בתי הכנסת הירושלמים שאסור לכם לפספס

לכבוד יום ירושלים, יצאנו לבדוק את בתי הכנסת הכי-הכי בבירה. מהשטיבלך בקטמון דרך יקר ועד לחיל נשים ואפילו לכותל. מיוחד

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/05/13 12:44 כח באייר התשעג

בתי הכנסת הירושלמים שאסור לכם לפספס

בית הכנסת הגדול (המלך ג'ורג 56)

לא צריך באמת להציג את בית הכנסת הגדול בירושלים, המוסד הירושלמי הוותיק שוכן במרכז ירושלים ומושך אליו תיירים מכל רחבי העולם. אם אתם חובבי חזנות תשמחו לשמוע כי מידי שבת מתקיימות בבית כנסת תפילות הפתוחות לציבור הרחב, כאשר לפני התיבה עוברים מיטב החזנים, מה שאולי מאריך את זמן התפילה, אך מצד שני על מופע חזנות מקביל הייתם משלמים לא מעט כסף. שורה תחתונה - לאוהבי הזאנר. מומלץ להגיע בראש השנה וליהנות ממגוון כיסויי הראש היוקרתיים הנצפים בעזרת הנשים.

מאריכים בתפילה, אבל אחלה חזנות. בית הכנסת הגדול (צילום: Flik47, shutterstock)

אחדות ישראל - המחתרות (סמטת בורוכוף)

בית הכנסת הוותיק, השוכן בשכונת נחלאות, משלב בין מסורת עתיקה ומפוארת של לוחמי האצ"ל והלח"י, לבין קהילה צעירה ותוססת של הביצה הירושלמית. מידי שבת נערך במקום סיור בסליק סודי, הממוקם מתחת לארון הקודש, ששימש את לוחמי האצ"ל בתקופת הבריטים. במהלך הסיור הקצר זוכים המשתתפים גם לסיפורים מהנוסטלגיה האישית של מי שהתפלל במקום. מידי שנה מקיים בית הכנסת בערב יום ירושלים תפילה חגיגת וערב שירה המושכים אליהם מאות צעירים ירושלמים, מה שכמובן מוליד לא מעט זיווגים. זהו כמובן המועד המומלץ לבקר במקום.

נוסטלגיה ירושלמית אמיתית, אחדות-ישראל (צילום: Yairhartman)

יקר (רחוב הל"ה 10, פינת כובשי קטמון)

רחוב כובשי קטמון מתחלק לשניים - יקר למעלה, ויקר למטה. מדובר למעשה בשני מניינים השוכנים באותו מבנה. התחתון שייך לקהילה המקומית "יקר", המורכבת בעיקר מתושבי השכונה הבוגרים, בעוד הקומה העליונה מכילה בתוכה מניין קרליבכי לטובת תושבי קטמון הצעירים. כל אחד מהמתפללים במניינים השונים בטוח כמובן שהמניין שלו הוא המניין האולטימטיבי, עד כדי כך שאם במקרה תשאלו אותו אם הוא הולך להתפלל ביקר, הוא מיד ישיב "אבל לא במניין למעלה /למטה" בהתאם להעדפתו, מחשש שמא יקוטלג באופן לא נכון. הדבר המשותף היחידי בין שני המניינים הוא ההתגודדות עם פשטידות ובקבוקי יין מחוץ לבית הכנסת בסיומה של התפילה. מומלץ לבקר בשמחת תורה, אז הגברים נזרקים אל הרחוב הסמוך ורחבת בית הכנסת מתפנה לטובת ריקודי הנשים.

קרליבך למעלה, תפילה קלאסית למטה. יקר. צילום: כיפה

שטיבלך קטמון (רחוב החי"ש 3)

לא משנה באיזה שעה תגיעו לשטיבלך הוותיק, תמיד תוכלו למצוא בו לפחות מניין אחד פעיל. בבית הכנסת ארבעה חדרים שונים המאפשרים לקיים מספר מניינים בו זמנית, כשעל כולם מנצח גבאי קשוח שאיננו מאפשר למניינים פיראטים להיווצר ולהרוס את ההרמוניה במקום. בשבתות תוכלו למצוא בבית הכנסת מתפללים חרדים, חבדניקים, ודתיים לאומיים - כולם מגיעים אפוצים עם שאריות משחת שיניים, בתקווה להספיק לשמוע את הקריאה בתורה של המניין של 11 בבוקר.

תמיד תמצאו פה מניין, השטיבלך (צילום: כיפה)

אם צפיפות ומחנק עושים לכם את זה, או לחלופין אם נזכרתם בשעה 23:00 שעוד לא התפללתם, רוצו מהר לשטיבלך, מה שבטוח זה שלא תפספסו.

אוהל נחמה (שופן 3)

אם הגעתם לירושלים והמליצו לכם ללכת להתפלל באוהל נחמה כנראה המקור שלכם רואה שידורים חוזרים של "סרוגים". מאז הקרנתה של הסדרה, הדירו רווקי ירושלים את רגליהם מבית הכנסת מחשש שייתוייגו כרווקים ממורמרים. היום פוקדים את בית הכנסת בעיקר תושבי הרחובות הסמוכים המחפשים מניין מהיר, בלי הרבה דרמות. יוקרתו של בית הכנסת חוזרת בחג השבועות, אז מגיעים לבירה תושבי הביצה המקבילה בגבעת שמואל, שאינם מעורים מספיק כדי לדעת שזה איננו המקום לחפש שידוך.

