בעקבות לחצים עיריית ירושלים הוסיפה פייטנית לאירוע סליחות בעיר

בלעדי ל'כיפה': לחץ של שני חברי מועצה מטעם 'התעוררות' בעיר על מנהל אגף התרבות, בעקבות הופעה של פייטנים גברים בלבד, הוביל להוספת פייטנית לאירוע סליחות שמתקיים הערב בשכונת גילה. חגית משה: "התערבות אומנותית בוטה"

חדשות כיפה משה מאירסדורף 05/10/16 18:49 ג בתשרי התשעז

בעקבות לחצים עיריית ירושלים הוסיפה פייטנית לאירוע סליחות בעיר
נתנאל לייפר, צילום: נתנאל לייפר

בעקבות לחצים של חברי סיעת התעוררות בעירית ירושלים, עופר ברקוביץ' ועינב בר כהן התערב מנהל אגף התרבות מר יורם ברוורמן בבסדר ההופעה של אירוע פיוטים וסליחות שאמור להתקיים הערב והוסיף פייטנית לסדר האומנים שהיו אמורים להופיע באירוע.

כזכור לפני שבוע, בוטל בסופו של דבר אירוע מרימים בכיפור לאחר תלונות של חברות כנסת ופעילות ציבור בטענה שאירוע לקראת יום כיפור הורכב מזמרים בלבד לדרישתו של מממן ונותן החסות למופע.

לפני חמישה ימים פרסמה שלומית רויזציקי משכונת גילה בירושלים פוסט בפייסבוק בו סיפרה שגילתה כי האירוע שהייתה אמורה להנחות בו מעגלי שיח לאחר המופע מורכב כולו על טהרת הפייטנים הגברים. "קיוויתי לפרסם את אירוע הסליחות", כתבה בדף הפייסבוק שלה, "שיתקיים בשכונה (גילה) ביום רביעי, בשמחה, ולהזמין אתכם למעגלי הלימוד הבין-מגזריים שאני מנחה עם בצלאל שטאובר לפניו. אבל כשראיתי את הפרסום, והתעמקתי בתוכן, חשכו עיני. באירוע יש תזמורת גדולה- ובה רק גברים. מקהלה חרדית- כמובן, רק בנים. שלושה פייטנים ומנחה (נחשו מאיזה מין). סה"כ עשרות אנשים שיעלו לבמה, ביניהם אין אף לא אשה אחת".

פרסום האירוע עד להוספת הפייטנית לסדר הההופעה

רויזציקי מספרת כי החלה לפנות לנבחרי ציבור ומנהלים קהילתיים נוספים כדי לבדוק את העניין: "עשיתי כמה טלפונים. מסתבר שמדובר בסדרת אירועים ולא באירוע בודד. כלומר, אירועים זהים לגמרי קורים בשכונות נוספות, הארגון הוא של עיריית ירושלים ולא של המנהל הקהילתי".

"הגעתי למפיקה של האירוע בעירייה", ממשיכה לתאר רויזציקי בדף הפייסבוק שלה, "חנה פתיה שמה. האירוע שייך לאגף התרבות בעיריית ירושלים. אין סיבה מיוחדת שאין נשים, ככה אמרה לי גברת פתיה. יותר קל למצוא גברים בז'אנר הזה. ולמה זה צריך להיות אכפת לי שיש רק גברים?"

"חבל לי ששמתי לב לסיפור הזה כל כך מאוחר", סיכמה את הפוסט, "ושחלק מהאירועים כבר היו. אני מנסה לעשות מה שאפשר כדי שהאירוע בגילה, לפחות- שכונה חילונית ברובה המוחלט, כידוע- יהיה אירוע עם ייצוג נשי. אבל עצוב לי שזה לא מובן מאליו עדיין".

בעקבות פניותיה פנו סגן ראש העיר וחבר סיעת התעוררות בעיריית ירושלים, עופר ברקוביץ' וחברת מועצה מטעם התעוררות, עינב בר כהן למנהל אגף התרבות בעיר, יורם ברוורמן והורה לו לשלב גם פייטנית באירוע. הלחץ השפיע ושעות לפני האירוע הוסיפו את הפייטנית לסדר ההופעות המתוכנן.

וכך תיארה זאת שלומית רויזצקי בדף הפייסבוק שלה היום (ד') בשעות הבוקר: "והבוקר, מקבלת הודעה מעינב בר כהן. היא עופר ברקוביץ' משכו בכמה חוטים, לחצו על מי שצריך, ויורם בוורמן- מנהל אגף תרבות בעיריית ירושלים- התערב בתכנים האלוהיים שאין איש אחראי עליהם, באירוע שעבר באופן זהה וגברי כבר בשלוש שכונות בעיר ואין סיכוי לשנות אותו, והוסיף לנו פייטנית. אורית עטר תצטרף להופעה הערב. אז זה אמנם מעט וקצת מאוחר, אבל כל כך הרבה יותר מכלום".

סגנית ראש העיר, חגית משה פנתה גם היא לברוורמן וקראה לו לבטל את ההחלטה להוסיף פייטנית: "מדובר בהתערבות בוטה של העירייה בתכנים אומנותיים שנקבעו מראש ואיש לא אמר דבר. כעת, מספר שעות לפני המופע, על מנת לקבל כותרת ולהתסיס את העיר, החליטו אנשים מסוימים לפנות לעופר ברקוביץ' על מנת שיילחץ על העירייה ויכפה על מפיקת האירוע שילוב של פייטנית, מספר שעות בלבד לפני האירוע עצמו. מדובר על חיקוי זול ועלוב להמולה שיצרו סביב האירוע של אסף אמדורסקי בתל אביב.

(צילום: יחצ)

"אני בעד שירת נשים במרחב הציבורי", הוסיפה חגית משה,"ומעולם לא דרשתי ביטול הופעה של נשים בטקסים או אירועי תרבות. אך מדובר כאן בהתערבות אומנותית בוטה מצד אחד וכפייה מצד שני בארוע לא מגדרי שלא מחייב בהכרח הופעה של נשים. קראתי היום למנהל אגף התרבות מר יורם ברוורמן לבטל את ההחלטה לכפות הופעת פייטנית באירוע ואני מקווה שאכן כך יעשה".

מעיריית ירושלים לא התקבלה עד לרגע זה תגובה. היא תעודכן כשתגיע