בצה"ל בוחנים אפשרות לשלב לוחמות בשיריון

לאחרונה החלו בצה"ל לבחון מחדש את נושא פתיחת תפקידי שיריון עבור בנות. זאת למרות שרופאים מומחים קבעו כי זהו "היגיון שגוי ואף מסוכן בחישוב של עלות-תועלת"

חדשות כיפה משה ויסטוך 14/11/16 14:23 יג בחשון התשעז

בצה"ל בוחנים אפשרות לשלב לוחמות בשיריון
פלאש 90. יוסי אלוני, צילום: פלאש 90. יוסי אלוני

האם מילות השיר 'בנות בצריח' יתארו בקרוב את המציאות הצה"לית, גם בעתות מלחמה? בצבא החלו לאחרונה לבחון את אפשרות שילובן של נשים כלוחמות שיריון, זאת למרות שלפני כשנה וחצי הוחלט, בעקבות ממצאי בדיקה פיזיולוגית, שהדבר אינו ישים.

לאחרונה התחדשה עבודת המטה שנועדה לבדוק את האפשרות לשלב בכל זאת נשים בחיל השריון. לדברי תא"ל ערן שני, ראש חטיבת תכנון ומינהל כוח האדם בצה"ל, הנושא הזה נבחן מחדש, וכי "היקף התפקידים שנפתחו בפני נשים בשנים האחרונות הלך וגדל". חברת הכנסת מרב מיכאלי (המחנה הציוני) שוקדת, בצוותא עם חברת הכנסת רחל עזריה (כולנו), על הצעת חוק שתחייב את צה"ל לפתוח את כל תפקידי הלחימה עבור נשים. בעניין הבדיקה המחודשת של הצבא אמר ח"כ מיכאלי כי "הדברים שהצבא האמריקאי מיישם היום - היו על שולחנו של צה"ל כבר לפני עשר שנים. יש עדיין שלט של 'אין כניסה לנשים', ולא 'אין כניסה למתאימות'".

במקביל, ציין תא"ל שני כי הרמטכ"ל, גדי איזנקוט, כבר אישר לשלב נשים כלוחמות ביחידה 669, וכי חיילות ישרתו כלוחמות גם בתפקידים בחיל ההנדסה של מפעילות כלי הנדסה כבדים המכונים צמ"ה (ציוד מכני הנדסי). "המגמה הזו הולכת ומתרחבת, כולל לתפקידי לחימה שעד לא מזמן הרימו גבה - איך בכלל שוקלים את זה?", אמר הקצין במהלך דיון בפני ועדת החוץ והביטחון. "פתיחה של מקצועות ליעדים נוספים רק תגביר את המוטיבציה להגעה של נשים לתפקידי לחימה".

(צילום: Miriam Alster, פלאש 90)

אחד המתנגדים הגדולים לשילוב נשים במערך לוחם הוא אל"מ במיל' רז שגיא שאף כתב ספר בנושא. לפני כשבועיים הוא סיפר בראיון ל'כיפה' מדוע הוא סובר שאין לפתוח את כלל היחידות הלוחמות לנשים. אחת הסיבות המרכזיות שמנה היא הסיבה הפיזיולוגית: "נשים הן נמוכות יותר, רצות לאט יותר, פחות חזקות והשלד שלהן בנוי בצורה שונה". בהמשך טען שגיא כי הפער הפיזיולוגי בין הגברים לנשים מביא את צה"ל להתאים את עצמו ליכולתן הפיזיות של הלוחמות: "נשים לא עומדות ברף שמציבים בפני הגברים. אז מה עושים? מורידים להן את הרף".

בנוסף לכך אומר אל"מ במיל' שגיא, כי למרות הורדת הרף הרף והדרישה הפיזית המופחתת מהלוחמות, הן עדיין נפגעות וסובלות מנזקים בריאותיים, שלעתים מתגלים כבלתי הפיכים. "למרות שמורידים ללוחמות את הרף, הן נפגעות באופן שלא יעלה על הדעת. בקרקל למשל, 50 אחוז מהבנות סובלות מבעיות בריאותיות. הנתונים האלה פורסמו על ידי בזמנו ודובר צה"ל טען שאני ממציא נתונים, והנה לפני חצי שנה הם פורסמו באופן רשמי ע"י דובר צה"ל עצמו". כשאל"מ במיל' שגיא, מדבר על פגיעות בלתי הפיכות, הוא מונה בין היתר, פריצות דיסק, שברי מאמץ חמורים ופגיעות באגן. "בתותחנים המצב אפילו גרוע יותר. 75 אחוז מכלל הלוחמות סובלות מפגיעות ונזקים כאלו ואחרים. מתוך ארבע בנות רק אחת לא נפגעת! וזה עוד אחרי הקלות וארבע הורדות רף בשנים האחרונות".

היכולות הפיזיות של נשים מול גברים ומידת התאמתן ליחדות הלוחמות, נידונו לא מזמן בכתב העת 'מערכות', ביטאון צה"לי העוסק בנושאי צבא, ביטחון ומדיניות. במאמר תחת השם 'שילוב נשים במקצועות לחימה, ההיבט הפיזיולוגי', רשמו, סא"ל במיל', פרופ' יורם אפשטיין, לשעבר מפקד היחידה לפיזיולוגיה צבאית בחיל הרפואה וסא"ל פרופ' יובל חלד מפקד המכון לחקר רפואת הלוחם (פיזיולוגיה צבאית) בחיל הרפואה, את הדברים הבאים: "אנחנו בדעה שניתן לשלב חיילות במערך הלוחם בהתאם למגבלות הפיזיולוגיות שלהן. שילוב חיילים במקצועות הלחימה בהתאם למגבלותיהם הפיזיולוגיות נכון, כמובן, גם בנוגע לגברים. אך במבחן התוצאה, הניסיון להכשיר חיילות לתפקידי לחימה בקו המגע, שהוא מעבר ליכולתן הפיזיולוגית - רק בשם השוויון - עלול להסתיים במספר רב של חיילות פצועות רק כדי לאתר את החיילת האחת שתעמוד בעומס העבודה הנדרש. זהו היגיון שגוי ואף מסוכן בחישוב של עלות-תועלת. מטעמים מבצעיים אין זה נכון להתאים את הסטנדרטים בנפרד לנשים ולגברים. יחד עם זאת, במקצועות שאינם דורשים יכולות גופניות גבוהות במיוחד, שאינם דורשים נשיאת משאות כבדים לאורך זמן או הרמה של משאות כבדים (פגזים או ארגזי תחמושת) ושאינם דורשים מגע התקפי עם האויב, ניתן לשלב בהצלחה לוחמות".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן