ברלין: מאבק יהודי נגד חוק המחייב הלנת המת

חוק בברלין קובע שבכל מקרה של מוות יש לחכות 48 שעות לפני הקבורה לשם מתן אפשרות לבירור בדיקות. הקהילה היהודית במקום נאבקים נגד הפגיעה בכבוד המת: "פגיעה בחופש הדת"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 19/06/14 20:08 כא בסיון התשעד

ברלין: מאבק יהודי נגד חוק המחייב הלנת המת
Shutterstock, צילום: Shutterstock

הקהילה היהודית בברלין יוצאת במאבק נגד החוק הנוכחי המחייב הלנת המת בבירה הגרמנית. בשבועות האחרונים פנה הרב יהודה טייכטל, רבה של הקהילה היהודית בברלין, למחוקקים במדינה ולמשרד הבריאות במטרה למצוא פתרון לבעיה החוקית.

על פי החוק הנוכחי בעיר ברלין, המהווה חלק מהפדרציה הגרמנית, בכל מקרה של מוות יש לחכות 48 שעות לפני הקבורה לשם מתן אפשרות לעריכת בדיקות, ולעתים אף לשם עריכת נתיחה לאחר המוות. מדובר בחוק פרוצדוראלי גורף אשר מוביל למצב בו בחלק גדול ממקרי המוות במדינה גופת המת עוברת הלנה של יומיים לפני קבורתה גם אם בבירור מדובר במוות טבעי.

הדבר עומד בניגוד להלכה היהודית לפיה הקבורה צריכה להתבצע באופן המהיר ביותר לאחר המוות. על פי ההלכה, אך ורק במקרים יוצאי דופן ניתן היתר לחכות עם הקבורה במשך יום או מעט יותר. מניעת הקבורה במשך יותר זמן נתפסת על פי ההלכה כפגיעה בכבודו של המת. יצויין כי הלכה זו נהוגה גם בחוץ לארץ.

כאמור, בימים אלה מנסים הרב יהודה טייכטל ובכירים נוספים בקהילה היהודית לקדם הצעה לתיקון חוק בפרלמנט של מדינת ברלין שתאפשר קבורה בחלוף 24 שעות כמתחייב על פי ההלכה לאחר אישור רופא כי מדובר במוות טבעי. כחלק מהמאמצים לקידום ההצעה לתיקון החוק נפגשו לאחרונה הרב טייכטל ומר בנציון בראון, יו"ר מחלקת הדת בקהילה היהודית וחבר הנהלת הקהילה, עם מנכ"לית משרד הבריאות של מדינת ברלין בכדי לדון עמה על הגשת ההצעה. כמו כן, הרב טייכטל עומד במגעים עם קהילות מוסלמיות בעיר אשר הביעו נכונות לתמוך בחוק.

"בשיחות שקיימנו עם משרד הבריאות בברלין ועם מחוקקים בפרלמנט אנחנו מוצאים רצון לבוא לקראתנו בעניין הזה. למעשה, בעקבות החוק הנוכחי כל מקרה של מוות, גם מוות טבעי, בקהילה היהודית הופך באופן אוטומטי למאבק עם הרשויות לשחרור הגופה" אומר הרב טייכטל ומוסיף כי "בכל הפניות שלנו בנושא לרשויות אנחנו מדגישים תמיד כי המצב הנוכחי פוגע בחופש הדת של היהודים וכי שינוי החוק יעשה צדק ושכל עם המצב".