בש"ס נכנעו והחליטו למשוך זמנית את חוק ההונאה בכשרות

בש"ס נאבקו בחודשים האחרונים על קידום הצעת החוק למניעת הונאה בכשרות. על פי הצעת החוק שנמשכה בינתיים ניסתה ש"ס לחזק את הרבנות הראשית ולמנוע את הכשרות הפרטית

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 12/07/15 09:57 כה בתמוז התשעה

בש"ס נכנעו והחליטו למשוך זמנית את חוק ההונאה בכשרות
shutterstock, צילום: shutterstock

באופן מפתיע למדי החליטה ש"ס למשוך את החוק לאיסור הונאה בכשרות, שנועד לחזק את הרבנות הראשית בתחום ולפגוע ביוזמות ההשגחה הפרטית. הצעת החוק הוגשה על ידי ח"כ יואב בן צור (ש"ס) והיא חלק מההסכם הקואליציוני בין הליכוד לש"ס ויהדות התורה.

ההערכה היא שגם ביהדות התורה יוותרו על המאבק לעת עתה בשל התנגדות הממשלה שתביא ככל הנראה להפלת הצעת החוק

הצעת החוק החדשה נועדה כדי למנוע ממסעדות להציג מצג של כשרות אם לא קיבלו היתר לכשרות מטעם הרבנות הראשית. ב-19 ביולי אמור בג"ץ להכריע בעתירות נגד הרבנות למתן הכשר חלופי לרבנות הראשית. במפלגות החרדיות ביקשו לקדם את החוק כדי לסייע בדחיית העתירות ולהפוך אותן ללא רלוונטיות.

אלא שהצעת החוק זכתה להתנגדות חריפה של משרד האוצר, מכיוון שתפגע ברפורמת הקורנפלקס, שנועדה לפתוח את השוק ליבוא מקביל. גם במשרד המשפטים סבורים שהחוק בנוסח שהוגש אינו סביר, שכן הוא מחזק את המונופול של הרבנות הראשית. במשרד האוצר מסבירים כי הצורך להעביר כל מוצר שיגיע בייבוא דרך אישור הרבנות הראשית ייקר באופן משמעותי את מחיר המוצרים וייפגע ברפורמה שכן הייבוא יהפוך ללא משתלם.

בדיונים שנערכו בשבועיים האחרונים בין נציגי האוצר, כולנו וש"ס הועלתה הצעה להסיר את הסעיף ולקבוע סעיף שיאפשר פיקוח עצמי, שמשמעותו הכשר שניתן מרבנים מחו"ל לבתי עסק שיהיו מעוניינים בכך תוך כדי ניסיון למנוע את ההשגחה הפרטית. אחת המתנגדות הכבדות להצעת החוק היא חברת הכנסת, רחל עזריה מכולנו, שנושא ההשגחה הפרטית קרוב לליבה עוד מימיה במועצת עיריית ירושלים.

בשבועיים האחרונים נערכו מגעים בעניין בין עזריה, הממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי, דרעי וגפני. דרעי, שנפגש בשבוע שעבר עם לוי, הסכים לפשרה בחוק שלא תפגע ביבוא המקביל, ותאפשר למסעדות ולבתי אוכל למכור מזון שאינו בהכשר של הרבנות הראשית. אך המגעים לא הגיעו לפשרה ובש"ס ויהדות התורה נאלצו כאמור להתקפל ולמשוך באופן זמני את ההצעה.