"בר אילן": מרצה הרחיק תלמיד שסירב לחבוש כיפה בשיעור

באוניברסיטה תמכו בעמדת המרצה, שעורר סערה בפייסבוק וזעם מצד הסטודנטים החילונים, והדגישו כי "על פי תקנון האוניברסיטה חלה חובת כיסוי ראש בשיעורי יסוד. המרצה פעל ללא דופי"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 11/12/12 11:29 כז בכסלו התשעג

"בר אילן": מרצה הרחיק תלמיד שסירב לחבוש כיפה בשיעור
Remi Jouan-cc-by, צילום: Remi Jouan-cc-by

סערה בקרב הסטודנטים החילונים באוניברסיטת בר אילן בעקבות דרישת אחד המרצים מן הסטודנטים לחבוש כיפה במהלך הרצאותיו. סטודנט שסרב לחבוש כיפה - אף הורחק מהכיתה. "איך יתכן שמרצה מרחיק סטודנט מהכיתה כי הוא לא רוצה לחבוש כיפה והאוניברסיטה מגבה אותו?", כתב בעמוד הפייסבוק הרשמי של בר אילן, זהר בן שטח, סטודנט באוניברסיטה, ועורר לא מעט הדים בקרב הסטודנטים החילונים.

הרב ד"ר חיים טלבי, מרצה במחלקה לתלמוד במרכז ללימודי יסוד ביהדות באוניברסיטת בר אילן, הודיע בהרצאתו הראשונה בקורס אותו הוא מעביר כי הסטודנטים הלוקחים חלק בקורס מוכרחים לחבוש כיפה לראשם. את דרישתו נימק הרב ד"ר טלבי בכך שכל סטודנט באוניברסיטת בר אילן חתם על כך בתקנון האוניברסיטה. לאחר שאחד הסטודנטים החילונים סרב לחבוש כיפה הוא התבקש לצאת מכיתת הלימוד.

(סטודנטים בבר אילן, תמונת אילוסטרציה. צילום: באדיבות תנועת בר דעת)

"אם היו לי יותר אפשרויות לקורס אחר בשעות שמסתדרות עם הלימודים והעבודה שלי, הייתי עושה זאת, מה גם שהקורס עצמו דיי מעניין", כותב בן שטח, חברו ללימודים של אותו סטודנט, "בינתיים אני יושב בכיתה של בוגרי בתי ספר כלליים, שם כיפה וסותם את הפה". עוד הוא דורש מהאוניברסיטה ”לבדוק עם המרצה את הסוגיה ולבטל את החובה הזו, שהרי ברור שלא מתיישבת עם השקפותיהם של מרבית הסטודנטים החילוניים בבר אילן".

אוניברסיטת בר אילן השיבה לבן שטח בתגובה כי "על פי תקנון האוניברסיטה חלה חובת כיסוי ראש בשיעורי יסוד. לא כל המרצים מקפידים על כך, אבל מי שעושה זאת פועל ללא דופי. סעיף זה מופיע בטופס הצהרת הסטודנט שעליו חותם כל מי שנרשם לאוניברסיטה. החתימה על הטופס מהווה שלב הכרחי בתהליך ההרשמה, כך שכל סטודנט אמור להכיר אותו".

עם פתיחתה של אוניברסיטת בר אילן נקבע תקנון המחייב את ציבור הסטודנטים והמרצים הגברים לחבוש כיפה אולם ברבות השנים בוטל סעיף זה בתקנון. כיום, קיים חיוב זה אך ורק בלימודי היהדות באוניברסיטה, שהם חובה לכל סטודנט, אולם רק מספר מועט מבין המרצים מקפדים על כך ודורשים זאת. בניגוד לציבור הגברים, על ציבור הנשים אין כל דרישה מהופעתן גם בלימודי היהדות.

מאוניברסיטת בר אילן נמסר בתגובה לדברים: ”על פי תקנון האוניברסיטה, סטודנטים גברים מחוייבים לחבוש כיפה בכל השיעורים ובכלל זה בלימודי יסוד ביהדות. בהתקבלם ללימודים, הסטודנטים חותמים על התחייבות לכבד את תקנות המקום ובכלל זה חבישת כיפה. החובה לחבוש כיפה בשיעורים שבהם נלמדים טקסטים דתיים נועדה לכבד את המסורת ואת הערכים היהודיים של המוסד“.

”הסטודנט שבו מדובר סרב לחבוש כיפה בהפגנתיות ודרש מן המרצה לדבר איתו שלא במועד לקבלת קהל. המרצה, ד"ר טלבי, הביע נכונות לשוחח עם הסטודנט בשעות הקבלה. יצויין כי אין זו הפעם הראשונה שסטודנטים מבקשים שלא לחבוש כיפה. במקרים כאלה יש הידברות עם הסטודנטים ונעשה מאמץ למצוא הסדר שיאפשר להם ללמוד בשיעורים שאין הקפדה על חבישת כיפה“.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן