בקרוב: בקו"ם מרכזי למערך השירות הלאומי

מהפכה במערך השירות הלאומי בישראל: ה"מתגייסים" לשירות יעברו תהליכי מיון והשמה כלליים, כשגוף מרכזי ימיין אותם, על פי כישוריהם, למקומות ההתנדבות המתאימים להם

חדשות כיפה אורי פולק 22/03/12 14:41 כח באדר התשעב

בקרוב: בקו"ם מרכזי למערך השירות הלאומי
יחצ, קובי סלע, צילום: יחצ, קובי סלע

לראשונה בתולדות מערך השירות הלאומי בישראל, יתקיימו תהליכי מיון והשמה ל"מתגייסים" לשירות, זאת כדי לייעל את ההתנדבות ולשלב את המתנדבים במקומות המתאימים להם.

במסגרת יום עיון מיוחד בנושא הרישום וההצטרפות לשירות הלאומי, שהתקיים השבוע, אמר יו"ר המנהלת, שר שלום ג'רבי, כי בכוונתו ליישם בקרוב שורה של צעדים להקמת "בקו"ם" מרכזי למתנדבים, תהליכי מיון והשמה ואף תוכניות לימודים כהכנה לשירות הלאומי.

במשך 40 שנותיו של השירות הלאומי, תהליכי הרישום והקליטה לשירות נתקלו לא אחת בקשיים בירוקרטיים. פעמים רבות נדרשו המתנדבים לנסיעות רבות למקומות שירות על חשבונם ובעיקר להרשמה לחוצה באמצעות אתרי אינטרנט, בטווחי זמן קצרים בלבד, אשר דחקו החוצה את מי שאיחר להרשמה. פעמים רבות אף קרסה המערכת הממוחשבת.

בהתאם לכך, ועל מנת לבחון את הנושא לעומקו, התקיימו השבוע קבוצות דיון במספר אספקטים, כשבסיומם ולאחר גיבוש המסקנות והממצאים הוחלט על שורה של צעדים אפשריים שיביאו למהפך של ממש בכל נושא השיבוץ לשירות הלאומי. ההחלטה הראשונה התקבלה להקמת "בקו"ם" מרכזי בו יכווינו את המתנדבים והמתנדבות ובו ירוכז כל המידע המתייחס לזכויות ותנאי השירות. כמו כן הוחלט לקיים תהליך מיון מקצועי ראשוני לכלל המועמדים לשירות הלאומי לקביעת מקום השירות המתאים להם על פי כישוריהם ואופיים.

במקביל, מתכוונים במנהלת השירות לקיים שיתוף פעולה עם בתי הספר, במסגרתו תתקיים הכנה לשירות עוד במהלך תקופת הלימודים, זאת לצד ליווי אישי של המתנדבים הן במהלך המיונים והן במהלך השירות עצמו. כמו כן הוחלט כי המנהלת "תהווה קורת גג אחת משותפת לכל העמותות והגופים המפעילים אף בנושא השיבוץ".

ג'רבי ציין השבוע כי "אנו גאים להוביל מהפכה בשירות הלאומי לטובת המתנדבים והמתנדבות. בנוסף למהלכים שהובלנו להשוואת התנאים של מתנדבי השירות הלאומי לתנאים להם זוכים חיילים צה"ל העורפיים ולקידום ההכרה הממלכתית בתרומתם הגדולה של המתנדבים לחברה בישראל, אנו פועלים כעת לפתור בעיה שקיימת כבר שנים רבות בעניין השיבוץ והרישום לשירות".

"אני מקווה שהצעדים שהחלטנו עליהם היום יחד עם ראשי העמותות וכל הגורמים המקצועיים יביאו לפיתרון הבעיה וישפרו באופן משמעותי את תהליך ההצטרפות לשירות הלאומי, לטובת המתנדבים והמתנדבות וכלל הגורמים העוסקים בעניין", הוסיף ג'רבי.