דובר צה"ל לחילונים בלבד?

מעדויות של חיילות וחיילים דתיים ששירתו בדובר צה"ל, עולה כי השירות ביחידה עשוי לעתים להיות מאוד בעייתי עבור שומרי מצוות. חיילת בעבר בדו"צ: "פניתי לרב קרים ולא קיבלתי מענה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 27/07/16 17:21 כא בתמוז התשעו

דובר צה"ל לחילונים בלבד?
אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה. דובר צהל, צילום: אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה. דובר צהל

ביום שישי לפני מספר שבועות, נרצח הרב מיכי מרק הי"ד מעתניאל. במהלך השבת פעלו כוחות צה"ל במרחב חברון על מנת לאתר את המרצחים. מיד בצאת השבת, שחררו בדובר צה"ל מספר סרטונים המתעדים את את פעילות חיילי צה"ל ללכידת המחבלים. שליחת הסרטונים סמוך כל כך לשבת העידה כי עריכתם התבצעה ככל הנראה עוד במהלך השבת מבלי שהיה לדבר צורך מבצעי. דובר צה"ל בחר בזמנו שלא להגיב.

מעדויות שהגיעו 'כיפה' עולה, כי מקרה זה אינו מקרה בודד, וכי המתח בין הרצון לשרת שירות מיטבי ביחידה לבין הצרכים והמגבלות שיש לחייל או החיילת הדתייה, הוא מתח רב ומזמן אתגרים לא פשוטים עבור החיילים דתיים.

כלי התקשורת דורשים עבודה סביב השעון (צילום: Hadas Parush, פלאש 90)



ד׳ ששירתה לפני מספר שנים ביחידת דובר צה"ל שבבית סוקולוב ולא רצתה להיחשף, אמרה ל'כיפה' כי הוצאת הסרטון בשבת הזכיר לה את הקשיים הרבים שצצו לה בשירות. "נזכרתי בקשיים ובתסכול שאני חשתי כחיילת ביחידה, שהתמודדה לא פעם עם סוגיות הדת אל מול הלחץ לעמוד ביעדיה של התקשורת, אשר מכתיבה את הקצב לא פעם".

ד׳ מספרת כי בדובר צה"ל פועלים מספר ענפים, ביניהם הענף המבצעי, אשר אמון על נתינת מענה ומידע לציבור בעת מלחמה, מבצע, פיגוע או הפרעת סדר. וענף נוסף האמון על הקשר השוטף בין הכתבים, העורכים וכלל התקשורת לבין הצבא "חיילים אלו, ואני כאחת מהם, נאלצים, בעיקר בשבתות ובחגים, להתמודד ולעבוד לאורך כל השבת על אייטמים וסיפורי "צבע", שאין בהם שום ערך ושום תועלת שמצדיקה את חילול השבת".

"נאלצתי לעמוד בפני דילמות" היא ממשיכה להעיד ומספרת על התלבטויות שונות שצצו כמו "האם לא לענות לשיחת הטלפון, שכנראה ותהיה סתמית וחסרת תכלית- או לענות בכל זאת, כי יתכן ומדובר בשאילתא דחופה שעוסקת בחייל שעומד בסכנה".

שמירת שבת בדו"צ לא בעיה נקודתית

חשוב לה להדגיש כי הקושי לא נבע מאטימות מפקדיה ביחידה, אלא מחוסר מודעות מערכתית. לכן, התמרונים והניסיונות לפתור את הבעיות נשארו נחלתה הבלעדית שלה ושל סגל הפיקוד "אישית, מצאתי פתרונות אישיים ומקוריים ודרכים להימנע מהתורנות הזאת, ובמקום הייתי שומרת על הבסיס. עם זאת, ולצערי, הבעיה לא ניתנת לפתרון בפשטות".

לסיום, מצרה ד', על כך שאין פיתרון יסודי וממסדי לבעיה מצד צה"ל בכלל, ומצד הרבנות הראשית בפרט "צריכה להתעורר מודעות גדולה יותר. חיילי יחידת דובר צה"ל הם עדיין חיילים. הם אמנם לא נמצאים בשדה הקרב בפיזי, אך הם לוחמים בשדה הקרב ההסברתי שהוא חשוב לא פחות".

