בראש העין מאיימים בחרם על קיבוצים המחללים שבת

בעקבות תלונות שהגיעו לרבני ראש העין בדבר עבודות שבוצעו בשבת על ידי הקיבוצים הסמוכים לעיר, החליטו הרבנים לאיים: חדלו מלעבוד בשבת, אחרת תוחרם התוצרת החקלאית

חדשות כיפה אורי פולק 18/07/11 12:11 טז בתמוז התשעא

בראש העין מאיימים בחרם על קיבוצים המחללים שבת
Maurice Koop-cc-by-nd, צילום: Maurice Koop-cc-by-nd

רבני הציבור הדתי בראש העין מאיימים להחרים את התוצרת החקלאית של הקיבוצים הסמוכים לעיר, עינת וגבעת השלושה, זאת לאחר שלטענתם בוצעו בהם עבודות במהלך השבתות האחרונות.

רבה הראשי של העיר, הרב עזריה בסיס, קיבל באחרונה מספר תלונות הקובעות כי הקיבוצים עבדו במהלך השבת. התלונות הועברו לטיפולם של משרדי הממשלה האחראים על אכיפת החוק ובמקביל נוהל משא ומתן מול קיבועי גבעת השלושה ועינת, במטרה שיפסיקו לבצע עבודות זריעה וקצירה בשבתות.

חנניה צפר, לשעבר הממונה על המועצה הדתית בעיר, טוען כי אם הקיבוצים לא יחדלו מעבודות בשבת, לא יהיה מנוס אלא להחרים את התוצרת החקלאית שלהם. "העבודות מתבצעות על ידי טרקטורים בשבת ומלוות ברעש. הקיבוצים פוגעים בקדושת השבת וברגשות התושבים. אני פונה לקיבוצים בשם רב העיר ותושבי העיר כדי שיכבד את קדושת השבת וידחה את העבודות לשאר ימות השבוע", אמר צפר למקומון "ידיעות פתח תקווה".

לטענתו של צפר, "אם הקיבוצים לא יפסיקו לחלל שבת, אנחנו פשוט נקרא לא לקנות סחורה ששייכת לעסקים של הקיבוצים". צפר מסביר כי "יש בקיבוץ עינת מאפייה גדולה שמספקת מאפים לכל רחבי הארץ וציבור דתי קונה אותה. אנחנו נשקול לקרוא שלא לקנות את הלחמים שלהם ולקנות ממאפיות אחרות בארץ, עד שיבינו כמה חשובה לנו השבת".

בקיבוצים מגיבים בביטול לטענות הציבור הדתי בראש העין. יו"ר ועד ההנהלה של קיבוץ עינת, שלמה בן דוד, מסביר כי "מבירור שעשיתי עם הרכז הכלכלי נמסר לי שהגד"ש (גידולי שדה) לא עובדים בשבת. אולי עושים זאת לעתים נדירות כדי לא לפגוע בגידולים, אבל בכל מקרה איש לא עושה בכוונה כדי להכעיס, ובוודאי שאין רעש לתושבי ראש העין".

גם בקיבוץ גבעת השלושה הבהירו כי "הקיבוץ, על קבלני הטרקטור שהוא מעסיק, אינו מעבד את שדותיו ליד ראש העין בשבתות, ולרוב גם לא בימי שישי, מזה למעלה מעשור. לפני שבוע נערכה פנייה בנושא לקיבוץ, ובירור מקיף שערכנו ביחד עם תושבים שהתלוננו העלה שמישהו עלה על שדות הקיבוץ בשבת ללא רשות. אותם אנשים אינם מוכרים או קשורים אלינו".

"קיבוץ גבעת השלושה מכבד את התושבים שגרים בסמוך לשדותיו וימשיך לכבד אותם גם בעתיד. ככל שקיימת קריאה להחרמה כזו או אחרת כלפי עסקי גבעת השלושה, בנסיבות האלה ולאור יחסי השכנות הטובים, הקיבוץ רואה זאת בחומרה ושומר לעצמו את הזכות לפעול נגד המסיתים", הוסיפו בגבעת השלושה.