בשל מחסור חמור בדיינים: "בית הדין הרבני הגדול - משותק"

התנועה להגינות שלטונית פנתה לשר המשפטים כדי שזה יפעל לאלתר למינויים של שבעה דיינים נוספים לבית הדין הרבני הגדול. כיום מתכנס בית הדין אחת לשבוע וחברים בו שלושה דיינים בלבד

חדשות כיפה אורי פולק 25/09/11 15:19 כו באלול התשעא

בשל מחסור חמור בדיינים: "בית הדין הרבני הגדול - משותק"
יוסף אבי ויאיר אנגל, צילום: יוסף אבי ויאיר אנגל

התנועה להגינות שלטונית פנתה היום (א') לשר המשפטים יעקב נאמן, המשמש כיו"ר הוועדה למינוי דיינים, בדרישה לזמן בבהילות כינוס של הועדה למינוי דיינים לשם מינויים של שבעה דיינים לבית הדין הרבני הגדול ודיינים כנדרש לבתי הדין האזוריים.

עו"ד מרדכי אייזנברג, יו"ר התנועה, פנה לנאמן בטענה כי נכון להיום בית הדין הרבני הגדול משותק למעשה בשל חוסר חמור בדיינים, וכיום פועל בו הרכב אחד בלבד יום אחד בשבוע - זאת במקום חמישה הרכבים חמישה ימים בשבוע. עו"ד אייזנברג ציין כי בארבע השנים האחרונות לא מונה אף דיין קבוע לבית הדין הרבני הגדול, בעוד ארבעה דיינים פרשו ממנו לגמלאות.

כיום מכהנים בבית הדין הרבני הגדול שני הרבנים הראשיים ושלשוה דיינים נוספים, בעוד אחד מהם צפוי אף הוא לפרוש לגמלאות - בעוד כחודשיים. כיוון שכך, התנועה להגינות שלטונית פנתה בדחיפות לנאמן, כדי שזה יפעל לאלתר למינויים של שבעה דיינים לבית הדין הרבני הגדול.

עו"ד אייזנברג טען כי "מלבד עינוי הדין הכביר בכל התיקים החדשים והתלויים ועומדים, אין אפשרות לדון בבקשות זמניות דחופות כמו עיכוב ביצוע עד כי לעיתים בהגיע זמן הבקשה לדון, שוב איננה אקטואלית. כך למשל בקשה לעיכוב ביצוע של כפיית גט, יכול ויגיע זמן שמיעתה לאחר מתן הגט ולאחר שהבעל נישא מחדש".

"אשר על כן נבקש כי כבודו ישתמש בסמכותו ובכלים אשר המחוקק הפקיד בידיו בחוק, בתקנות ובכללים ויפעל לכינוסה המיידי של הוועדה למינוי דיינים לשם מילוי החסר הגדול במצבת הדיינים בבית הדין הגדול ובכך לאפשר מהלך תקין של דיון בהרכבים שונים בתיקים הרבים המובאים לפתחו של בית הדין הגדול", הוסיף עו"ד אייזנברג.

מלשכת שר המשפטים נמסר בתגובה כי השר נאמן פועל רבות לבחירת דיינים וכי הוועדה שכינס בנושא צפויה להכריע בחודש דצמבר הקרוב על מינויים של דיינים נוספים לבית הדין הרבני הגדול. למעשה מדובר בתוספת הראשונה של דיינים להרכב בית הדין, מזה ארבע שנים.