בנט על סערת ספר האזרחות: "מתכנן לחזק את הרכיב היהודי"

ספר האזרחות החדש ממשיך לעורר סערה - העורכים טוענים כי הוא מוטה פוליטית, ושר החינוך טוען כי העריכה בוצעה בהתאם לאופי היהודי של מדינת ישראל. "האם אנחנו מתביישים בהיות מדינת ישראל מדינה יהודית?"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 27/01/16 10:22 יז בשבט התשעו

בנט על סערת ספר האזרחות: "מתכנן לחזק את הרכיב היהודי"
ששון תירם, צילום: ששון תירם

שר החינוך נפתלי בנט, התייחס היום (ד') לביקורת שהופנתה כלפיו על ידי העיתונאי אהוד יערי בשל סערת ספר האזרחות החדש, "להיות אזרחים בישראל". יערי טען כי בהמלך העריכה הורדו קטעים שנכתבו בספר בגרסאות הראשונות שלו, כך שיתאימו לעמדות פוליטיות ימניות.

השבוע החלה מלחמת גרסאות בין התקשורת, משרד החינוך והעורך הלשוני של הספר, יהודה יערי, שחשף את התכנים הבעייתיים. "באופן רשמי קיבלתי את העבודה כעורך לשוני ואת זה באמת עשיתי", אמר יערי. "במקביל מכיוון שראיתי שיש המון שגיאות ענייניות תכניות ובעיות של הטיה אז רשמתי בצד הערות".

"תרגיעו את ההפגנות שלכם", אמר בנט, "יש רוב בישראל שבחר ממשלה שצריכה לייצג את כל העם וגם את הרוב שבחר בה. אני כשר חינוך מתכנן לחזק את הרכיב היהודי. ההשוואה בין אלטלנה לרצח רבין היא לא נכונה ולכן הוצאנו את זה מהספר. עורך לשוני מוציא חלקי טיוטות כדי לקדם אג'נדה פוליטית שלו וזה חמור". כך אמר הבוקר בראיון לגלי צה"ל.

לגבי דבריו של יערי שטען כי ישנו עליהום על אחיו, יהודה, העורך הלשוני של הספר, אמר בנט כי כך אינו מתנהג אדם בשירות הציבור: "העורך הוא אדם שתרם רבות למדינה, אבל ככה לא מתנהג עובד ציבור. הוא הוציא קטעים ראשוניים לתקשורת מתוך ספר מצוין ומקצועי שחמש שנים עובדים עליו. אנחנו נאשר את הספר בימים הקרובים".

עוד הוסיף בנט כי "אזרחות הוא מקצוע שמשקף שסעים בחברה הישראלית ואנחנו רוצים להעביר דיון, אבל יש כאן שאלה בסיסית - האם אנחנו מתביישים בהיות מדינת ישראל מדינה יהודית"?

אתמול (ג') תקף שר החינוך, את עיתון הארץ וערוץ 2 והגדיר אותם "תת עיתונאות". הרקע לדברים הן הטענות שהובאו בעיתון נגד הספר החדש של מקצוע האזרחות ובהן נאמר כי בספר נכתב מרבית פיגועי הטרור בוצעו על ידי ערבים אזרחי ישראל.

הטענה שהצליחה כאמור להרגיז את בנט הייתה שהספר מתייחס גם לגל הטרור הנוכחי ונטען בו כי "בסתיו 2015 התבצעה סדרת פיגועי דקירה ברחבי המדינה. מרביתם בוצעו בידי ערבים אזרחי ישראל", זאת על אף שרוב הפיגועים בוצעו על ידי תושבי השטחים שאינם אזרחי ישראל.

בהמשך דבריו, התייחס לתחקיר המקור על בית הספר בשועפאט, שנמצא במאבק מול משרד החינוך על מנת לקבל תקציבים, זאת אף על פי שמלמד לפי תוכנית הלימודים הישראלית. "לא מכיר ספציפית את בית הספר הזה", אמר, "כל בית ספר ערבי שיבחר ללמד לבגרויות ישראליות יקבל תקציבים. אני מעודד את זה ומבין שהייתה שם התנהלות כספית בעייתית, אך אני נוטה לתת רוח גבית לבתי ספר שבוחרים בתוכנית הלימודים הישראלית".