בקרוב בירושלים: רחוב על שם זבולון המר ז"ל

העירייה החליטה לקרוא רחוב של שמו של המר ז"ל, שר החינוך לשעבר ומראשיה המיתולוגיים של המפד"ל. דוד הדרי, סגן ראש העיר, אומר לכיפה כי "המר היה מנהיג נערץ, גאה בזכותנו לפעול להנצחתו"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 18/06/13 15:40 י בתמוז התשעג

בקרוב בירושלים: רחוב על שם זבולון המר ז"ל
אתר הכנסת, צילום: אתר הכנסת

עיריית ירושלים עושה כבוד: בעוד כחודש יוכרז רחוב חדש על שמו של זבולון המר ז"ל, איש הציונות הדתית ומראשי המפד"ל המיתולוגיים. הרחוב אשר ינציח את שמו של המר ז"ל ממוקם בצומת הרחובות זבולון המר ואבא אבן בקרית הלאום, סמוך לבנייני האומה בירושלים.

"כבר שנים רבות שאני עובד על קריאת רחוב על שם זבולון המר", מספר לכיפה דוד הדרי, סגן ראש עיריית ירושלית המחזיק את תיק הכספים וראש ”הבית היהודי“ בעיר. לדבריו, "זבולון המר ז"ל היה מנהיג נערץ של הציונות הדתית ותרם תרומה משמעותית לחינוך הדור הקודם. אני גאה על כך שנפלה בחלקי הזכות לפעול למען הנצחתו ובעזרת ה' נקיים את הטקס לקריאת הרחוב של שמו בעוד ימים אחדים". הדרי מציין כי ”רחוב המר יתחבר לרחוב על שם ד"ר יוסף בורג שהיה אף הוא מראשי המפד"ל ורחוב אבא אבן אשר שימש כשר חוץ בממשלת ישראל".

"גאה בזכות שנפלה בחלקי", הדרי (צילום: עיריית ירושלים)

בתחילה תוכנן להנציח את המר ז"ל ברחוב שבטי ישראל בו שוכן משרד החינוך, ממפעלי חייו של המר, שם פעל במסגרת תפקידו כשר החינוך. בשל בקשת תושבי השכונה נעתרה משפחת המר להעברת הנצחתו של זבולון
לשכונת משכנות האומה הסמוכה לבית המשפט העליון. בכך מצטרפת ירושלים אל ערים נוספות שבחרו להנציח את המר ז"ל ברחובותיהן דוגמת חיפה, באר שבע, גבעת שמואל, קרית מוצקין, פתח תקווה וגדרה.

זבולון המר ז“ל (1998-1936) היה חבר בכנסות השביעית עד הארבע-עשרה, שר בממשלות ישראל וסגן ראש הממשלה. הוא נולד בחיפה, למד בתיכון הדתי "יבנה", בוגר אוניברסיטת בר-אילן ביהדות ותנ"ך ובית הספר לביטחון לאומי ובעל תעודת הוראה. הוא היה חבר המועצה הארצית וההנהלה הארצית של "בני עקיבא" וחבר בתנועת המפד"ל מהכנסת השביעית עד יום פטירתו.

לאחר מלחמת ששת-הימים פעל המר להפיכתה של המפד"ל ממפלגה שעיקר עיסוקה בענייני דת, לתנועה שמוקד עניינה הוא השמירה על שלמות ארץ-ישראל ונושאי ביטחון. הוא תמך בפועל בהקמתה ובפעילותה של תנועת גוש אמונים ובממשלה שימש כשר הסעד, שר הדתות ושנים רבות כשר החינוך.

פעולותיו החינוכיות היו משמעותיות ביותר: בין היתר הוא יזם את יום הלימודים הארוך, הכניס לספרי הלימוד את תולדות מורשת יהדות בתפוצות והקשר לישראל, הקים תנועה של בתי-ספר קהילתיים, טיפח מתן אוטונומיה חינוכית לבתי-ספר, יזם הקמת רשת של מוסדות חינוך ותרבות יהודיים במדינות חבר-העמים והניח את היסודות לפרוייקט נעל"ה (נוער עולה ללא הורים).