"לא קיבלתי תשובה ברורה מהרבנות הצבאית"

קרן סודרי שירתה לפני כמה שנים ביחידת דובר צה"ל בבסיס פיקוד מרכז. לדבריה השירות עבר בצורה "מדהימה". אך חווית השירות הטובה שהיתה לה, גם בהיבט של הדילמות ההלכתיות, התאפשרה בזכות ההבנה שגילו לדבריה מפקדיה ביחידה ולאו דווקא בגלל פיתרון זה או אחר שקיבלה מהרבנות הצבאית. "ברגע שהבנתי שיש בעיה עם השירות בשבת, התקשרתי למי שהיה אז ראש מחלקת הלכה, הרב אייל קרים". לטענתה, היא לא קיבלה תשובות מספקות והנחיות מפורטות כיצד לנהוג במקרים כאלו ואחרים "הוא אמר שכל עניין עבודת דובר צה"ל בשבת נמצא בעבודות מטה ושהם מנסים להגיע איתם להסדרים".

כששאלה קרן את הרב קרים אם, פרקטית, מותר או אסור לה לעשות משמרות בשבת הוא אמר ש "יש מקרים שיש בהם פיקוח נפש ויש כאלה שלא ושהעניין מורכב אך תשובה ברורה לא קיבלתי".

לחיילים הקרביים יש פתרון (אילוסטרציה: Basal Awidat, פלאש 90)

כשהבינה סודרי שמהרבנות הצבאית לא יגיע הפיתרון היא בחרה בדרך שונה "פניתי למפקדים שלי ואמרתי להם שאני לא אוכל לעשות חמ"ל בשבת והם ברגישות מדהימה, פטרו אותי לגמרי מתורנויות בשבת, עבדתי עד כניסת שבת וישר מצאת שבת".

לדבריה, החמ"ל בו שירתה היה מוגדר כמבצעי ועדיין לא על כל תקרית או אירוע חובה היה להוציא דיווח בשבת, ומאחר והיא לא ידעה בדיוק מה לעשות כחיילת דתייה, היא פנתה בבקשת הפטור ממפקדיה. "מה שחשוב לי להגיד בסיפור הזה זה שהרבנות לא יכולה להתנער ולהגיד שזה בעבודת מטה. הם צריכים לתת מענה לחיילים דתיים".

הרב אילעאי עופרן, רב קבוצת יבנה, משמש גם כר"מ במכינת צהלי, שחלק מבוגרותיה שירתו ומשרתות בדובר צה"ל. לשיטתו "הבעיה המהותית היא שבעצם ליחידה אין מתווה לעבודה בשבת. זה לא שיש מתווה שמופר אלא שפשוט אין מתווה".

מותר לנסוע לשבת בשביל להוציא הודעה לעיתונות?

הרב עופרן מספר סיפור אשר ממחיש את הבעיותיות המבנית עליה הוא מדבר על תלמידה שלו, "אומרת לי תלמידה שלנו, שמשרתת בזרוע של דובר צה"ל בתוך מפקדת אחת החילות, שהן צריכות לעשות כוננויות מהבית ואם יש אירוע שמצריך עבודה של דוברות הן אמורות לבוא בשבת. האם מותר לבוא בשביל זה בשבת בנסיעה?".
הרב עופרן אומר שהוא נזהר מלפסוק בסוגיה שכזו מכיוון שהוא לא מספיק מכיר ומבין את המשמעויות של הצורך המבצעי "ובדיוק בשביל הרבנים הצבאיים צריכים להיות חלק מהמערכת, אי אפשר להפריט את השירות הזה, זה חייב להיות רב מתוך המערכת שיכול לתת מענה לשאלה".

"היתה לנו עוד בוגרת עם סיפור דומה" ממשיך הרב עופרן ומביא דוגמא נוספת "שהיתה גם צריכה להיות בכוננות ועזרנו לה למצוא מקום בקרבת הבסיס, אצל משפחה שאירחה אותה, כדי שהיא תוכל לבוא ברגל בשבת במידה ויהיה צורך".

לסיום אומר הרב כי "האבסורד הגדול הוא וזה באמת אבסורד שאני נבוך ממנו. זה שבד"כ התשובה האינסטנקטיבית שלי לשאלת תלמידות היא לפנות לרב היחידה או הבסיס שהוא מתוקף תפקידו יכול לתת את המענה הטוב ביותר מתוך ההיכרות שלו עם המערכת". ובמקרים אותם הוא מתאר לתלמידות שלו פשוט לא היתה כתובת רבנית-הלכתית לפנות אליה מתוך המערכת.

פנינו לתגובת הרב קרים והוא ביקש להגיב באמצעות דובר צה"ל. מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "חטיבת דובר צהל פועלת במתכונת מיוחדת בשבתות ומועדי ישראל בהתאם לפקודות הצבא באופן המאפשר לכלל החיילים לשרת בה מבלי לפגוע באורח חייהם הדתי. היחידה רואה בשילוב כלל האוכלוסיות בשורותיה חשיבות מן המעלה הראשונה. בחטיבה משרתים חיילים ומפקדים דתיים במגוון תפקידים תוך התחשבות מלאה בצורכיהם.