ברבנות הראשית זועמים: הדיוטי פרי מוכר חמץ בפסח

חנות הדיוטי פרי של ג'יימס ריצ'רדסון מציעה בשער הכניסה לישראל גם משקאות כמו וויסקי וודקה, הנחשבים לחמץ גמור. הרבנות: תיירים עלולים לחשוב שהמשקאות כשרים, זהו מכשול בפני הציבור

חדשות כיפה אורי פולק 09/04/12 10:32 יז בניסן התשעב

ברבנות הראשית זועמים: הדיוטי פרי מוכר חמץ בפסח
תמר מצפי-cc-by, צילום: תמר מצפי-cc-by

חרף האיסור החוקי על מכירת חמץ במהלך ימי הפסח, דווקא בנמל התעופה בן גוריון מוכרים חמץ בדיוטי פרי באופן גלוי, לרבות דיילים המסתובבים בין המבקרים במקום ומציעים להם משקאות נחשבים חמץ, כוודקה וויסקי, לקידום מכירות.

בעיתון "מעריב" דווח הבוקר (ב') כי על אף ההכשר שניתן למרחב המסעדות של נתב"ג, הדיוטי פרי נוהג כמנהגו - למורת רוחה של הרבנות הראשית. במסעדות ובבתי קפה נמכר מזון שהוא כשר לפסח בלבד, אך בחנות הדיוטי פרי של ג'יימס ריצ'רדסון נמכרים על המדפים משקאות הוויסקי והוודקה, שאינם כשרים לפסח משום שהם מיוצרים משעורה שהותססה.

גורם בנתב"ג הסביר כי "מדובר כאן בכסף גדול. רשות שדות התעופה גובה מחברת ג'יימס ריצ'רדסון יותר מ-120 מיליון שקל כדמי זיכיון. בג'יימס ריצ'רדסון יודעים ששבוע הפסח הוא אחד המועדים המרכזיים בתנועת הנוסעים והמכירות מזנקות בצורה משמעותית". לדברי אותו גורם, "מובן שמכירות הוויסקי והוודקה בחנות הן חלק חשוב בעונה זו. הורדת המשקאות הללו מהמדפים תביא להפסדים גדולים של החנות, מה שיגרום להורדת דמי השכירות במכרז הבא. לכן לכל המעורבים יש אינטרס לעצום עין במהלך שבוע הפסח".

ברבנות הראשית, מנגד, זעמו על הנעשה בנתב"ג. "תיירים רבים מאוד שמגיעים לישראל דרך נתב"ג עלולים לחשוב שהמשקאות שמגישים להם הם כשרים, זהו מכשול בפני הציבור", טענו ברבנות והאשימו את רשות שדות התעופה בכך שהיא לא אוכפת את "חוק החמץ".

בג'יימס ריצ'רדסון טענו בתגובה כי החברה "מחויבת על פי תנאי המכרז של רשות שדות התעופה להמשיך לפעול בכל ימות השנה, כולל פסח, למעט יום כיפור. יודגש כי החנויות של ג'יימס ריצ'רדסון משרתות את כלל הנוסעים, בהם תיירים, ומחויבות למכור את מגוון המוצרים בכל ימות השנה". בחברה ציינו כי "לציבור הדתי ושומר הכשרות למהדרין ישנה חנות בזרוע D הכשרה למהדרין, אשר סגורה בשבתות ובחגים וכל העובדים במקום הם שומרי שבת. בחנות זו אנו דואגים למכור את החמץ כהלכתו ואין שום חשש לחמץ שעבר עליו הפסח. החנות פתוחה במהלך חול המועד והיא מציעה מגוון רחב של מוצרים כשרים לפסח ומוצרים כשרים לאורך כל ימות השנה".

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה כי "הדיוטי פרי מחויב למלא את הסיכומים עם הרבנות הראשית, ובכלל זה לא למכור חמץ בפסח. כל נקודות ההסעדה בנתב"ג כשרות לפסח. רשות שדות התעופה מדגישה כי היא משוכנעת שהדיוטי פרי ממלא את כל הסיכומים עם הרבנות הראשית בנושא, ובכלל זה אי-מכירת חמץ בפסח".