בשב"כ שוקלים להצמיד אזיק אלקטרוני לחשודים בטרור יהודי

האזיק האלקטרוני שעד כה שימש למעקב אחר אסירים ששוחררו בתנאים מגבילים, עשוי לאפשר לכוחות הביטחון מעקב אחרי חשודים בטרור יהודי

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 10/01/16 10:29 כט בטבת התשעו

בשב"כ שוקלים להצמיד אזיק אלקטרוני לחשודים בטרור יהודי
shutterstock, צילום: shutterstock

אחרי ההצתה והשריפה של בני משפחת דוואבשה בדומא, החליטו להגביר במערכת הביטחון את השימוש בהגבלות מנהליות, ללא משפט, נגד פעילי ימין קיצוני שחשודים בטרור יהודי. אלא שלטענת השב"כ הצווים המנהליים, שכוללים לרוב מעצרי בית או הרחקה משטחי יהודה ושומרון, אינם יוצרים הרתעה בקרב הפעילים. בעקבות כך בוחנים בשב"כ אפשרות להצמיד אזיקים אלקטרוניים לעצורים.

מדובר בצעד שנידון בשבועיים האחרונים בין הגופים במערכת הביטחון, בעיקר שב"כ וגורמים שונים בפיקוד מרכז בצה"ל, וגם גורמים בפרקליטות המדינה. המטרה היא פיקוח אלקטרוני נגד פעילים שנתונים להגבלות כמו הרחקה מנהלית מיהודה ושומרון ומעצרי בית בצו מנהלי, ללא משפט. כך דווח הבוקר בגלי צה"ל.

המהלך צפוי לגרום לכך שפעילים שיהיו תחת הגבלות שונות יהיו נתונים גם לפיקוח אלקטרוני. מהלך כזה ידרוש מעורבות של פרקליטות המדינה, שינוי של הצו הצבאי והתאמות בשב"ס ובמשרד לביטחון הפנים שאחראים על הפיקוח האלקטרוני.

במערכת הביטחון מוטרדים מהבעייתיות באכיפה של אותן הגבלות מנהליות שבהן נעשה שימוש נרחב מאז הפיגוע בדומא. כיום ישנם צעירים רבים שהורחקו משטחי יהודה ושומרון וירושלים. אחד הצעירים שנחקרו בפרשת דומא, לדוגמא, הואשם לא מזמן בהפרה של מעצר הבית המנהלי שהוטל עליו. גם ב"חתונת השנאה" היו צעירים שהורחקו מירושלים ובכל זאת השתתפו באירוע.

המהלך צפוי להיתקל בהתנגדויות שכן כיום איזוק אלקטרוני מיושם אך ורק לאחר שהוגש כתב אישום, כשיש ראיות שאמורות לעמוד במבחן משפטי, או במקרים של אסירים ששוחררו בתנאים מגבילים. ואילו כעת מדובר על פיקוח אלקטרוני כאשר ישנו רק חומר מודיעיני בשב"כ שהביא להטלת הגבלות מנהליות, בלי בית משפט, בלי מעצר והארכות מעצר.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן