בעקבות סכסוך תושבים: פסל אישה רוסק ביישוב תקוע

ביישוב תקוע דנים בימים האחרונים באינטנסיביות בשאלת הצבתו של פסל של "האישה החכמה" ביישוב, בו נראים בבירור קווי המתאר של גופה. לאחר סערה במייל היישובי שבר אחד התושבים את הפסל

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 11/03/15 10:08 כ באדר התשעה

בעקבות סכסוך תושבים: פסל אישה רוסק ביישוב תקוע
באדיבות המצלמת, צילום: באדיבות המצלמת

פסל של האישה החכמה, דמות מקראית שהתגוררה באזור תקוע המקראית, שהוצב ביישוב תקוע במזרח גוש עציון, מעורר סערה בימים האחרונים לאחר שהתושבים הדתיים במקום טענו כי הינו פרובוקטיבי ובעייתי, תוך שהם מצטטים את הפסוק "לא תעשה לך פסל", מעשרת הדברות.

ביום ראשון השבוע הוצב הפסל, פרי עבודתה של אריאלה בית און, באחד הכיכרות המרכזיות ביישוב, ועורר סערה רבתי במייל היישובי ובשיחות בין התושבים. בית און, תושבת היישוב, יצרה את הפסל כחלק מסדרת פסלים שצפויים להיות מוצבים ביישוב.

תקוע הינו יישוב מעורב - דתיים וחילוניים, הנחשב כליברלי במיוחד. ביישוב מתגוררים אמנים רבים, ורב היישוב עד לפני שנה וחצי היה הרב מנחם פרומן ז"ל, אחד הדמויות הצבעוניות ביותר של הציונות הדתית, שדגל בדו קיום כדרך חיים.

ביום ראשון כאמור הוצב הפסל, בו נראית דמות אישה בעלת קווי מתאר בולטים, דבר שעורר את זעמם של התושבים הדתיים. במייל הישובי אף פורסמה עצומה בה קוראים התושבים להוריד את הפסל במיידי ומחו על כך שהפסל הוצב במקום מרכזי.

"הפסל פוגע ברגשותינו היהודיים. כל ילד בגן לומד על שבירת הפסלים של אברהם, על הפסלים בחנוכה והמאבק החשמונאי. ההתנגדות לפסלים בדמות אדם, כמו זה שהוצב בשכונתנו, טבוע בהיסטוריה ובתרבות היהודית שלנו. אנו תומכים בזכותו של כל אחד לשים בשטחים הפרטיים שלו איזה פסלים שהוא אוהב. אך למה לשים במרחב הציבורי של כולנו, ודאי ביישוב כמו תקוע פסל שכזה?".

"הפסל הוצב בלי התראה והפתיע אותנו מאוד", מספרת תושבת היישוב ל'כיפה'. “הפסל נראה מאוד מחוטב, ממש רואים קווי גוף. תקוע זה יישוב מעורב אבל יש כאן גם אנשים דתיים וצריך להתחשב בהם. היה צריך לעשות את הדברים בשכל ולא להפיל עלינו את הנושא בלי שום התראה".

ביום שני האחרון הונח פתק ליד הפסל בו איים אנונימי לשבור אותו ולאחר מכן אכן פגע כפי הנראה אותו אדם בפסל תוך שהוא עושה לו נזקים כבדים. בתגובה להשחתת הפסל כתב תושב במייל היישובי "דאעש הגיע ליישוב. השלב הבא הוא ליל הבדולח על בתים של חילונים או דתיים?”.

כרגע לא ברור מה יעשה עם הפסל, ופניות כיפה לוועד היישוב נותרו בלי מענה, לאחר שאנשי הוועד טענו כי "מדובר בעניין פנימי של היישוב. אנחנו לא רוצים לכבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ". בכל אופן אין ספק שמדובר במקרה מבחן ליישוב המעורב, שמהלך על הגבול הדק בין שמירה על רגשות הדתיים ואפשרות לחיות חיים משותפים - דתיים וחילונים - יחד.