לא רק בשידורים החוזרים של "סרוגים", אוהל נחמה (צילום: כיפה)

קול רינה (באר שבע 31)

עד לפני חצי שנה, לא ממש היה ברור של מי היה הרעיון לעשות בית כנסת במקלט תת קרקעי הלוקה בבעיות אוורור קשות. מביני עניין תמיד נהגו להגיד כי האווירה הקרליבכית האוטנטית שיש בבית הכנסת היא שמצליחה לכנס לתוכה עשרות אמריקאים ועוד כמה מעריצים. ואז הגיע "מבצע עמוד ענן" ופתאום פרצה אזעקה בעיר הבירה והכל נהיה מובן. מומלץ לבקר בשמחה תורה, רק אל תשכחו להביא אתכם בקבוק משקה על מנת להשתלב באווירה.

עדס (באר שבע 1)

בית הכנסת הותיק בשכונת נחלאות מושך אליו תיירים וסקרנים רבים מכל רחבי הארץ. המבקשים לחזות באחד המקומות האותנטים של יהדות חאלב. בשגרה תוכלו למצוא בבית הכנסת בעיקר מתפללים מבוגרים תושבי השכונה שזה בית הכנסת הקבוע שלהם מזה דורות, אך בשבתות החורף בית הכנסת מקבל עדנה מחודשת, כאשר במקום מתקיימת "שירת הבקשות" אליהם נוהרים רבים המבקשים להתענג על מסורת הפיוטים העתיקה. ביקור חובה בעונה.

"שירת הבקשות", במיוחד בחורף, עדס (צילום: ויקיפדיה)

תפארת ישראל (רחוב כורזין 1)

אם תשאלו ירושלמי ממוצע איפה נמצא בית כנסת "תפארת ישראל" סביר להניח שלא תקבלו תשובה, שכן שמו של בית הכנסת הפך מזמן לשמו של הרחוב בו הוא שוכן, ונקרא בפשטות "בית כנסת כורזין". בית הכנסת זכה בשנים האחרונות לתחיית המתים, זאת לאחר שכמה מתפללים, בוגרי "בי"כ המחתרות" (ע"ע), ביקשו להקים מניין נוסף ובמסגרת החיפושים אחר מקום תפילה פנוי מצאו את בית הכנסת הספרדי שהיה במקום. מאז לא ניתן להכניס קיסם לבית הכנסת בתפילת ערב שבת. לזכותה של הקהילה החדשה יאמר שהיא הקפידה לשמר לא רק את הציורים על הקירות, אלא גם לשלב את התפילה הספרדית בזו האשכנזית.

חיל נשים (בן זכאי 33)

אחד מהמניינים המפורסמים בשכונת קטמון, בעיקר בשל תפילת הבוקר המאוחרת (10:00), את הרעיון יש לזקוף לזכותם של מספר זוגות צעירים שביקשו לעצמם תפילה אליה הם יוכלו להגיע ביקיצה טבעית אחרי שהם גם הספיקו לשתות קפה בנחת, אבל אם חשבתם שבגלל שהתחלתם מאוחר אתם עלולים גם לסיים מאוחר אל חשש, גבאי בית הכנסת דואגים להעלות רק חזנים קלי לשון, ככה שעדיין תוכלו להגיע בזמן לסעודת שבת.

אפשר להתפלל שחרית גם בעשר, חיל נשים (צילום: כיפה)

שמו של בית הכנסת לא מעיד על פמינסטיות יתר של ציבור המתפללים, אלא על משכנו הקודם של בית הכנסת בגן ילדים הממוקם ברחוב "חיל נשים". מעברו של בית הכנסת , לפני מספר חודשים, לאולפנא לאומנויות בירושלים, לא הצליחה לנער ממנו את תדמיתו הקודמת ועד היום קוראים הירושלמים לבית הכנסת "חיל נשים". מומלץ בחום לכל מי שמתקשה לקום בשבת בבוקר.

מניין חיבה לצעירים (רחוב שמעוני)

רחוב שמעוני משתרע על פני מאות מטרים, עם זאת, כל בתי הכנסת ברחוב ממקומים באותם שלושה מטרים. בית הכנסת האשכנזי ובית הכנסת הספרדי קיימים מספר שנים ומושכים אליהם מתפללים ותיקים תושבי השכונה, אליהם הצטרף בחודשים האחרונים מניין חדש, אותו הקימו פליטי בית הכנסת "חיל נשים" (ע"ע) לאחר שזה התרחק ממרכז השכונה. כמו מניין האם, גם המניין הזה מתחיל בשעה מאוחרת (9:30), אך השדרוג המשמעותי הוא הקידוש בסוף התפילה. אם דמיינתם לעצמכם מניין רווקים וזוגות צעירים שעוד לפני "עלינו לשבח" כבר עם רגל בחוץ מקלפים את הטלית, הרי שתופתעו לגלות כי החברה הצעירים לקחו יוזמה ומידי שבת (כמעט) מתקיים במקום קידוש רציני אותו תורם אחד המתפללים. השמועה מספרת כי כל מטרתו של המניין היא הקידושים, לא בגלל שחסר למישהו אוכל חלילה, אלא שזוהי דרך נפלאה לזווג זיווגים. אמן.

קידוש מכובד ביותר מדי שבת, שמעוני (צילום: כיפה)

הכותל המערבי

את הכותל לא צריך להציג, רק נגיד שמומלץ לבקר בו בחג השבועות, אז מתקיימת תפילת ותיקין המונית אליהם מגיעים ירושלמים רבים שהעבירו את הלילה בשיעורי תורה ברחבי העיר.

לא צריך להכביר במילים, הכותל (צילום: shutterstock)

פספסנו משהו? טקבקו!