בעקבות פרשת הרב אלון: מיזם "מסע ישראלי" בסכנת סגירה

פרויקט הדגל של תנועת "מבראשית" מצוי בקשיים כלכליים בעקבות כתב האישום שהוגש נגד הרב מוטי אלון, שהביא לצמצום סך התרומות לתנועה - עד כדי משבר כלכלי חמור

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 29/08/12 10:14 יא באלול התשעב

בעקבות פרשת הרב אלון: מיזם "מסע ישראלי" בסכנת סגירה
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

תנועת "מבראשית" מצויה בקשיים כלכליים אשר מעמידים כיום בסיכון את יוזמת הדגל שלה - "מסע ישראלי". המיזם יצא לדרך בשנת 2005 והיא מהווה למעשה אלטרנטיבה איכותית, ערכית ומהנה לטיולים השנתיים השטחיים.

80,000 זכו לטייל עם "מסע ישראלי" בשבילי ישראל תוך שהם מאזינים להדרכות ותכנים לחיזוק הקשר אל היהדות, הארץ, העם והמדינה. התכנים היהודיים וישראליים שנכנסו לפתע לטיולים השנתיים התקבלו בברכה כמעט בכל מוסדות החינוך, הדתי והחילוני כאחד, והפכו למוצר מבוקש. שרת החינוך לשעבר לימור הייתה הראשונה שהפנה תקציבי המשרד אל "מסע ישראלי" וכמוה גדעון סער, שר החינוך כיום, הגדיל את מכסת התלמידים שיצאו לטייל במסגרת זו למספר של 20,000 תלמידים בשנה.

התפנית החלה ב-2011 כאשר מי שעומד בראש ארגון מבראשית נחשד בעבירות מין שלכאורה ביצע- הרב מוטי אלון. כתוצאה מכך תורמים רבים, מהם בעיקר ניזונת התנועה, החלו להדיר כספיהם מחשבונות הבנק שלה. בדומה להם גם משרד החינוך הפסיק את הזרמת התקציבים לארגון ובתי ספר רבים החלו מבטלים מסעות שנקבעו מראש. הארגון שעד לא מכבר זכה לאהדה רבה סובל כעת מניכור שהכניס אותו למשבר כלכלי חמור והעמיד אותו בסכנת סגירה.

המסע שעוברים התלמידים אורכו שישה ימים כאשר כל יום מוקדש לנושא אחר כמו למשל "אני והיהדות" ו-"אני והקהילה" והוא צורך השקעה של הון רב על כל תלמיד, הון העומד על 2,000 שקלים לכל תלמיד שיוצא למסע. אם תכפילו את הסכום הזה עם מספר התלמידים שיצאו עד כה תגלו סכומי עתק מהם נהנה הארגון ושכיום חסרים לו.

כיום הארגון מתקשה להוציא מסעות כיוון שבתקציב ההוצאה על ילד, 2,000 שקלים, השתתף משרד החינוך ברבע ממנו, הורי התלמיד ברע נוסף והחצי האחרון מומן ע"י תורמים. מכיוון שכל אלה חדלו מתמיכתם בארגון וסירובם של ההורים להוציא סכום כספי רב על טיול נמצא הארגון במצב שפל חסר תקדים.

בעקבות כתב האישום כנגד הרב מוטי אלון תלמידים רבים נמנעים מלקבל את הערכים והמסרים החושבים שמקנים להם בארגון. מסתמן אפוא כי אם הארגון לא יזכה בתמיכה כלכלית התקופה הקרובה לא יהיה מנוס מלסגור את המיזם המצליח.

ב"מבראשית" סירבו להגיב לכתבה, חרף פניית כיפה.

לפניות לכתב - desk@kipa.co.il