גפני: "הבית היהודי לקח כספים של ישיבות חרדיות"

ביהדות התורה ממשיכים לתקוף את הבית היהודי ואומרים כי מוסדות הציונות הדתית מקבלות תקציבים על חשבון הישיבות החרדיות. סמוטריץ: "כואב הלב אבל הוא פשוט שקרן"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 07/12/15 09:11 כה בכסלו התשעו

גפני: "הבית היהודי לקח כספים של ישיבות חרדיות"
ChameleonsEye / Shutterstock.com, צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

בהמשך לידיעה שפורסמה בשבוע שעבר, על כך שיו"ר וועדת הכספים גפני מנסה לעצור את הליך החקיקה של 'חוק החטיבה להתיישבות', תקף אתמול גפני בשנית את 'הבית היהודי', והפעם טען כי התקציב שמיועד לישיבות חרדיות, מועבר לישיבות ציוניות על חשבון הישיבות החרדיות.

את הדברים אמר אמש ח"כ גפני בכינוס של הקהילה הליטאית בירושלים, בהמשך לדבריו שפורסמו ביום שישי שעבר. לדבריו, הקיצוצים שנעשו בקדנציה הקודמת, נעשו בגלל שחלק מהתקציב שהיה מיועד לבני הישיבות החרדיות הועבר למוסדות של הציונות הדתית, זאת מכיוון שהן מעודדות גיוס לצבא, בניגוד לישיבות החרדיות.

"בממשלה הקודמת קיצצו בתקציב הישיבות באופן נורא ואיום ותכננו השנה לקצץ עוד רבע", אמר גפני וציין כי למרות הקיצוץ, הדתיים המשיכו בשלהם. "בציונות הדתית לא נפגעו. פשוט הגדילו את התעריף שלהם - לנו הורידו ל240 שקל לנקודה ולהם העלו ל1548 שקל. הם היו שותפים יחד עם לפיד". עוד ציין גפני, "עכשיו שהכל חוזר בחזרה, תחזרו גם אתם לאותו מקום שהייתם בו ב2012" טען כלפיי הבית היהודי. ולבסוף אמר "הם רוצים להישאר עם כל הכסף הזה שהם לקחו מאיתנו".

סמוטריץ הגיב לדבריו של גפני בחריפות וטען כי הוא משקר וכי התקציב שמקבלות הציונות הדתית לעולם לא באו על חשבון הישיבות החרדיות. "כואב הלב, אבל הוא פשוט שקרן", אמר ח"כ סמוטריץ' והסביר, "גם לגבי הקדנציה הקודמת וגם לגבי הקדנציה הנוכחית. זה נכון שישיבות מעודדות גיוס מקבלות יותר אבל שקל אחד לא בא על חשבון הישיבות החרדיות. השנה הבאנו 40 מליון ש"ח כסף קואליציוני שלנו לתוך התקנה כדי לשפות על התוספת של הישיבות שלנו. מאוד היינו רוצים שעל בחורי הישיבות יקבלו 1200 ש"ח אבל אנחנו לא מסוגלים כרגע לנהל אירוע כזה ביחס ל 120 אלף תלמידי ישיבות".

עוד הוסיף סמוטריץ' כי אין הרבה בני ישיבות שלומדים תורה במגזר הדתי לאומי ולכן התקציב מתחלק בין פחות תלמידים. "מאחר ולצערנו אצלנו יש מעט יחסית בחורי ישיבות, זה משהו שאנחנו יודעים להשיג אותו (40 מליון ש"ח א"ק). הצעתי לגפני לפני חודשיים ללכת ביחד למהלך מדורג של דרישה להשוואת תקציב הישיבות לתקציב האוניברסיטאות אבל הוא דחה אותי על הסף וטען שאין סיכוי".

סמוטריץ' ציין כי יש טעם לפגם בכך שישיבות שמעודדות גיוס מקבלות יותר כסף אך לא לטעון שמדובר בתקציב שמגיע על חשבון הישיבות החרדיות. "זה שקר, וגפני מבין במספרים הוא יודע את זה מצוין" , פסק סמוטריץ'. "כבר בהסכמים הקואליציוניים של אגודת ישראל ושלנו כתוב שאצלינו יקבלו תוספת וכתוב במפורש שזה לא יפגע בישיבות החרדיות והפירוש הפשוט של זה הוא שאנחנו צריכים להביא כסף מהבית בשביל זה, וכך אכן זה עובד", חתם סמוטריץ' את דבריו.