בקרוב סנקציות נגד סרבני גט

על פי הצעת החוק של ח"כ שנלר וארגון "מבוי סתום", תוטל חובת הטלת סנקציות למסרבים לתת גט, על אף פסיקת בית הדין הרבני

חדשות כיפה אורי פולק 05/07/11 14:09 ג בתמוז התשעא

בקרוב סנקציות נגד סרבני גט
usharf-cc-by-sa, צילום: usharf-cc-by-sa

ועדת החוקה של הכנסת העבירה היום (ג') את "חוק הסנקציות" על סרבני הגט לקריאה ראשונה בכנסת. על פי הצעת החוק של ח"כ עתניאל שנלר וארגון מסורבות הגט "מבוי סתום", תהיה חובת הטלת סנקציות למסרבים לתת גט על אף פסיקת בית הדין הרבני.

הצעת החוק גורסת כי הימנעות בתי הדין הרבניים מלעשות שימוש בכל הכלים העומדים לרשותם נובעת מהחשש שהסנקציות כנגד סרבן הגט עלולה לגרום ל"גט מעושה" ובכך למנוע את נתינת הגט. כיוון שכך, הציע ח"כ שנלר לקבוע לוח זמנים קבוע לדיון בצו הגבלה, כדי לעודד את בתי הדין להפעיל סנקציות באופן אפקטיבי ויעיל יותר.

הצעת החוק החדשה מבקשת להוסיף על החוק הקיים ולקבוע כי דיון בצו ההגבלה ייעשה בתום שלושים ימים מיום מתן פסק הדין למתן גט ולא יאוחר מארבעים וחמישה ימים מיום מתן פסק הדין. עוד קובעת הצעת החוק כי דיון בערעור לא יגרום לעיכוב רב מדי בביצוע צו ההגבלה שכן בית הדין הרבני הגדול יידרש לדון בערעור בתוך שלושים ימים מיום הגשתו.

ח"כ עתניאל שנלר מסר לכיפה עם אישור הצעת החוק כי "כשאתה מסתכל בעיניה הדומעות של מסורבת גט, אתה מבין את גודל המצווה בלאכוף, ע"י הטלת סנקציות, את הגט".

גם עו"ד בתיה כהנא דרור, מנכ"לית ארגון "מבוי סתום", בירכה על אישור הצעת החוק. "אנו מברכות על כך שהחוק שיזמנו עבר בוועדה פה אחד ומברכות את ח"כ שנלר על שהצליח להעביר את החוק. מבחינתנו זהו צעד קטן וראשון בדרך לפתרון בעיית סרבנות הגט, ובהמשך הדרך היינו היינו רוצות לראות שגם בתי המשפט יפעילו את חוק הסנקציות ולא רק בתי הדין ושהסנקציות יהיו מיידיות כמו בחוקי התעבורה".

"לצערנו עד היום נעשה שימוש דל מאוד באפשרות להטלת סנקציות על סרבני גט וזאת למרות אלפי התיקים בהם ניתן היה להפעיל את הסנקציות, ואנו מקוות שהיום ראינו את תחילתו של השינוי", נמסר.