בני קצובר לכיפה: כמה סמלי שהרב לוינגר נפטר בתאריך בו חזרנו באורח נס ליו"ש

בראיון לכיפה הספיד בני קצובר את חברו ושותפו לדרך. "אם יש מישהו שמגיע לו את התואר "אבי ההתיישבות ביו"ש" זה הרב משה לוינגר. כמה סמלי שהרב לוינגר נפטר בתאריך בו חזרנו באורח נס ליו"ש

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 16/05/15 22:36 כז באייר התשעה

בני קצובר לכיפה: כמה סמלי שהרב לוינגר נפטר בתאריך בו חזרנו באורח נס ליו"ש
לעמ, צילום: לעמ

"הרב לוינגר הוא המייסד העיקרי של ההתיישבות ביהודה ושומרון, ואם יש מישהו שמגיע לו את התואר 'אבי ההתיישבות ביו"ש' זה הרב משה לוינגר. הוא דחף את חנן פורת להקים את כפר עציון, הוא דחף את הכניסה למלון פארק ולעיר האבות, הוא זה שדחף עד ימיו האחרונים לנסות ולהקים יישובים חדשים והקים את נחלה בראשות דניאלה וייס. כל חייו היו קודש למפעל ההתיישבות וכמה סמלי שהוא הסתלק בתאריך בו חזרנו באורח נס ליהודה ושומרון".

כך, במילים אלו, הספיד בני קצובר, יו"ר ועד מתיישבי שומרון, מראשי גוש אמונים, את הרב משה לוינגר, חברו ושותפו לדרך, שהלך לעולמו בגיל 80 במהלך השבת.

קצובר נזכר בפעם הראשונה בה עבד מול הרב לוינגר בתחום ההתיישבות, בעליה למלון פארק בערב פסח 1975, העלייה המפורסמת שהיוותה את חידוש ההתיישבות היהודית בחברון. "הוא 'סיבך' אותי עד היום. התנדבתי לשמירה כסטודנט, הגעתי בחול המועד פסח לחברון ומאז אנחנו מכירים. הוא התלבש עלי, שאב אותי למזכירות של המקום ומאז ערכנו מאות מפגשים, דיונים, בהתחלה של מתנחלי חברון, לאחר מכן כל יהודה ושומרון. בהתחלה הוא היה מורה ורב, לאחר מכן חבר. הרבה ממה שהיה לי לתת ליו"ש היה ממנו".

"הוא תמיד הרחיק ראות", נזכר קצובר. "ב-1970 חיינו בבניין הממשל הצבאי בחברון ויום אחד הוא ביקש ממני להוציא את הרשימה של כל מי שפנו אלינו. העברתי לו 110 שמות של אנשים שפנו אלי בנושאים שונים הנוגעים לחברון ואחרי יומיים חשכו עלי עיני - גילית מודעה במעריב בה נכתב '110 משפחות קוראות לממשלה לעלות חברונה'".

"אמרתי לו שנתתי לו שמות של תורמים וגם אנשים שהתנגדו והוא אמר שזה לא חשוב. לאחר כמה מכתבי מחאה קיבלנו גם גל של פונים חדשים להקמת קריה בחברון", הוא מספר. "אחרי חודש הוא ביקש רשימה והעברתי לו 250 שמות של אנשים והוא פרסם שוב במעריב. במקביל עשינו מסע של לחצים מול הממשלה, ובסופה היא קיבלה החלטה על הקמת קריה חדשה בחברון, כשהאכלוס הראשוני יהיה 250 יחידות דיור. הרב לוינגר סימן להם את המספר ההתחלתי".

לשאלה מה הוא ייקח ממנו הלאה הוא עונה, "הייתה לו שילוב של חשיבה אידיאולוגית עם חשיבה פרגמטית. השילוב של שניהם היה מנצח. היכולת לשלב משימות אידיאולוגית עם יכולת חשיבתית הוא היה משכמו ומעלה. בנוסף הייתה לו אמונה ודבקות בלתי נלאית בכל נושא שלקח על עצמו. הוא היה בית ספר לאמונה ולארץ ישראל".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן