בעלי אינטרסים שונים במלחמה על רכישת מקור ראשון

בין מגישי ההצעות דודו סעדה, נוני מוזס ואף שלמה בן צבי עצמו. גם נפתלי בנט ואורי אריאל התגייסו למציאת משקיע בתקווה שיבטיח את האינטרסים שלהם. המועד האחרון להגשת הצעות יום ראשון בערב

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 20/03/14 22:42 יח באדר ב'

בעלי אינטרסים שונים במלחמה על רכישת מקור ראשון
מקור ראשון, צילום: מקור ראשון

בעוד סכנת הקריסה מרחפת מעל העיתונים 'מקור ראשון' ו'מעריב' ומאות עובדים עומדים בפני אבדן מקום עבודתם, פועלים בשדה הפוליטי למציאת משקיע עבור העיתונים הגוססים. ל'כיפה' נודע כי בימים האחרונים פועלים השר אורי אריאל ויו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט למציאת משקיע שירכוש את 'מקור ראשון'.

"חייבים להציל את 'מקור ראשון'", אמר בנט השבוע בהתייחסו לעיתון הקורס. "זו משימה מרכזית ביותר וחשובה לעם ישראל. מדובר במכה רצינית כי עיתון זה מבטא קול מאוד מיוחד".

גורמים מאחורי הקלעים מספרים כי אורי אריאל, ראש מפלגת תקומה, ונפתלי בנט, יו"ר הבית היהודי, למעשה מתחרים זה בזה במירוץ למציאת הרוכש הפוטנציאלי של 'מקור ראשון'. גורמים אלה מעריכים כי אם אריאל יעמיד רוכש מטעמו ייתכן כי העיתון ילבש גוון שמרני יותר, ואם הרוכש יהיה מטעמו של בנט ילבש העיתון גוון ליברלי.

דרוש משקיע (מערכת מקור ראשון צילום: יחצ)

ביום ראשון בערב, יחול המועד האחרון בו ניתן להגיש הצעות לרכישת העיתונים 'מקור ראשון' ו'מעריב'. גורם במערכת העיתון הדתי חושף כי ישנם לא מעט מתעניינים ברכישת העיתונים בהם נוני מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות", דודו סעדה, מו"ל העיתון "בשבע" ואלי עזור, מו"ל העיתונים "סופהשבוע", "ישראל פוסט" ו"הג'רוסלם פוסט" ובימים האחרונים גם גורמים מטעמו של שלדון אדלסון הבעלים של העיתון "ישראל היום".

עד כה המתעניינים כולם הביעו עניין ברכישת 'מקור ראשון' ופחות ב'מעריב'. על פי ההערכות, למו"ל עיתון 'בשבע', דודו סעדה, סיכויים נמוכים לרכישת העיתון בשל תקציבי הענק שיש להזרים בדחיפות לעיתון וכן טרם ברור עד כמה מתכוונים נוני מוזס ואלי עזור להשקיע בעיתון, ועד כמה רחוק הם מוכנים ללכת על מנת לרכוש את 'מקור ראשון'. יש לציין כי המתעניינים טרם הגישו הצעת רכישה סופית מחשש להדלפות והם כולם מחכים לדקה התשעים.

גם המו"ל והעורך הראשי הנוכחי של 'מקור ראשון', שלמה בן צבי, עתיד להגיש הצעת רכישה של חברת 'מקור ראשון' הקורסת, אותה ניהל בעצמו. את ההצעה צפוי בן צבי להגיש באמצעות חברת 'תכלת' אשר הוא שותף בה. אותם גורמים ציינו כי רואה החשבון חן ברדיצ'ב, הנאמן מטעם בית המשפט לכנס על הצעות הרכישה, מונה לתפקיד בהמלצת בן צבי שאף עבד עמו בעבר, כך שיתכן ובן צבי עצמו יוכל לרכוש את העיתון מחדש.

חברת 'תכלת' מעסיקה כיום קרוב ל-60 עיתונאים, שליש מהם חתמו לאחרונה על טפסי הצטרפות לארגון עיתונאים חדש בעקבות כוונה לפטר אחדים מהם. העיתונאים מבקשים להיפגש עם הנהלת תכלת בראשותו של דב קסלמן על מנת לדון בפיטורין עתידיים ואינם שוללים בעתיד אפשרות לשביתת עיתונאים. נראה כי עד כה התאגדות זו לא צלחה להביא רוכש חדש אולם עיתונאים בכירים במערכת 'מקור ראשון' ביצעו סבב פגישות עם באי כוחם של מספר הרוכשים הפוטנציאלים.

בעיה נוספת אשר עשויה להתעורר בעת רכישת העיתון נובעת מכך שחלק ממוספי 'מקור ראשון' נמצאים כיום בבעלות חברת 'תכלת' של בן צבי ולא בבעלות חברת 'מקור ראשון' אשר מוצעת למכירה. כך, גם אם ימצא רוכש ל'מקור ראשון', מגזין 'נשים' וכן מגזין 'אותיות' לילדים ישארו בידיו של בן צבי. כשהחלו אותות הקריסה לצאת מתוך מערכות העיתונים ניסה בן צבי להעביר מוספים נוספים של העיתון לידי חברת 'תכלת', אך המהלך נבלם בידי בית המשפט.

על פי תצהיריו של בן צבי, מצוי 'מקור ראשון' בהפסדים כלכליים משמעותיים כשב-2011 הפסיד העיתון 11 מיליון ש"ח, ופעל בעיקר באמצעות תזרים כספים של בן צבי. באם לא ימצא רוכש אשר ישקם את העיתון צפוי 'מקור ראשון' להיסגר יחד עם 'מעריב'.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il