"גבעות עולם" תפיק נפט בשבת – באישור מכון "צומת"

החברה בעלת הצביון הדתי אשר בעליה משתייך לזרם חב"ד, בחנה פעילות הקידוח בשבת. הרב רוזן אישר את הקידוח: "לאחר 2000 שנה זכינו בקידוח נפט כהלכה"

חדשות כיפה אורי פולק 27/06/11 13:22 כה בסיון התשעא

"גבעות עולם" תפיק נפט בשבת – באישור מכון "צומת"
מכון צומת, צילום: מכון צומת

החברות השותפות לחיפוש הנפט במתקן הקידוח "מגד 5" החלו בסוף השבוע שעבר, באופן רשמי, את שלב הפקת הנפט מהקידוח. בניגוד לעבר, החברה המרכזית השותפה בהפקה, "גבעות", הודיעה כי הפקת הנפט תתבצע שבעה ימים בשבוע.

"גבעות" הינה חברה בעלת צביון דתי, אשר בעליה משתייך לזרם חב"ד. האישור להפקת הנפט בשבת, שנומק בצורך כלכלי ומקצועי, התקבל בחברה מהרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ - לאחר עבודה הלכתית משותפת עם מכון "צומת". יצוין כי החברה לא נהגה להפיק נפט בשבת במהלך השנים האחרונות, כיוון שלא קיבלה אישור לכך.

בעקבות בירור מעמיק וניתוח תהליכי ההפקה והאגירה, נהלי התחזוקה והאפשרות לעצירת השאיבה בחירום ללא חילול שבת, ולאחר מספר ביקורים שנערכו במקום ע"י הרב ישראל רוזן, ראש מכון "צומת", ומשה לפידות, המהנדס הראשי של המכון, קיבלה החברה "אישור כשרות לשבת למהדרין".

במכון "צומת" מסבירים כי בקידוח "מגד 5" הנפט פורץ ממעמקי האדמה בכח עצמו, ללא משאבות וללא ציוד אלקטרוני כלשהו, ותהליך אוטומטי כזה כשר למהדרין, כמו מי מעיינות הנובעים. בעזרת מכון "צומת" ומומחים מחו"ל גובשו הנחיות תפעוליות ומינהלתיות לשבת הכוללות גם התייחסות למקרי חירום, ללא פשרות וללא צורך בהיתרים דחוקים. הרב רוזן מסביר כי "במקרה דליפה או תקלה הדורשת תיקון - לוחצים על מנוף לחץ-אויר ופי הבאר נאטם עד מוצאי שבת". הוא מציין כי "לאחר אלפיים שנה זכינו בקידוח נפט כהלכה", והוסיף: "אנחנו גאים בשומרי שבת הנכנסים לענפי משק ותעשייה יחודיים ומוכיחים כי התורה הינה תורת-חיים".

מחברת "גבעות" נמסר בתגובה לכיפה כי "השותף הכללי תכנן את תהליך ההפקה בתקופת מבחני ההפקה לטווח ארוך ובתקופת ההפקה המסחרית, כך שיבוצעו בצורה אוטומטית בשבתות וחגים. התהליך האוטומטי של הפקת הנפט בשבתות וחגים נבדק ואושר מבחינה הלכתית הן על ידי מכון צומת והן ע"י הרב עדין שטיינזלץ. לפיכך בכוונת השותפות לעבור להפקה סדירה מ'מגד 5' ללא הפסקות בשבתות וחגים כך שההפקה בפועל תימשך ברצף בכל ימות השבוע".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן