בני קצובר: "לצערי פרס גם בנה וגם הרס"

גוש אמונים וההתיישבות בשומרון, כמו מדינת ישראל כולה, חבים המון לשמעון פרס. עם זאת, יש כאלה שלא שוכחים את המשך דרכו. קצובר: "את המניות על ההתיישבות לא יקחו לו, אך זה כמו פרה שבועטת בדלי"

חדשות כיפה משה ויסטוך 28/09/16 09:32 כה באלול התשעו

בני קצובר: "לצערי פרס גם בנה וגם הרס"
מאירה זילבר, ארכיון עפרה, צילום: מאירה זילבר, ארכיון עפרה

שמעון פרס שנפטר הבוקר, היווה דמות מורכבת עבור ההתיישבות ביהודה ושומרון. מצד אחד תמך ועודד את גוש אמונים בשנות ה- 70 ולעומת זאת, החל משנות ה -90 בזמן הסכמי אוסלו, הניף את חרב השלום על אותו מפעל בדיוק.

"אני נתקלתי בו פעם אחרונה באופן אישי בטקס לגאולה כהן על כך שקיבלה פרס ישראל", מספר בני קצובר, ממקימי גוש אמונים ויו"ר ועד מתיישבי השומרון. "זה היה בתחילת שנות ה- 2000. גאולה כהן עמדה על כך שאגיע ואשא דברים בפני הנוכחים, ביניהם גם שמעון פרס, לאחר מכן ניגשתי אליו אישית ואמרתי לו ש'ממך את המניות על ההתיישבות בשומרון אף אחד לא יוכל לקחת'". עם זאת, קצובר ממהר להדגיש גם את צידו השני של המטבע, "מצד שני, הנזקים שהוא עשה, אני לא רוצה להתבטא בחריפות כשעדיין לא התחלנו את השבעה, זה כמו פרה שנותנת חלב ובועטת בדלי. אלו דברים שנאלצתי להגיד גם על שרון ובעניין הזה לצערי הם לא שונים". לסיום אומר קצובר בצער, כי פרס "קלקל אחר כך והרס את מה שהוא בנה".

בעפרה זוכרים לנשיא לשעבר, חסד נעורים, כמי שבתחילת דרכה של ההתיישבות תמך בה מאוד: "היישוב עפרה מרכין ראש ואבל יחד עם כל בית ישראל על לכתו של הנשיא התשיעי שמעון פרס. הנשיא פרס יחקק בתולדות התיישבות כציוני דגול ,האיש שסלל לפני 41 שנה את הדרך להקמת עפרה. עד היום גדל לתפארת העץ שנטע שמעון פרס בליבה של עפרה, עם הקמתה. עפרה ופועליו הרבים בכל תחומי החיים הינם עדות חיה ומשגשגת לתרומתו האדירה של פרס לתקומת העם היהודי בארצו. יהי זכרו ברוך".

מועצת יש"ע פרסמה גם היא הבוקר הודעת אבל מיוחדת, וגם בה הודגשו יחד עם תרומתו להתיישבות המחלוקות שאפיינו את יחסי פרס והמתנחלים מאז החתימה על הסכמי אוסלו: "בשעות אלו נבחר להזכיר את תרומתו הגדולה של שמעון פרס להנחת התשתית לביטחון ישראל החל מימיה הראשונים, וכן את תרומתו הנכבדה לתחילת ההתיישבות היהודית בשומרון. הוא היה ממקימי המדינה ומפורצי הדרך של עם ישראל גם בהתיישבות אותה פיתח בראשית דרכה.

חרף המחלוקות לאורך השנים, נזכור את תמיכתו העקבית בהתיישבות כשר הביטחון שהביאה לפריצת הדרך אל השומרון, להקמת הישובים עפרה וקדומים ולהנחת התשתית להקמת ישובים נוספים וביסוסם. מסכת חייו של פרס שזורה בתולדות מדינת ישראל למענה פעל עד ימיו האחרונים. יהי זכרו ברוך".