בעקבות מתן תיק הדתות לש"ס: הבית היהודי ניתק מגע

במסגרת ההסכם הקואליציוני עליו חתמו דרעי ונתניהו תיק הדתות יעבור לש"ס וכך גם האחריות על בתי הדין הרבניים. בבית היהודי זועמים. אתמול בלילה הוסמך בנט לנהל משא ומתן מול נתניהו

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 05/05/15 07:13 טז באייר התשעה

בעקבות מתן תיק הדתות לש"ס: הבית היהודי ניתק מגע
פלאש 90, צילום: פלאש 90

ההסכם שנחתם אתמול בין יו"ר ש"ס אריה דרעי לראש הממשלה בנימין נתניהו מלמד בפועל על פגיעה קשה בציונות הדתית במסגרת ההסכם הקואליציוני, בדמות תיק הדתות והאחריות על בתי הדין הרבניים שנמסרו לש"ס.

בבית היהודי זעמו בעקבות מתן תיק הדתות ובתי הדין הרבניים לש"ס, זאת על פי הטענות ללא התייעצות עמם. בוואלה צוטטו גורמים כאומרים "לא רשמנו הישגים בדתות ובהתיישבות אבל העיקר שקיבלנו את הטוטו".

במסגרת ההסכם קיבלו ש"ס את תיק הכלכלה, תיק הדתות, המשרד לפיתוח הנגב והגליל, סגן שר במשרד האוצר שיהיה אחראי גם על מנהל התכנון, יו"ר ועדת החינוך בכנסת ותפקיד סגן יו"ר הכנסת. מדובר בתיקים רבים יחסית למפלגה אשר מונה 7 מנדטים, מנדט פחות מהבית היהודי.

אתמול בלילה הוסמך יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט לנהל באופן אישי את המגעים מול נתניהו במסגרת המשא ומתן, ולקבל החלטה על הצטרפות לממשלה או הליכה לאופזיציה. על פי ההערכות בנט צפוי לדרוש תיק נוסף, ייתכן שתיק המשפטים, החוץ או הביטחון. בליכוד מעוניינים להגיע לפשרה בה מינוי הדיינים ייעשה בהסכמה בין ש"ס לבית היהודי.

לאחר החתימה על ההסכם הקואליציוני עם ש"ס פרסמה הליכוד הודעה רשמית בה קראה לבית היהודי להצטרף לממשלה, תוך טענה שהוצעה לבית היהודי הצעה חסרת תקדים. "ראש הממשלה נתניהו הציע למפלגת הבית היהודי הצעה חסרת תקדים כדי שתצטרף לממשלה לאומית בראשותו", נכתב בהודעה.

על פי הליכוד הוצעו לליכוד משרד החינוך, משרד התפוצות וחברות בקבינט ליו"ר הבית היהודי. משרד החקלאות והחטיבה להתיישבות, משרד התרבות והספורט כולל הטוטו, סגן שר הביטחון שיהיה אחראי על המנהל האזרחי ביהודה ושומרון, ויו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט בכנסת. בנוסף יוגדל משמעותית תקציב משרד החינוך ומאות מיליוני שקלים יוקצו למוסדות החינוך של הציונות הדתית ולפעילויות אותן יבצע שר החינוך.

''אם הבית היהודי יסרבו להצעה זו, האלטרנטיבה לממשלת ליכוד לאומית היא רק אחת: ממשלת שמאל בראשות הרצוג, שבה לא תהיה נציגות כלשהי לציונות הדתית", איימו בליכוד. "ממשלת שמאל שתפנה יישובים, תתפשר על ירושלים, תפגע בציבור הציוני-דתי ותתכופף בפני לחצים בינלאומיים. הליכוד קורא לבית היהודי להצטרף ולחתום על ההסכם הקואליציוני עוד הלילה, וליו"ר המפלגה נפתלי בנט לקיים את רצון הציבור הלאומי ואת הבטחות הבחירות שלו ולהצטרף ללא דיחוי לממשלה לאומית".