בקרוב: רישום לנישואין באינטרנט?

כך דורש יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, אמנון כהן, בדיון שהתקיים בעקבות דו"ח מבקר המדינה על מערך רישום הנישואין בישראל: "את תחילת התהליך כל אחד צריך לעשות בצורה מקוונת בלי להפסיד יום עבודה"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 23/10/13 16:19 יט בחשון התשעד

בקרוב: רישום לנישואין באינטרנט?
אלנתן גוטוירט, צילום: אלנתן גוטוירט

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, דנה היום (ד‘) בדו"ח מבקר המדינה על מערך רישום הנישואין בארץ. יו"ר הועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) דרש ליידע כל זוג שיש בעיה בהכרת יהדותם, כדי שלא ייקבעו אולם לחתונתם - ובסוף ייאלצו לדחותו. הוא אף דרש " לפשט את רישום הנישואין כך שכל אחד יוכל להירשם במחשב מביתו. את תחילת התהליך כל אחד צריך לעשות בצורה מקוונת בלי להפסיד יום עבודה, ואח"כ ניתן לזמנו אם מתעוררות בעיות. כהן אף דרש מנציגי הרבנות הראשית לאפשר לכל רב בעל כושר לרב שכונה - לערוך חופות, והבטיח אעקוב "אחרי תיקון עיוות זה בתוך חודש - ואם לא אקדם חוק בעניין".

סגן שר הדתות, ח"כ הרב אלי בן-דהן (הבית היהודי) הצהיר כי יקדם חוק שיקבע צעדים משמעתיים, ואף פיטורי רב עיר, שיפעל בניגוד לנהלים. "יש להגביר את המשמעת לרבני ערים, ואני מתכוון לטפל בכך במלוא המרץ. בשנים האחרונות עשו מכך צחוק, אך אף אחד לא נולד רב עיר. אם מועצת הרבנות הראשית לא תטפל בכך, אקדם תיקון חוק שיעביר מתפקידו רב עיר שמפר משמעת. יש רבני עיר שצריכים להחליט האם רצונם להיות ממלכתיים או לעבוד במקומות אחרים", אמר סגן-השר שהוסיף כי יקדם גם חוק ענישה פלילית על נישואין, גירושים וגיורים אצל רבנים פרטיים.

בן-דהן התייחס גם לפתיחת אזורי הרישום לנישואין, והודה כי גורמים במערכת הביעו חשש שמא נשוי יתחתן באזור אחר, אך הבטיח מערכת המחשוב שפותחה לצורך-כך נועדה למנוע אותם. לדבריו, מערכת זו תימנע רישום כפול לנישואין, העדכון יתבצע אוטומטית, הטפסים מקוונים, וכך גם העברתו למרכז ובדיקתו מול מאגרי מידע אחרים. לדברי סגן השר התהליך יהיה מהיר ונוח, יחייב את המועצות הדתיות להתייעל, לתת שרות גם אחה"צ, כאשר כבר היום ניתן להירשם שנה מראש לפני החתונה. בן-דהן התייחס גם לעניין עובדים במועצות הדתיות שהם קרובי משפחה, ואמר כי "יש מינויים של מועצת הרבנות הראשית שלעיתים אינו ראוי, העברנו להם את המלצתנו ולא הסתרתי את דעתי. גם בענייני הדרכת כלות המשרד יצא למכרז כדי שיכנסו גופים שיודעים לדבר לציבור הרחב". בעניין רושמי-נישואין שאינם עומדים בנהלים דרש בן דהאן להפנות את הביקורת כלפי הרבנים הראשיים ולא למשרד הדתות, שאינו בעל סמכות עליהם.

חזקיהו סאמין, ראש מחלקת נישואין במשרד הדתות, הדגיש כי בירור יהדות היום לוקח רק שבועיים אך לעיתים יש מקרים יוצאי דופן, ואילו היו"ר הממונה של המועצה הדתית בירושלים, יהושע ישי, ציין כי "מי שאין בעיות אצלו - מקבל אישור נישואין מידית, בו במקום. יש נוהל נגד גביית תשלום על נישואין ופשוט צריך לאכוף אותו".

נציג הרבנות הראשית, הרב רצון ערוסי אמר כי "אכן, יש כאלו שנרשמים לנישואין ברבנות, אחרי שקבעו עם האולם ושילמו עבורו, והרבנות צריכה לפרסם שיש קודם להירשם לנישואין". לדבריו, הוקם בי"ד משמעתי ברבנות הראשית, שיפעל נגד רבנים המפרים את נהלי רישום הנישואין.

בסיכום הדיון התברר כי החוק לפתיחת אזורי רישום יועלה לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת ביום שני הקרוב (כ"ד בחשון 28 באוקטובר), אך יו"ר הוועדה קרא ליזום פרסום וליידע את הציבור על כך שאין לקבוע תאריך לחתונה לפני בירור יהדות של בני הזוג. הוועדה גם קראה למשרד הדתות ולרבנות הראשית לקבוע נהלים ברורים למניעת נפוטיזם הגורמים למינויים לא-ראויים במערכת, ולקבוע נהלים ברורים לגבי מתן כושר לרבנים להיות רושמי נישואין, ללא קשר להיותם רבני עיר או שכונה. ח"כ כהן הדגיש כי רבני עיר כמשרתי ציבור חייבים לפעול עפ"י חוקי המדינה ולמלא תפקידם בנאמנות, והבטיח כי בקרוב ייפגש עם הרבנים הראשיים לישראל ויעלה בפניהם את הסוגיות הללו, כדי לתקן את הליקויים ע"י המערכת עצמה- בטרם חקיקה.