גם השנה לא יתאפשר ייבוא לולבים ממצרים

זאת בעקבות המתיחות בין שתי המדינות נוכח עליית שלטון "האחים המוסלמים" במצרים. עם זאת, במשרד החקלאות מעריכים כי לא צפויה עליית מחירים או מחסור בלולבים בשוק המהדרין

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 10/09/12 12:04 כג באלול התשעב

גם השנה לא יתאפשר ייבוא לולבים ממצרים, לצורך מצוות ארבעת המינים לקראת חג הסוכות, זאת בעקבות החרפת המתיחות בין ישראל למצרים. עם זאת, במשרד החקלאות טוענים כי למרות עצירת הייבוא לא צפוי מחסור בשוק המהדרין.

במשרד החקלאות הסבירו כי המתיחות הישראלית בין המדינות וגל הטרור הפוקד את אזור סיני, אינם מאפשרים ייבוא של לולבים מאל עריש המצרית, ולאחר שנים ארוכות יתמודד ציבור שומרי המצוות עם היצע לולבים מגידול מקומי בלבד. הלולב המצרי הידוע יותר בכינויו 'לולב אל עריש' מיובא ממצרים בהסכם מסורתי שנמשך שנים ארוכות. לולב 'אל עריש' נחשב לזן הפשוט והזול יותר שבזני הלולבים, והוא מיובא על ידי סוחרים רבים ומוצא את דרכו לשווקי ארבעת המינים ברחבי הארץ.

הממשל החדש בקהיר והמתח סביב התגברות ניסיונות פיגועי הטרור מאזור סיני הביאו לעצירה של הליכי הייבוא, כאשר גם יבואנים שחתמו הסכמי סחר עם מגדלים מצריים לא יוכלו לממש את הייבוא במועד, זאת לנוכח התיאום המורכב מול השלטונות המצריים והנתק היחסי של ממשלת מורסי עם השלטונות בישראל. במחלקת השירותים להגנת הצומח שבמשרד החקלאות אישרו כי להערכת המשרד לא יהיה השנה ייבוא לולבים ממצרים לאחר שלא עלה בידם ליצור קשר עם שלטונות הגנת הצומח במצרים ולתאם את הייבוא.

אך אל חשש, שכן אנחנו לא עומדים בפני עליית מחירים. אבנר רותם, מנהל ענף התמרים בקיבוץ הדתי 'טירת צבי', טוען כי בכל מקרה ציבור המהדרין אינו צפוי להיפגע, גם מול עצירת הייבוא לחלוטין. "בניגוד למספרים הגדולים הנשמעים בהערכות שונות, שוק הלולבים בישראל מוערך בכ- 500,000 לולבים כאשר חלק מהאספקה הגיע אכן מייבוא. לעומת זאת: מרבית הגידול המקומי בישראל הינו של לולבי ה'דרי' וה'זהידי' המובילים את דרישת שוק המהדרין, כאשר הם זוכים להעדפה בזכות איכותם הגבוהה אל מול לולבי הייבוא ממצרים ומשטחי הרשות הפלסטינית, אודותם שעוררו שאלות הלכתיות כמו שימוש בחומרים כימיים שונים לשימור רעננות הלולב, ודיונים בעקבות קטיף מאסיבי המתבצע בימי ראש השנה ושבת כדי לספק את ההזמנות של סוחרים יהודיים והעדר פיקוח על עבודות הגידול והקטיף. כך שהדיבורים על מחסור נוגעות לשוק המסורתי בלבד בעוד ששוק המהדרין לרוב אינו צורך מתוצרת זו מזה שנים. בנוסף, גם נתח המהדרין גדול היום מאי פעם, לשם דוגמא אנחנו כמגדלים הגדלנו את נתח הלולבים הארוזים בהשגחה, בכמויות של עשרות אלפים לעומת שנים קודמות".

לגבי השוק הכלל ישראלי שהורגל לכמויות הייבוא ממצרים טוען רותם כי "בשנים האחרונות פועלים המגדלים הישראלים להגדיל את כמויות הלולבים מיצור מקומי, ולהקטין את התלות בייבוא המצרי. כך למשל אצלנו ובחלק מיישובי עמק בית שאן מדברים היום על כמויות גבוהות של סחורה, כך שלא צפוי כל מחסור, והשנה הנוכחית תוכיח זאת". במשרד החקלאות מאשרים את הערכת המגדלים וטוענים כי על פי הידוע להם לא צפוי מחסור. "על פי הידוע לנו נקטפו השנה מספיק לולבים ע"י מגדלי התמרים על מנת לספק את כל הצריכה המקומית והייצוא", אומרים במשרד.