גאידמק תובע 750 מיליון ש"ח מלב לבייב והרב הראשי של רוסיה

בתביעה שהוגשה היום כנגד לב לבייב והרב הראשי של רוסיה, הרב שלמה לאזאר טוען גאידמק כי רומה על ידי השניים וכי נגרמו לו על ידיהם הפסדים של מאות מיליוני דולרים. קבוצת לבייב: תביעת סרק

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 30/07/15 12:49 יד באב התשעה

איש העסקים ארקדי גאידמק לא מפסיק ליצור סיפורים מסקרנים ומשונים. הפעם הוא הגיש בבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעת ענק של 750 מיליון שקל כנגד איש העסקים לב לבייב, וכנגד הרב הראשי של רוסיה, הרב שלמה לאזאר.

כיצד קשור הרב לאזאר לעסקיו של גאידמק? על פי כתב התביעה, בשנת 2001 נחתם הסכם עסקי בין גאידמק ללבייב, השניים החליטו לשמור על ההסכם בסודיות וקבעו כי העותק היחיד של ההסכם יוחזק בידי הרב הראשי של רוסיה, שהוא מכר של שניהם. לטענתו של גאידמק בשנת 2005 הפר לבייב את ההסכם וכשבא גאידמק לדרוש אותו מהרב לאזאר כדי לתבוע את לבייב - הוא אמר כי איבד אותו.

מדובר בסיפור שכבר מתגולל בבתי המשפט כמה שנים, על פי 'גלובס' גאידמק ולבייב היו פעם חברים ושותפים עסקיים עד שיחסיהם עלו על שרטון. בראשית שנות ה-2000 החזיק גאידמק בכ-15% מחברת אפריקה ישראל. גאידמק רכש אז באמצעות חברה זרה כ-5% מהחברה, ולאחר מכן רכש מלבייב 10% נוספים תמורת 56 מיליון דולר.

באותה תקופה נקשרו שמותיהם של גאידמק ולבייב גם בעסקי יהלומים ביבשת אפריקה, והם חברו למיזם עסקי למכירת יהלומים ASCROP. בעבר אף פורסם כי גאידמק "הכניס" את לבייב לפעילות כריית היהלומים באנגולה, אלא שתקופה קצרה אחר-כך נפרדו דרכיהם. גאידמק הסתבך אז בחקירה פלילית בצרפת סביב פרשת "אנגולה גייט" - אשר ברוב העבירות שיוחסו לו בפרשה הוא זוכה בינתיים - ומכר את אחזקותיו באפריקה ישראל ללבייב, ברווח זעום.

בסוף אפריל 2011 הגיש גאידמק תביעה בלונדון נגד לבייב, בטענה כי לבייב לא שילם לו עמלות ודיבידנדים עבור הכנסות מהסחר ביהלומים שביצעו באנגולה ובזאיר מאז 2004. לטענת גאידמק, הוא קיבל תשלומים חודשיים ממוצעים של כ-3 מיליון דולר מלבייב בין השנים 2000 ל-2004, לכן העריך גאידמק כי ערך הנכסים שלהם הוא זכאי הוא כ-2 מיליארד דולר.

עוד טען גאידמק בתביעה כי הוא מחזיק בפועל 24.5% מהחברה, וכי המעורבות שלו בעניין נשמרה בסוד, לאחר שהוסכם כי "התפיסה הציבורית של לבייב כבעלים וכבעל הנכסים הרלבנטיים היא למטרות נוחות בלבד". לבייב, נטען, היה נאמן של חלקו של גאידמק.

עוד טען גאידמק בתביעתו כי העתק של החוזה בינו לבין לבייב הופקד בידי הרב הראשי של חב"ד ברוסיה, הרב שלמה לאזאר. אך הרב לאזאר, שזומן להעיד במשפט, צידד בלבייב וטען כי חוזה כזה לא קיים. בעקבות זאת גאידמק האשים גם את הרב לאזאר כשותף לדבר עבירה בניסיונות של לבייב לגנוב את הכסף. הרב ולבייב טוענים להגנתם שלא היה שום הסכם שותפות שכזה והמסמך שנמסר לרב כלל התחייבות של גאידמק לתרום למוסדותיו של הרב בתמורה לתמיכת לבייב בגאידמק כמועמד לנשיאות ארגון הדומה לזה של פדרציית הקהילות היהודיות. גאידמק עצמו הכחיש את הדברים מכל וכל והנושא נידון בבתי המשפט כמה פעמים.

דוברת קבוצת לבייב מסרה בתגובה כי: "גאידמק שהפסיד בארבע ערכאות משפטיות שונות בעולם ואף נשא בהוצאות בית המשפט, ממשיך להטריד ואינו בוחל בכל אקט הזוי ותיאטרלי על מנת ליצור מצג בפני נושיו הרבים כי הוא פועל כדי לקדם, כביכול, תביעת בת תוקף כנגד מר לבייב.

תביעת הסרק הנוספת אותה הגיש גאידמק, שאין לה כל יסוד וכל שמץ של אחיזה במציאות וכל מטרתה הוא לערוך יחסי ציבור על חשבון שמו הטוב של מר לבייב, דינה להידחות בערכאות המוסמכות.

בנסיבות אלו אין גאידמק ראוי לכל תגובה רצינית. אדרבא, יוסיף וינקוט בכל הצעדים הללו אשר אין בהם אלא כדי לבזות אותו עצמו ולהעמידו באור נלעג ומגוחך".