דו"ח המבקר חושף: כך עוברים תקציבים מהאוצר לעמותות "הבית היהודי"

צויבל ביקש, משרד האוצר ביצע: דו"ח מבקר המדינה מעלה ביקורת על אופן העברת כספי תמיכות לעמותות הציונות הדתית בניגוד להנחיות שנועדו למנוע העדפת גופים בגלל השתייכותם הפוליטית

חדשות כיפה משה מאירסדורף 25/05/16 09:17 יז באייר התשעו

דו"ח המבקר חושף: כך עוברים תקציבים מהאוצר לעמותות "הבית היהודי"
Issac Harari/Flash90, צילום: Issac Harari/Flash90

דו"ח מבקר המדינה הקדיש פרק נרחב במסגרת הדו"ח שפורסם אמש, לנושא תמיכות הממשלה במוסדות ציבור. הדו"ח מתאר כיצד כספי תמיכות לעמותות מועברים בהוראה של פעילים פוליטיים ללא בחינה אובייקטיבית ומתוך חשש לפגיעה בשיוויון בפני התקציב לעמותות אחרות.

אגב הביקורת של מבקר המדינה על אגף התקציבים במשרד האוצר שלא פעל על פי הנחיות היועמ"ש, פותח המבקר צהר לדרך העברת הכספים לעמותות הרבות ולפעילויות של הציונות הדתית.

המבקר מתאר כיצד בשנת 2014 יו"ר מפעלות הציונות הדתית, צבי צויבל ועוזרו של השר אורי אריאל, ישראל מלאכי הורו לרפרנטית חינוך באגף תקציבים של משרד האוצר, להעביר כספים לעמותות שונות, כשהם מוגדרים "פעילים פוליטית". עוד מציין המבקר כי צויבל ומלאכי הגישו את בקשותיהם בהפרש של כמה שעות האחד מהשני, כשמלאכי מבקש כספי תמיכה לעמותת 'לאורו נלך', עמותה שצויבל הוא חבר הנהלה ויו"ר וועדת הביקורת שלה.

מדי שנה מעניקים משרדי הממשלה תמיכה כספית למוסדות שונים שאינם מוסדות המדינה, הפועלים לקידום מטרות המדינה בתחומים שונים: חינוך, תרבות, שירותי דת, מדע, אמנות, שירותי רווחה, בריאות, ספורט.

החוק והתנאים שהוא קובע לתהליך העברת הכספים נועדו כדי לחזק את עקרון השוויון בתמיכת המדינה בגופים השונים הפעילים באותו תחום. כדי להשיג את אותו 'עקרון השוויון' חייב המחוקק את הממשלה לקבוע, בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מבחני תמיכה, לחלוקת סכום התמיכה בכל נושא ונושא ולפרסם את המבחנים ברשומות.

חלק מתקציב התמיכות מועבר בהתאם להסכמים קואליציוניים ולהסכמים פוליטיים אחרים. ההסכמים הקואליציוניים הם גלויים, וחובה לפרסמם, אך לצדם יש הסכמים פוליטיים שאינם מגובשים דווקא ערב הקמת הממשלה ובמסגרת משא ומתן קואליציוני להקמתה. כך בעצם יכולה מפלגה להעביר כספים לטובת עמותות וגופים מבלי שייבחנו בכלים אובייקטיביים.

המבקר מביא בהקשר זה את הנחיות היועץ המשפטי לממשלה שקבע כללים ברורים כדי למנוע מצב זה. היועמ"ש קבע כי פקידי הציבור הם 'שומרי הסף' שאמורים לוודא שהתנהלות הכספים בתקציב המדינה היא על פי חוק ובצורה תקינה ולכן עליהם לקבל הוראות רק ממי שהוסמך לכך על פי דין ולא מגורמים פוליטיים, או משרים שאינם מכהנים במשרד שממנו מועבר התקציב.

מייל בהפרש של שעות

בבדיקה שערך מבקר המדינה עולה כיצד יו"ר מפעלות הציונות הדתית, צבי צויבל ויועצו של השר אורי אריאל (אז שר הבינוי והשיכון) ישראל מלאכי הורו לרפרנטית חינוך באגף תקציבים של משרד האוצר, להעביר כספים לעמותות שונות, מבלי שהוסמכו לכך.

וכך כותב זאת המבקר בדו"ח: "ב-24.4.14 קיבלה רפרנטית חינוך באגף התקציבים במשרד האוצר שתי בקשות מהפעילים הפוליטיים. מר צבי צויבל ביקש במכתב לרפרנטית לתקצב 12 מיליון ש"ח לתקנות תקציביות שונות במשרד החינוך, ובכלל זה מיליון ש"ח לתקנה בנושא המינהל לחינוך דתי - פעילות לא פורמלית לחיזוק זהותם הדתית של תלמידי החינוך הדתי לקראת שירות צבאי לבנים ושירות לאומי לבנות (להלן - תמיכות חינוך דתי), וכתב: "להלן בקשותינו... 211141 [מספר התקנה] תמיכות חינוך דתי 1 מל"ש [מיליון ש"ח]

באותו היום שלח גם מר ישראל מלאכי, שהיה באותה עת יועץ לשר הבינוי והשיכון דאז, מהדואר האלקטרוני האישי שלו (לא מהדואר האלקטרוני של משרד הבינוי והשיכון) לרכז מאקרו-תקציב באגף התקציבים מכתב אלקטרוני ובו נאמר: "בהמשך לסיכום בין המשרדים מצ"ב בקשה לתוספת תקציב...". בהתאם לאמור בבקשה תוספת התקציב עמדה על כ-37 מיליון ש"ח, בכלל זה 3 מיליון ש"ח לתמיכות בחינוך דתי, ו-1.5 מיליון ש"ח לתקנת 'פעילות התנדבות בקהילה'".

(צילום: )



בדברי הביקורת של המבקר מוסברת הבעייתיות בפעולה: "יש טעם לפגם בכך שמי שכיהן באותה עת כיועץ של שר הבינוי והשיכון נתן הנחיה הנוגעת למתן תמיכות לנתמכים יחידים במשרד החינוך, ובכך שהדרג המקצועי של משרדי האוצר והחינוך ביצעו את הנחיותיהם של פעילים פוליטיים. זאת בייחוד לנוכח העובדה שעל פעילים פוליטיים אלה לא חלים כללים שנועדו להבטיח את תקינות פעילות המינהל הציבורי ואת טוהר המידות".

מבקר המדינה גם התייחס לעובדה שהבקשות להעברה נעשו בהפרש של כמה שעות זו מזו כך שמלאכי ביקש העברה תקציבית עבור עמותת 'לאורו נלך' שצויבל הוא חבר הנהלה שלה: " במסגרת התקנה בנושא "פעילות התנדבותית למען הקהילה" תומך משרד החינוך בנתמך יחיד - עמותת "לאורו נלך". כאמור לעיל, מכוח בקשתו של הפעיל הפוליטי, מר ישראל מלאכי, הועברה תוספת תקציבית לתקנה זו ולעמותה זו בעקבות בקשה שהוגשה כמה שעות לאחר שהתקבלה בקשה נפרדת של הפעיל הפוליטי מר צבי צויבל להעברת תמיכות לתקנות תקציביות אחרות. יצוין כי מר צבי צויבל הוא ממייסדי עמותת "לאורו נלך" וחבר בוועדת הביקורת בעמותה. העמותה היא נתמכת יחידה מהתקנה התקציבית האמורה".

המבקר קבע כי יש טעם לפגם בעובדה שבעלי תפקידים במשרד האוצר פעלו בהתאם להנחיות שקיבלו במישרין מפעילים פוליטיים ושהעברת כספים באופן הזה עלולה לשמש להקצאת כספים ייחודיים לפי שיקול דעת סובייקטיבי באופן בלתי מבוקר ובמסווה של תמיכה.

לא הורה להעביר- ווידא העברה

המבקר מציין כי בתגובה לדו"ח שהעביר ישראל מלאכי למבקר המדינה, אמר שלא פעל כפעיל פוליטי אלא כיועצו של שר הבינוי והשיכון אולם המבקר אינו מקבל את ההבחנה בין השניים ואומר שבכל מקרה על פי ההנחיות אין לשום גורם ממשרד אחר(משרד הבינוי והשיכון במקרה הזה) סמכות לבקש העברה תקציבית או תמיכה שאמורה להגיע למשרד שאיננו בסמכותו (משרד החינוך).

בדו"ח מתוארים גופים שונים שקיבלו תמיכה בעקבות בקשות מישראל מלאכי או מראש מטה סגן שר החינוך דאז (אבי וורצמן) שכיתב על בקשותיו במייל גם את מלאכי. בין הגופים ניתן למנות את מכון פוע"ה, עמותת "ידידים - למען החברה והנוער" ועמותת "הרחבת המעגלים". בתגובה לדו"ח כתב הרמ"ט דאז כי מלאכי "היה האחראי מטעם המפלגה [הבית היהודי] על התקציבים הייחודיים מתוקף זה שהוא היה בצוות הניהול משא ומתן הקואליציוני של הבית היהודי, והוא אחראי על התיאום בין האוצר לבין המשרדים השונים". הרמ"ט הוסיף שמכיוון שהוא לא הכיר את הגורמים הרלוונטיים באגף התקציבים במשרד האוצר ולא התנהל מולם מעולם, אזי מר מלאכי היה מכותב לדואר האלקטרוני.

אבי וורצמן שהגיב גם הוא לדו"ח ציין בפני המבקר כי מלאכי לא 'הורה' על העברת תקציבים אלא זו החלטה של 'הבית היהודי' וכל המעורבות של מלאכי שהיה ממונה מטעם "הבית היהודי" על הטיפול בהסכמים הקואליציוניים, "מסתכמת באימות העובדה שאנשי הכספים במשרד החינוך אכן מימשו את ההחלטות של צוות "הבית היהודי", שבהן לא היה מעורב".

צבי צויבל מסר בתגובה: "אינני ולא הייתי "פעיל פוליטי". באותה עת שימשתי כיועץ מקצועי לסיעת הבית היהודי ומכוח זה פעלתי".