ב-2017: 50% ממערך האוטובוסים הממוגנים ביו"ש ייצא מכשירות

משרד התחבורה טוען כי מצוקת התחבורה הציבורית גורמת לתושבי יהודה ושומרון לפנות לטרמפים:"אנחנו עומדים בברוך, האוטובוסים ממשיכים להתיישן והכתובת על הקיר. יש בעיה של ירי על הצירים וילדות מגיל 14 עומדות בצומת עפרה בטרמפים"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 07/11/16 15:05 ו בחשון התשעז

ב-2017: 50% ממערך האוטובוסים הממוגנים ביו"ש ייצא מכשירות
אביטל טרקיאלטאוב, צילום: אביטל טרקיאלטאוב

ועדת המשנה לענייני אזור יהודה ושומרון של ועדת חוץ וביטחון בכנסת, בראשות ח"כ מוטי יוגב, דנה היום במיגון התחבורה הציבורית ביהודה ושומרון. מיגון האוטובוסים המסיבי האחרון נעשה בשנת 2000 בפרוץ האינתיפאדה השנייה, אורח חייו של אוטובוס ממוצע הוא 15 שנה והאוטובוסים שמוגנו אז יוצאים מכלל שימוש. בחינת המצב הנוכחי בשטחי יהודה ושומרון מעלה תמונת מצב קשה של מספר מועט של אוטובוסים, שלא הותאם במהלך השנים לקצב הגידול של האוכלוסייה באיזור, שרובם במצב בטיחותי מסוכן ביותר ועומדים לצאת משימוש בקרוב, ללא חלופה ראויה.

ח"כ מוטי יוגב אמר כי הועדה פועלת כבר שלוש שנים וחצי על מנת לגבש ולהביא ליישומה של תכנית רב שנתית למיגון התחבורה הציבורית והסעות התלמידים ביהודה ושומרון. "האוכלוסייה ביהודה ושומרון גדלה בקצב של 3-6%, אנחנו צריכים להבין איך צי האוטובוסים הזה לא קורס. הוא עבר ממזמן את שלבי הבטיחות והביטחון. אנחנו צריכים לדעת מה ההסדרה. התכנית הרב שנתית בנושא נכתבה עם הנחיות משרד ראש הממשלה". יוגב אמר כי התכנית תוקצבה בסכום של מעל ל-80 מיליון ש"ח: "יהיה בלאגן על הנושא הזה באישור התקציב. יש כאן עניין של ביטחון וחיי אדם".

נציג משרד התחבורה בדיון אמר כי "הכתובת על הקיר. יש בעיה של ירי על הצירים. ילדות מגיל 14 עומדות בצומת עפרה בטרמפים לכיוון תפוח. עצרתי כדי לראות, התחנה הייתה מלאה והבנות אומרות שאף אחד לא ידע מתי האוטובוס יגיע".

"בכל הנוגע לאוטובוסים ממוגני ירי אנחנו עומדים בברוך. האוטובוסים ממשיכים להתיישן. אני כמפקח תעבורה מפחד כי זו אחריות שלי. היינו במבצע שובו אחים, ראינו כבר פיגועי ירי, אני צועק בכל במה- אנחנו קורסים" נציג משרד התחבורה הדגיש כי מצוקת התחבורה הציבורית היא זו שגורמת לתושבי יהודה ושומרון לפנות לטמרפים. "אנשים בתחנות לא מקבלים הגנה, מחכים לאוטובוסים. אני חייב 55 אוטובוסים מהר. אין תחבורה ציבורית ממוגנת ביהודה ושומרון, זה עניין של תקציב. מי שנותן הנחייה למגן שידע לתקצב את זה. מי שרוצה אני מזמין אותו איתי לנסוע ביהודה ושומרון ולראות מה קורה בטרמפיאדות. הכתובת על הקיר".

בועדה עלה כי חברות האוטובוסים יוכלו לייצר עד 100 אוטובוסים בשנה, וזמן ההכנה של אוטובוס, כולל מיגון, אורך כעשרה חודשים. על מנת להתחיל לטפל מיידית במצוקת האוטובוסים יש לגייס עד תחילת שנת 2017, 60 מיליון שקלים- עלות הייצור של 100 אוטובוסים. משרדי הממשלה הנוגעים לנושא מיגון האוטובוסים הם משרד התחבורה, משרד החינוך ומשרד הביטחון. משרד האוצר הודיע כי הוא מוכן להעביר 30 מיליון שקלים לצורך הטיפול בבעיה אך שלושת המשרדים האחראים על מצוקת תושבי יהודה ושומרון טרם הסכימו על העברת תקציב לנושא.

"יש בחצי שנה האחרונה עלייה משמעותית בירי בצירים ביהודה ושומרון. יש צורך אמיתי ומשמעותי באוטובוסים ממוגנים" אמרה נציגת ההגנה המרחבית של פיקוד מרכז. "אנחנו נמצאים בנקודה שהיא כמעט אל חזור בתמונת המצב של האוטובוסים. בשנתיים האחרונות אכן קיבלנו תקציב. מיגנו בתחבורה ובחינוך כ-100 אוטובוסים אבל אנחנו נמצאים בנקודה מאוד משמעותית עכשיו מבחינת תקציב, במידה ולא נקבל תקציב ב-2017, 50% ממערך האוטובוסים ייצא מכשירות. עכשיו זה הזמן. זמן ניפוק אוטובוס עם מיגון הוא בין עשרה חודשים לשנה ולכן אם לא נצא עכשיו עם תקציב- לא נעמוד ביעד. 60 מיליון זה המינימום הנדרש ואנחנו צריכים הרשאה לשנתיים על מנת לממש את המערך הזה".


(צילום: אביטל טרקיאלטאוב)