בקרוב: ייאסר על רבנים עובדי-ציבור לגבות תשלום על נישואין

הכנסת אישרה ברוב של 61 ח"כים את הצעת החוק של ח"כ שולי מועלם, המבקשת לשנות את המצב בתחום החופות בישראל. ח"כ מועלם: "נקל את הנטל הכלכלי על הזוגות הצעירים"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 19/06/13 15:04 יא בתמוז התשעג

בקרוב: ייאסר על רבנים עובדי-ציבור לגבות תשלום על נישואין
אלנתן גוטוירט, צילום: אלנתן גוטוירט

ברוב של 61 חברי כנסת וללא מתנגדים, עברה היום (ד‘) בקריאה טרומית הצעת החוק של ח"כ שולי מועלם רפאלי וקבוצת חברי הכנסת המציעה לשנות את המצב בתחום החופות בישראל.

ההצעה מסדירה את הנושא בחקיקה ראשית וקובעת איסור על כל רב שהוא עובד ציבור לגבות תשלום כלשהו מבני זוג המתעתדים להינשא, ללא קשר לשאלת תחום אחריותו או עבודתו של הרב באותה מועצה או מועצה איזורית, אלא על פי התקנות שיסדיר השר, בהסכמת שר האוצר, לאור מדיניות הממשלה בנושא תגמול והחזר הוצאות לעובדי ציבור, בעד עבודה מחוץ למתכונת העבודה הרגילה.

נכון להיום, החוק אינו אוסר על רבנים, המועסקים במועצות דתיות, לגבות תשלום עבור סידור קידושין לזוגות, אף כי מדובר במטלה המוטלת עליהם במסגרת עבודתם. בנוסף, החוק אינו אוסר על רבני ערים, דיינים ורבנים ראשיים לקבל תמורה בעד עריכת חופה לבני זוג, על אף שהם משמשים בתפקידם כמנהיגים רוחניים ודתיים של הציבור בישראל.

אופי תפקידם של רבנים אלו, המנהיגים את הציבור, שלא על פי מתכונת שעות או זמנים, אלא באורח קבוע חשוב לציין כי מאפיינים אלו בתפקידם של הרבנים מביאים לכך כי הרבנים אינם נחשבים כעובדים במובנה הרגיל של המילה, והם אף מזכים את הרבנים בתמורה גבוהה יחסית בעד עבודתם, באופן יחסי ליתר עובדי המדינה והמגזר הציבורי. כל אלו מחייב קביעת תקנות שיסדירו את הנסיבות בהן יוכלו רבנים אלו לקבל תמורה בעד עריכת חופות באופן פרטי.

התייחסות ראשונה לנושא הזה יצאו מטעם היועץ המשפטי לממשלה בשנת 2009. כללים אלה אוסרים על רבני עיר, שכונה, יישוב או מועצה אזורית לגבות תשלום על סידור חופה וקידושין כאשר לפחות אחד מבני הזוג מתגורר בתחום שהרב אחראי עליו, ומאידך מסדירים את הכללים לעריכת חופה ולעבודה פרטית אחרת.

אלא שכללים אלה אינם מתקנים את המצב. כללים אלה אינם מתייחסים לרבנים אחרים המשמשים בתפקידים ציבוריים, כגון: הרבנים הראשיים והדיינים.

בנוסף, כללים אלה מתירים קבלת תמורה במקרה שבו שני בני הזוג אינם מתגוררים בתחום אחריותו הישירה, ומתייחסים לתחום אחריותו המצומצם של הרב. כך לדוגמה האיסור של רב שכונה מסוימת לגבות תשלום על סידור חופה וקידושין מבני זוג המתגוררים בשכונתו אינו חל עליו במידה ויסדר חופה וקידושין לבני זוג המתגוררים בשכונה אחרת הנתונה לאחריותה של אותה מועצה דתית שבה הרב עובד ומקבל ממנה משכורת. יתרה מזו, ההנחיות אף מזכות את הרבנים בדמי ביטול זמן והחזר הוצאות, במקרים מסוימים, אף אם אחד מבני הזוג או שניהם מתגוררים בתחום אחריות המועצה הדתית בה מכהן הרב. הכללים אף אינם קובעים מגבלה על גובה התמורה שיקבלו מבני הזוג במקום שמותר לעשות כן.

ח“כ מועלם אמרה כי ”הנטל הכלכלי על הזוגות הצעירים הוא כבד מאוד, הצעת החוק מביאה מהפכה בתחום שרותי הנישואין בישראל ושמה קץ לחוסר הבהירות בנושא תשלומי החופה, דווקא בימים אלו של קיצוץ תקציבי חשוב לחפש דרכים להקל על הציבור“.