בצל המצב הביטחוני הרעוע: אלפים צפויים להגיע הערב להר הזיתים

למרות שבמשטרה סירבו להתחייב על אבטחה מוגברת, הרב הלל הורביץ, יו"ר מועצת בתי העלמין בירושלים טוען בבטחה כי המשטרה נערכת בצורה מתוגברת לאלפי העולים שיגיעו לאירוע הערב

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 20/08/15 11:17 ה באלול התשעה

בצל המצב הביטחוני הרעוע: אלפים צפויים להגיע הערב להר הזיתים
יחצ, צילום: יחצ

הערב יתקיים בהר הזיתים במסגרת אירועי 'עולים להר הזיתים' אירוע מיוחד לרגל 80 שנה לפטירת הראי"ה קוק. באירוע שיתקיים תחת הכותרת 'ליל משמר הראי"ה' ישתתפו אלפים וההרשמה אליו נסגרה בינתיים עקב הרשמה מלאה.

יו"ר מועצת בתי העלמין בירושלים, חבר הכנסת לשעבר, הרב הלל הורביץ, שעומד מאחורי האירוע אומר ל'כיפה' כי ייתכן ובעוד כמה שעות תפתח ההרשמה שוב, "כרגע לצערנו עצרנו את הרישום לאירוע, כי המקום מוגבל מבחינת מקומות ישיבה ומערכת ההגברה. אנו מקווים שבעוד כמה שעות נוכל לפתוח שוב את ההרשמה ואנו עושים מאמצים גדולים כדי ליצור תנאים מתאימים לעולים נוספים", אומר הרב הורביץ שמתגאה בפרויקט העלייה להר הזיתים אותו הוא דוחף, "אנחנו בתהליך כבר שנתיים תחת הכותרת "עולים להר הזיתים", אנו יוצרים רצף פעילויות בהר הזיתים כמו מופע הכליזמרים הגדול עם יהורם גאון ואהרן רזאל שהתקיים לפני כמה שבועות וערב החזנות לזכרו של החזן יוסל'ה רוזנבלט אליו גם הגיעו אלפים", הוא אומר.

לדבריו הם ציפו לכמות גדולה של אנשים גם באירוע הלילה, "היה לנו ברור שיגיעו הרבה אנשים זו השנה השנייה שאנו עושים ערב כזה ואנשים רבים מחכים לו כבר זמן רב. ישר עם פרסום המודעות ראינו את ההתלהבות בהרשמה ואנו ומעריכים שיגיעו במהלך הלילה אלפי אנשים באמצעות השאטלים שיצאו מגבעת התחמושת".

אחת הנקודות הבעייתיות בעלייה להר הזיתים הוא הנושא הביטחוני, והבעיות שמערימים תושביו הערבים של ההר. פנינו מ'כיפה' למשטרה כדי לדעת האם וכיצד היא נערכת באופן מיוחד לאירוע הערב לנוכח האירוע הביטחוני בהר לפני יומיים ג' אלול יום הפטירה של הראי"ה, אך במשטרה סירבו להגיב בנושא למרות בקשותינו החוזרות.

למרות שתיקתה של המשטרה הרב הורביץ רגוע, "הייתה אכן עלייה גדולה בג' אלול, אך לא היה בלגן, לצערי במהלך הלילה היה אירוע אחד בציר בעייתי עליו התרענו מראש. זה דבר חמור ביותר ואנו נלחמים בתופעה הזו ונאבקים שהמשטרה תתן מענה גם לאירוע בודד".

הוא טוען כי המשטרה בהחלט נערכת בתגבור כוחות משטרה ומג"ב לאירוע העלייה להר ולדבריו חוסר התגובה של המשטרה הוא ככל הנראה אי מוכנותה להתחייב ל-0 אירועים בעייתיים. "אני דורש מהם מקסימום ביטחון לסגירת פרצות שמועדות לפורענות. נקודת התורפה בה אירע השלכת האבנים היא מקום שאנחנו מכירים כבר כבעייתי בציר, כ-600 מטר שיש לטפל בהם, דיברתי עם קציני המשטרה כמה פעמים ואני יודע שיהיה תגבור משמעותי לאירוע היום", אומר הרב הורביץ בבטחה.

לדבריו, בתוך ההר עצמו אין בעיות אלא בצירי העלייה ובתקופה האחרונה הן פוחתות והולכות. "צריך להמשיך לפעול בנושא ואני מקווה שהמשטרה לא תרפה ותמשיך עם פעולות המנע וההרתעה". הרב הורביץ טוען כי הפתרון לבעיה תהיה הצבת עמדות קבועות בנקודות התורפה של צירי העלייה להר.

"מדובר ב3-4 מקומות שאני בטוח שאם יהיו שם נקודות מאוישות עם אמצעי ראיית לילה וציוד מתאים זה ייצור הרתעה, שכן רוב המתפרעים לא רוצים להיתפס וכשהם יראו שיש מי ששולט בציר ובמרחב בנקודות הבעייתיות אני בטוח שהדבר הזה ייתן השפעה מאד משמעותית. מעבר להרגשת הביטחון לאנשים שהם יודעים שיש נקודות מהן ניתן לקבל עזרה על הציר", מסביר הרב הורביץ ומוסיף כי לצערו התפיסה של כוחות הביטחון עדיין לא שם וזה מחייב עוד עבודה רבה.

הוא מציין כי יש נקודה כזאת בשיפולים המזרחיים של הר הזיתים שם היו פגיעות רבות בקברים, "שם לשמחתנו הצלחנו להגיע להישג של עמדה קבועה של שוטרי מג"ב ומאז למעלה מחודשיים יש שם שקט גמור ואנו מקווים שזה אכן יימשך לאורך זמן".

לשאלה האם ניתן להגיע למצב של שקט גמור בהר הוא משיב כי ניתן למנוע הכל אם נהיה יותר בהר הזיתים, "ככל שההר יהיה מלא לאורך זמן ולא רק באופן זמני זה יעזור, אני משתדל להביא משאבים לטובת תגבור העליות להר הזיתים. היכן שיש נוכחות יהודית המוטיבציה של המפגעים יורדת. כאשר הם רואים שאנחנו לא נכנעים ללחץ שלהם ומעצימים את הנושא זה גם מחייב את כוחות הביטחון לנוכחות ביטחונית משמעותית כי ליווי בלבד הופך כבר ללא רלוונטי כאשר יש עלייה משמעותית לאורך זמן. בדומה למודל של מערת המכפלה שהפכה ב"ה למקום שקט שניתן להגיע אליו בכל עת", אומר הרב הורביץ, תושב חברון וממקימי היישוב היהודי בעיר.

לדבריו יש עלייה של 300% בעלייה של יהודים להר הזיתים, "מאז שיש התעוררות בנושא, משפחות רבות חוזרות לעלות להר באמצעות ליווי ויש ביקוש גדול לכך". הוא מוסיף כי אי אפשר להלין רק על המשטרה ולבוא אליה בתלונות, "אנחנו צריכים לעלות יותר להר זיתים ואז המשטרה תצטרך מעצמה להתאים את האבטחה", אומר הרב הורביץ.