גמרא להמונים: אתר חדש מנסה להנגיש סוגיות בעיון

אתר חדש בשם 'תורת אמך' מנסה לאפשר לציבור הרחב ללמוד סוגיות גמרא בעיון בעזרת הסברים ופרושים נרחבים. "לציבור הרחב אין את הכלים והזמן כדי ללמוד סוגיה בעיון"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 02/04/14 17:05 ב בניסן התשעד

גמרא להמונים: אתר חדש מנסה להנגיש סוגיות בעיון
פייסבוק ישיבת ברכת משה, צילום: פייסבוק ישיבת ברכת משה

פרויקט הדף היומי צבר בשנים האחרונות תאוצה רבה בציונות הדתית וטוב שכך, אלא שלימוד העיון, הלימוד המרכזי בעולם הישיבות נותר אי שם בבתי המדרש ואינו מצליח לרדת ממשכנו אל הציבור. מה עושים? הרב אליהו ליפשיץ מישיבת ברכת משה במעלה אדומים החליט לצאת בפרויקט במסגרתו יסכם סוגיות בעיון ויעלה אותן לרשת. האם זה יצליח?

החודש עלה אתר חדש לרשת בשם "תורת אמך" שמגיש באופן חינמי וחופשי סיכומי סוגיות בעיון בצורה קלה ופשוטה שילווה את ציבור לומדי הגמרא.

"מטרת האתר הוא לשמש כלי עזר משמעותי לכל אדם המעוניין ללמוד סוגיות גמרא להלכה" מסביר הרב ליפשיץ " זכינו בדורנו שהתורה נלמדת על ידי ציבור גדול, אך עדיין רוב רובה של התורה שבעל פה חסום לציבור הרחב. לימוד תורה בעומק ובעיון נשאר נחלתם של מעטים.


"לציבור הרחב אין את הכלים ואת הזמן כדי ללמוד סוגיה בעיון ולטעום מקצת מעומקה של הלכה", הוא אומר. "ייחודו של אתר זה בשיטה המתודולוגית שלו שבעזרתה הלומד זוכה לליווי צמוד מסוגיית הגמרא עם שיטות הראשונים, דרך החשיבה הלמדנית של גדולי האחרונים ועד פסיקת הלכה".

מי שלומד סוגיה בגמרא פשוט לא יכול לפסוח על סיכומיו של הרב ליפשיץ. הסיכומים בנויים בצורה פשוטה ובשפה קלה שמנגישים את הטקסטים המפרכים של הראשונים והאחרונים למי שאין בידו לשבת יותר מדי זמן בבית המדרש. הרב ליפשיץ, תושב מעלה אדומים, משמש כר"מ בישיבת ברכת משה עוד משנת תשנ"ב, כאשר בשנת תשס"ג פיתח תוכנית ייחודית ללימוד סוגיות בהלכה, שיטה אותה ניתן לפגוש באתר החדש.

מפגש עם שמו של האתר "תורת אמך" היה עשוי לעורר מחשבה שמדובר באתר לימוד תורה לנשים, מה פשר השם הבלתי רגיל? הרב ליפשיץ מסביר: "שני מאורות גדולים עומדים לצדו של אדם מיום הולדתו - אביו ואמו. שניהם מגדלים אותו, שניהם מחנכים אותו, שניהם מעצבים אותו ושניהם עומדים לימינו. לא הרי עמידתו של אביו כהרי עמידתה של אמו. אביו עומד לצדו, ממולו, כנגדו, ואילו אמו אוספת אותו בידיה, מחבקת אותו ומצמידה אותו לחיקה. האם מעצבת את אישיותו של בנה ללא אומר וללא דברים. אהבתה, חיבוקיה, מסירותה ללא גבול וללא קץ גורמים למידותיה, דרכה ואישיותה שייקנו על ידו. נאמר אל תטוש תורת אמך, התורה נמשלה לאם. מתוך לימודה נהפכת היא לחלק מהוויתו של הלומד".

אלא שלשמו של האתר יש גם מסר עמוק יותר, "דורנו אינו דור של מוסר" מאבחן הרב ליפשיץ. "אדם מחפש את המשמעות, את ההזדהות, את האמת האישית שלו. המשמעת זרה לו, הציווי קשה בעיניו, והמחוייבות מביאה אותו למרדנות. אתר זה נכתב כדי להגדיל ידיעת התורה, להגביר הבנתה ולחזק אהבתה. תפילתי שלינה בעומקה של הלכה תביא להבנת ערכה של המשמעת, ולהפנמת חשיבותם של הציווי והמחוייבות".