גפני: אעצור תקציב משרד המשפטים עד הפסקת קיפוח שירותי הדת

גפני זעם על תקציב שירותי הדת לשנים 2015-2016 וטען כי הוא מביש. כמחאה הכריז גפני כי ימנע את אישור תקציב משרד המשפטים שבתי הדין נמצאים תחת חסותו

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 27/10/15 15:16 יד בחשון התשעו

גפני: אעצור תקציב משרד המשפטים עד הפסקת קיפוח שירותי הדת
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"נעצור את תקציב משרד המשפטים. נעכב בקשות תקציביות" כך הכריזו היום (ג') יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) וחברי ועדה נוספים בעקבות הצגת תקציב המשרד לשירותי דת לשנים 2015-6. יו"ר הוועדה גפני דיבר בחריפות יוצאת-דופן, על היחס לו זוכים כל ענייני הדת במדינה מהבחינה התקציבית. והודיע שיעצור את תקציב משרד המשפטים שבתי הדין נמצאים באחריותו.

השר לשירותי דת, דוד אזולאי (ש"ס) התלונן כי תקציב המשרד לא מאפשר העמדת שירותי דת מכובדים לאזרחי המדינה. הוא ציין כי התנאים והשכר של הבלניות ועובדי המועצות הדתיות מחפירים, והם מקבלים את השכר הנמוך ביותר במגזר הציבורי. "אני מוביל מיזם של 'נשות הרב המקומי', שהן תהיינה הכתובת של נשים הסובלות מאלימות, כרגע הכל בהתנדבות, כי אין לזה תקציב", הלין אזולאי שציין גם את מצבם העגום של בתי הדין הרבניים ואמר: "בתי הדין הרבניים סבלו במשך שנים מחוסר תקנים וממעמד נחות והגיע הזמן לשוויון בין בתי הדין הרבניים לבתי המשפט".

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) החבר בוועדה הביע אף הוא את חוסר שביעות רצונו מהמצב. "המשרד לשירותי דת סובל שנים מקיפוח שאני לא מצליח להבין אותי. ראיתי במציאות איך עובדי המועצות הדתיות עובדים שעות רבות בשכר לא הולם ואת הבלניות בשעות לא שגרתיות תמורת שכר מביש ולא הגון" אמר זוהר והצהיר שרוב אוכלוסיית ישראל צורכים שירותי דת ורוצים להתחתן, להתגרש וכד' עפ"י ההלכה היהודית אך הדברים הללו לא מתוקצבים בהתאם. הוא האשים את התקשורת ואמר: "מפחדים מהתקשורת, אולי מפחדים מכך שיאמרו שאנחנו מדינת-דת. אבל אנחנו מדינה יהודית ודמוקרטית וככזו צריכים לתת שירותי דת נאותים לכל מי שדורש. צריך לתת את השירותים בצורה מכובדת והתקציב של המשרד לא מאפשר זאת" אמר זוהר.

גפני, שב ודיבר בחריפות על המצב ותקף את ההחלטה להעביר את בתי הדין למשרד המשפטים, "זה כישלון מוחלט שכולנו צריכים להתבייש בו. ביקשתי שלא יעבירו את בתי הדין הרבניים לבתי המשפט, אבל אמרו לי הגורמים הבכירים ביותר במדינה, שמצבם ישתפר לאין ערוך. בפועל, קרה בדיוק ההיפך והמצב נהיה הרבה יותר גרוע. בתי הדין הרבניים מוזנחים בעוד שבתי המשפט מקבלים את מלוא התקציב הדרוש להם. זו אפליה הזועקת לשמים". גפני הלין על מבני בתי הדין ברחבי הארץ וסיפר שיש בית דין בחיפה שנחל זורם תחתיו. "באשקלון בנו בניין חדש לבית המשפט ואז את הבניין הישן נתנו לבית הדין. באו אנשי האוצר ואמרו לי שהכניסו את בית הדין שם לבניין חדש", זעם גפני.

גפני סיכם: "תקציב הרבנות הראשית הוא בושה וחרפה. אישרתי פה כל מיני תקציבים כמו עמותת 'דירה להשכיר' שמינו שם כל מיני ג'ובים, אך ברבנות הראשית אין תקנים והשכר נמוך. שכר הבלניות בלתי מתקבל על הדעת. באים בטענות שאישה באה לטבול במקווה והמקום לא מתוחזק, המקום מוזנח, ואז כמובן - אנחנו הדתיים אשמים. מצד שני, אם נדרוש תקציבים יגידו שאנחנו גונבים תקציבים. זה מצב בלתי נסבל שנמשך שנים למרות שציבור רחב צורך ומעוניין בשירותי הדת, כשחלקו הגדול לא דתי. לא אתן למצב הזה להימשך. אעצור תקציבים. חייבים לעצור את האפלייה הזו!".

סך כל התקציבים באחריות המשרד לשירותי דת ב-2015: 691.1 מיליון ₪ וב-2016: 620.8 מיליון ₪, כולל תקצוב הרבנות הראשית, בתי הדין הרבניים, המועצות הדתיות, תמיכה בשירותי דת, בתי עלמין, שכר, תפעול, מערך הגיור, המרכז למקומות הקדושים ועוד.