דו"ח השופט לוי: להכשיר את רוב המאחזים הבלתי-חוקיים ביו"ש

מסקנות דו"ח צוות המאחזים שבראשו עומד השופט בדימוס אדמונד לוי, ממליצות להכשיר את מרבית המאחזים ביהודה ושומרון שכן הם נבנו בעידוד הממשלה: "הקמת יישובים ביו"ש איננה בלתי חוקית"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 09/07/12 09:44 יט בתמוז התשעב

דו"ח השופט לוי: להכשיר את רוב המאחזים הבלתי-חוקיים ביו"ש
אתר בתי המשפט, צילום: אתר בתי המשפט

צוות המאחזים שהוקם על ידי ראש הממשלה להכשרה חוקית של הבנייה בשטחי יהודה ושומרון, ממליץ להכשיר עשרות מאחזים בלתי חוקיים שהוקמו בתמיכה ועידוד ממשלתי. על פי מסקנות הצוות שבראשו עומד השופט בדימוס אדמונד לוי, נקבע כי לאורך השנים נבנו מאחזים בעידוד ובתקצוב ממשלתי ומכאן לדבריו סלולה הדרך לאישורם.

מסקנות הדו"ח, המהווה תשובה ל"דו"ח המאחזים" של עו"ד טליה ששון, התפרסמו הבוקר (ב') בעיתון "מקור ראשון". ב-96 עמודים קובע הדו"ח כי ביהודה ושומרון "לא חלים דיני כיבוש" שכן השטחים הללו "מעולם לא היו חלק לגיטימי ממדינה ערבית כלשהי, לרבות ירדן".

עוד קבע הצוות כי "השליטה ביהודה ושומרון נמשכת עשרות שנים ואיש אינו מסוגל לחזות את סיומה, אם בכלל. מכאן, שעומדת לישראלים זכות שבדין להתיישב ביהודה ושומרון והקמת יישובים איננה בלתי חוקית". בדו"ח מצויין כי עשרות מאחזים המוגדרים כיום "בלתי חוקיים" הוקמו בעידוד הממשלה ובמימונה, זאת על אף שלא קיבלו כל אישור רשמי. בשל כך, נכתב כי היישובים בפועל קיבלו "הסכמה מכללא" - אישור בלתי רשמי של הממשלה - כך שיש להסדירם.

"מסקנתנו היא כי הקמת ישובים אלה נעשתה בידיעתו ובעידודו של הדרג המדיני הבכיר ביותר ועל כן יש לראות בהתנהלות זו הסכמה מכללא. לפיכך, דעתנו היא שניתן לגשת להסדרת מעמדם של ישובים אלה מבלי שתידרש החלטה נוספת של הממשלה או אחד משריה", נכתב בדו"ח.

הדו"ח ממליץ כי בנייה ביישוב קיים או שיוקם לא תהיה טעונה החלטת ממשלה או שר הביטחון, אלא די באישור של מוסדות התכנון של המנהל האזרחי: "עשרות המאחזים שהוקמו בניגוד להחלטות הממשלה לא ייתכן שנעלמו מעיני הדרג המדיני הבכיר ומכאן שהחטיבה להתיישבות מילאה את מאווייהם של הדרג המדיני הבכיר. אין שום ספק שההתיישבות נעשתה בידיעת כל - החל משרי הממשלה, מי שעמד בראשה ועד אחרון דרגי הביצוע. ההתכחשות לה מטרתה הייתה אחת - הדיפת הביקורת שהשמיעו גורמים שונים, בעיקר בינלאומיים".

הדו"ח מתייחס גם למצבים של בנייה על קרקע פלסטינים פרטית ומחבריו קוראים שלא לבצע הריסה של היישובים הללו, במקרים של "בנייה בתום לב", וכי יש לפצות כספית את הבעלים הפלסטינים. "נדגיש כי התופעה שהתגלתה לעינינו בנושא ההתיישבות ביהודה ושומרון אינה הולמת התנהגות של מדינה שחרתה על דגלה שלטון החוק. אם מן הדו"ח ייצא מסר כי ימי "חומה ומגדל" שהיו יפים לתקופה בה שלט בארץ שלטון זר חלפו מן העולם - דיינו. לחסידי ההתיישבות צריך להיות ברור מכאן ואילך כי הם מצווים לפעול במסגרת החוק בלבד", נכתב.

יו"ר "הבית היהודי", השר דניאל הרשקוביץ, פנה הבוקר לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה לכנס בדחיפות את ועדת השרים לענייני התיישבות, בה הוא חבר, ולאמץ לאלתר את הדו"ח. "דו"ח ועדת לוי מוכיח די דו"ח טליה ששון היה פוליטי מתחילתו ועד סופו", טוען הרשקוביץ בתגובה לכיפה, "מבחינת ששון, יישובים פורחים ושכונות שלמות שנבנו בחסות המדינה ובעידוד המדינה הם מאחזים בלתי חוקיים. התנועה הציונית נוטעת ולא עוקרת נטוע ועל הפרקליטות להתייחס לדו"ח לוי כאל ספר הדרכה שאין לסטות ממנו".