בתי הדין הרבניים יוכלו לכלוא סרבני גט לזמן בלתי מוגבל

בית המשפט העליון יאפשר לבתי הדין הרבניים לכלוא סרבני גט לתקופות של למעלה מעשר שנים. סגן שר הדתות, הרב אלי בן דהן, קרא "להחמיר הענישה על סרבני גט"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 09/04/13 09:56 כט בניסן התשעג

בתי הדין הרבניים יוכלו לכלוא סרבני גט לזמן בלתי מוגבל
shutterstock, צילום: shutterstock

בית המשפט העליון יאפשר לבתי הדין הרבניים לכלוא סרבני גט לתקופות של למעלה מעשר שנים - ואף ללא הגבלת זמן - זאת כדי להפעיל עליהם לחץ לטובת צמצום תופעת סרבנות הגט בישראל. עד כה, בתי הדין יכלו לכלוא סרבני גט לתקופה של עד עשר שנים, אך נדרשו לפנות לסמכויות חוק בכירות יותר כדי להרחיב את תקופת המאסר.

החלטת בית המשפט ניתנה בפרשת עגינות שנמשכת כבר 12 שנים, בין בני זוג יוצאי ברית המועצות, שעלו ארצה. האישה, שהתגיירה בישראל והצטרפה לחסידות חב“ד, הוכתה על ידי בעלה והחליטה להתגרש בשנת 1995, אלא שבעלה סירב לעשות זאת. לאחר מספר שנים נכלא הבעל לעשר שנים, אך משהתקרב מועד שחרורו, פנתה האישה בבקשה להאריך את תקופת מאסרו. שופטי העליון, כאמור, קבעו השבוע כי ”הרעיון העומד בבסיס החוק הוא לתת כלים נוספים לבית הדין, כדי לכפות ציות על סרבני גט“.

תנועת האישה הדתית-לאומית "אמונה" בירכה על ההחלטה. "בית המשפט השכיל לאמץ את הגישה הערכית של מדרש תנחומא: "כל שנעשה רחמן על האכזרי, לסוף נעשה אכזר על הרחמנים". האיש הזה כלא את עצמו, והוא גם זה שיכול לשחרר את עצמו, אם ובכל רגע שירצה. בינתיים הוא מאמלל את אשתו ואת משפחתו", אמרה ליאורה מינקה, יו“ר התנועה.

סגן שר הדתות, הרב אלי בן דהן, שיבח אף הוא את שופטי בית המשפט העליון אך הדגיש כי מדובר בצעד אחד מתוך שורה של צעדים: ”פסק הדין הוא צעד חקיקתי ראשון שיסייע בהתרת עגונות, וראוי שיצטרף לחוקים נוספים: החוק להחמרת הענישה על סרבני גט והחוק להסגרת סרבני גט שנמלטו“.