בשל המחלוקת נדחתה ההצבעה על חוק השבת‏

בעקבות חוסר ההסכמה בין חברי הקואליציה בניסוח חוק השבת הנוכחי, ביקש ראש הממשלה נתניהו להוריד אותו מסדר יומה של הכנסת

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 06/01/16 11:43 כה בטבת התשעו

בשל המחלוקת נדחתה ההצבעה על חוק השבת‏
דוברות הכנסת, צילום: דוברות הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לח"כ זוהר שלא להעלות את הצעת החוק שלו להצבעה במליאה. זאת כיוון שלניסוחה של הצעת החוק הנוכחית אין קונצנזוס בין כל חברי הקואליציה.

חוק השבת, אשר כונה "חוק יום המנוחה השבועי" במתכונתו הנוכחי ביקש לאסור פתיחת בתי עסק בשבת באופן גורף, אלא אם קיבלו את אישורו של שר הכלכלה. בנוסף, ביקש החוק לאסור התניית חוזה שכירות או חוזה עבודה, בעבודה בשבת, כמו גם לכפות על בעל עסק לעבוד בשבת כתנאי להצטרפותו למתחם עסקים.

ח"כ זוהר הודיעה כי ידחה את ההצבעה לבקשת ראש הממשלה, והבהיר כי עיקר המחלוקת הוא בין סיעת כולנו לבין שאר הסיעות. "היום אציג את החוק במליאת הכנסת אך אמתין לדיון והצבעה במועד שאקבע בקרוב. יש בחוק זה ערך יהודי סוציאלי חשוב מאוד ולכן אפעל לייצר הסכמות יחד עם חבריי בקואליציה ובאופוזיציה" אמר זוהר.

ח״כ רחל עזריה בירכה על ההחלטה להוריד מסדר היום להצבעה את חוק השבת ואמרה כי ״הדרך הנכונה לפתור חילוקי דעות בתוך הקואליציה היא בהסכמות, בטח בנושא רגיש וחשוב כמו השבת.״

כזכור, חברת הכנסת הדתייה עזריה, סיפרה לפני מספר שבועות בשיחה ל'כיפה' כי הנוסח הנוכחי של החוק בעייתי, והיא תעבוד יחד עם מיקי זוהר על ניסוחו מחדש. כך למשל ההצעה של ח"כ זוהר מתייחסת רק למסחר בשבתות, אך אין בה התיחסות לגבי תחבורה ציבורית, וזו לדברי עזריה "המצוקה האמיתית".

גם חבר הכנסת ליברמן (ישראל ביתנו) התנגד להצעת החוק של זוהר, אשר לטענתו יוצרת כפייה דתית והופכת את הליכוד למפלגה קיצונית יותר מהמפלגות החרדיות. במהלך היום חברת הכנסת הדתייה עליזה לביא (יש עתיד) אמרה גם כן, כי חוק יום המנוחה השבועי של ח"כ מיקי זוהר הוא חוק "מיותר ואינו במקום".

במסגרת שדולת 'התחדשות יהודית', פרסמה עזריה יחד עם ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) כי הם שוקדים על הכנתה של אמנה שתנסה להתגמש עם הציבור החילוני בנושא השבת. עזריה אמרה כי האמנה תנסה להגיע לפשרות בכל מה שקשור לבילוי בשבתות ולניידות "אנחנו רוצים להגיע למצב שתהיה תחבורה ציבורית טובה ומצומצמת. בתור דתיים אנחנו לפעמים בכלל לא מבינים כמה השבת מבאסת אנשים. במקום שזה יהיה היום הכי כיפי בשבוע, היא הפכה להיות היום הכי מעצבן כי הגיעו הדתיים וסגרו לנו את המדינה".