"ברית המילה תמשיך להיות סימן ההיכר של כל יהודי בעולם"

כך טוען ד"ר יהודה אטיאס, מוהל מקצועי, שלא מתרגש מהחקיקה בגרמניה המבקשת לאסור על קיום ברית מילה. "רוב עם ישראל דבק במצווה הזו ולא מוכן לוותר עליה", הוא מתאר. ראיון

חדשות כיפה אריאל הורוביץ, כיפה 29/06/12 11:56 ט בתמוז התשעב

"ברית המילה תמשיך להיות סימן ההיכר של כל יהודי בעולם"
יהודה אטיאס, צילום: יהודה אטיאס

לפני 28 שנה, כשנולד לו בנו הראשון, היה ד"ר יהודה אטיאס רופא מתמחה צעיר. באותם ימים הוא היה מתלווה למוהל ותיק, ואז החליט: אני אמול את בני הבכור. מאז הספיק ד"ר אטיאס, תושב כפר הרא"ה, להפוך לגניקולוג בכיר בבית החולים לניאדו, ולמוהל מקצועי. בכל ברית הוא מתרגש מחדש, אבל מדבר אחד הוא לא מתרגש: קביעת בית המשפט בקלן, גרמניה, בשבוע שעבר, לפיה ברית מילה היא "התערבות חמורה בשלמות הגוף". הקביעה הזו הגיעה בעקבות פציעה חמורה של ילד בן ארבע שנימול על ידי רופא מוסלמי, ואליה מצטרפת מגמה דומה בישראל, המבקשת לבסס התנגדות לברית מילה. "אמרו פעם לסופר יצחק בשביס זינגר שהיידיש הולכת להיעלם", אומר ד"ר אטיאס, "הוא ענה: כבר מאתיים שנה אני שומע שהיא הולכת להיעלם. כך גם לגבי ברית המילה. אין ספק שגם בשנים הבאות היא תמשיך להיות סימן ההיכר של כל יהודי בעולם".

ד"ר אטיאס, האם פסיקת בית המשפט בגרמניה מדאיגה אותך?

ממש לא. יש טרנד שמאלני קיצוני חזק מאוד ברחבי העולם נגד ברית מילה, שתוקף לא רק את היהודים אלא גם את המוסלמים, שכמעט מאה אחוז מהם מלים את ילדיהם. קרתה טעות מצערת בגרמניה כשרופא מוסלמי מל ילד בן ארבע בצורה כנראה לא מקצועית, וגרם לו סיבוך קשה. כמובן שמקרה כזה עושה רעש וגורר תגובה. כל סיבוך קטן יוצר תגובה מפלצתית שמושתתת על פחד. בית המשפט מזדרז להגיב באופן אמוציונלי ולא רציונלי, אבל אני לא רואה חשש. מדובר בתנועה סהרורית בשם שהטענה העיקרית שלה היא: מדוע לעשות ברית מילה לתינוק? צריך לחכות שהוא יגדל ויחליט בעצמו. ואני אומר להם: מי התיר לכם ללכת לטיפת חלב ולחסן את הילדים שלכם? אולי תחכו שהם יגדלו ויחליטו בעצמם?

הם יגידו לך שחיסונים רפואיים נצרכים כדי לשמור על בריאותו של התינוק, וברית מילה לעומת זאת היא צו דתי.

זה לא מדויק. ברית המילה היא לא רק צו דתי, אלא משהו שיש לו יתרונות רפואיים רבים. מבחינה סטטיסטית, הסיכוי של אנשים שעשו ברית מילה לחלות באיידס נמוך בארבעים אחוזים מאלו שלא עשו ברית מילה, משום שכריתת העורלה מצמצמת את האפשרות להידבק ממחלות. יש גם יתרונות נוספים של הפחתת זיהום בדרכי השתן, והיגיינה של איבר המין. התועלת הרפואית משמעותית מאוד, היתרונות הם רבים, ואני מפרט אותם בעיקר כשאני עובד עם זוגות חילוניים.

מה מפריע לזוגות כאלה?

באופן טבעי, הטיעונים הדתיים פחות מדברים אליהם. הרבה פעמים מדובר באנשים חילוניים שמאוד מנותקים מן המסורת. יש זוג צעיר שלא מעוניין לעשות ברית מילה, אבל הסבא והסבתא מטילים וטו ולא מוכנים לוותר על זה, ואז הם פונים אליי כדי שאדבר עם הזוג. אני מסביר את היתרונות הרפואיים, וזה משכנע. זו הסיבה בין היתר שהניסיונות להילחם בברית המילה, גם בישראל, לא יצלחו. מדובר באוכלוסייה שולית לגמרי. בישראל יש מעל מאה אלף בריתות בשנה, והמתנגדים הם לכל היותר כמה עשרות בודדות. רוב עם ישראל דבק במצווה הזו ולא מוכן לוותר עליה.

יש הרבה מקומות שזה לא כך - בנישואין, למשל. מדוע בברית מילה זה אחרת?

קשה להסביר את זה, אבל כנראה בגלל שמדובר במצווה שטבועה באומה הישראלית מדורי דורות, מצווה שכבר חז"ל דיברו בשבחה, ויהודים מסרו עליה את נפשם לאורך ההיסטוריה. לא חסרים סיפורי הקרבה מתקופת האינקוויזיציה, למשל, שבהם יהודים מסרו את נפשם על מצוות המילה.

אתה מוהל כבר כמעט שלושים שנה. אילו מילות מעניינות זכית לבצע?

היו לא מעט סיפורים מרגשים. ב-1991 זכיתי לעשות ברית מילה לסבא, לבן ולנכד באותו היום. הם היו עולים חדשים מרוסיה. הסבא חלם כל חייו לעשות ברית מילה אך הדבר לא התאפשר בגלל השלטון הקומוניסטי. אחרי המילה, הוא ניגש אליי בהתרגשות ואמר: זהו, עכשיו אני יהודי, עכשיו אני חלק. הייתה ברית אחרת שעשיתי, של בחור בן 68 מקיבוץ שלא מל בגלל התנגדות של הוריו, והוא הגיע אליי ואמר: אני רוצה לעשות ברית מילה. תמיד בריתות של מבוגרים הן המרגשות ביותר. יש במקצוע הזה שליחות ואחריות רבה, ואגלה לך: עשיתי כמה אלפי בריתות, ובכל פעם אני מתרגש מחדש. תחשוב מה זה: כמעט אלפיים שנה יהודים מקיימים את המצווה הזו, ובטכניקה דומה להפליא. יש דברים שהשתנו - סוג החבישה, ההרדמה המקומית; אבל הדברים הבסיסיים - הסכין, החיתוך, הטקס, נשארו אותו הדבר, אותנטיים. בדיוק כמו אצל אברהם אבינו.