בצלב האדום מאשרים: מד"א התחייב להפסיק לפעול ביו"ש

בכיר בארגון מאשר לראשונה כי במגן-דוד אדום התחייבו להפסיק לפעול ביהודה ושומרון, זאת בעקבות הצטרפותם לצלב האדום. בני קצובר: נצא למלחמה נגד מד"א

חדשות כיפה אורי פולק 04/01/12 11:22 ט בטבת התשעב

בצלב האדום מאשרים: מד"א התחייב להפסיק לפעול ביו"ש
מועצת ישע, צילום: מועצת ישע

עכשיו זה רשמי: בכיר בצלב האדום מאשר היום (ד') כי במגן-דוד אדום התחייבו להסיר מאמבולנסים הפועלים בשטחים את סמל המגן-דוד בעקבות הסכם עם הסהר האדום הפלסטיני שנחתם ב-2005.

פר סטנבק, בכיר בארגון שלקח חלק באישור ההסכם, אמר הבוקר לגלי צה"ל כי עם הצטרפות מד"א לצלב האדום הבינלאומי, התחייבו הישראלים שלא לפעול ביהודה ושומרון ולכן הסירו את סמליה. עד כה הכחישו במד"א את הטענה ונימקו את השינוי בטענה כי הוא קשור לשינוי תפעולי במסגרתו יופיעו על האמבולנסים סמלי היישובים בהם הם פועלים.

"ההסכם בין הסהר האדום הפלסטיני לבין מגן-דוד אדום סלל את דרכו של הארגון לתנועת הצלב האדום הבינלאומי ובמקביל חייב אותה לפעול בהתאם לכללים של התנועה לרבות בכל הנוגע לעניינים הטריטוריאליים - מה שאומר שאמבולנסים של מד"א אינם יכולים לפעול בשטחים הכבושים", הסביר סטנבק.

מאז חתימת ההסכם הפסיק מד"א לפעול ביהודה ושומרון ו-14 הרשויות המקומיות מפעילות בעצמן את האמבולנסים הנמצאים ברשותן. ישנם מספר מקומות ביו"ש בהם פועלים אמבולנסים תחת סמל מד"א, אך פעילותם אמורה להסתיים בשנים הקרובות.

בועד מתיישבי השומרון הגיבו בזעם לידיעה ואמרו כי "ההסכם הזה מגדיר את הקו הירוק כגבולה החדש של מדינת ישראל ללא שום החלטה מדינית, פוגע בריבונותה של מדינת ישראל ומחרים הלכה למעשה את תושבי השומרון מקבלת שירותים אלמנטריים". בני קצובר, יו"ר הוועד, טען כי מדובר בהכרזת מלחמה. "המתנחלים מתכוונים לצאת למאבק נגד מגן דוד-אדום".

ח"כ ציפי חוטובלי אמרה לכיפה, בעקבות הדיווח, כי "בבחירתו לא למלא את חובתו בשטחי יהודה ושומרון, בוגד הצלב האדום בנאמנות הבסיסית והערכית להצלת כל אדם באשר הוא אדם, ממניעים פוליטיים. זו עוולה מוסרית שאין כדוגמתה. ניתן רק לשער מה היו התגובות אילו ישראל הייתה מציבה תנאים לסיוע לחולים ופצועים פלסטיניים".