בנט על הכותל לרפורמים: "בלי פשרה הייתה על הכותל מלחמה ממש"

שר החינוך נפתלי בנט מחזק את העמדות שהביע בנוגע לרפורמים ואומר: "אין לי לוקסוס לדבר על הכאבים. אני בא לתת פתרונות". התנועה הרפורמית והמסורתית שלחו מכתב לרה"מ והזהירו: "גל האלימות וההסתה יובילו לשפיכות דמים"

חדשות כיפה משה מאירסדורף 11/07/16 15:21 ה בתמוז התשעו

בנט על הכותל לרפורמים: "בלי פשרה הייתה על הכותל מלחמה ממש"
Yonatan Sindel/Flash90, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"אני כיהודי, רוצה אחדות בעם ישראל. אנחנו הבאנו פשרה שהיא לא נוחה לאף אחד. הקמת רחבת ישראל. כל פשרה - אף צד לא מרוצה. אני חושב שזו פשרה נכונה. מתווה הכותל. אני עומד מאחורי זה. אסור להתעלם מהם, הם יהודים". כך אמר שר החינוך נפתלי בנט לראיון ב'כיכר השבת'.

"אני שר בממשלה, אין לי את הלוקסוס לדבר על הכאבים, אני בא לתת פתרונות. אם לא הפתרון הזה היינו רואים מלחמה על הכותל ממש. אני חושב שכולם צריכים להתגמש". כזכור המתווה עליו הצביעו בנו ושקד עבר כהחלת ממשלה אולם חזר לדיונים בעקבות התעוררות של הציבור החרדי כנגדד המתווה.

ב'כיפה' פורסם מתווה הפשרה שכפי הנראה יהיה הדרך לפשר בין הצדדים. במסגרת זו תהיה לרחבה הרפורמית כניסה נפרדת והאחריות תהיה של הסוכנות היהודית ולא של משרד הדתות ורב הכותל.

על נושא הוועדה למינוי דיינים ודרישת החרדים בנט מעדיף שלא לדבר, לדבריו - מי שמטפלת בנושא היא שרת המשפטים איילת שקד: "צריך לראות שיש איזון נכון בין הרבנים מהציונות הדתית והחרדים, כל הסמכות נתתי לשקד".

הנהגות התנועה המסורתית (קונסרבטיבית) והרפורמית בארץ ובחו"ל שיגרו אמש מכתב אישי חריף משותף לראש הממשלה ובו הביעו אכזבה קשה מאי התקדמות מתווה הכותל, ובמקביל מקידום חוק המקוואות בכנסת. המכתב פונה באופן אישי אל ראש הממשלה וקורא לו לפעול בדחיפות ובנחישות בטרם הנזק יהיה בלתי הפיך. ראשי הארגונים הזהירו את ראש הממשלה מפני הידרדרות חמורה ביחסי ישראל והתפוצות, ואף הביעו חשש מאלימות או אף שפיכות דמים חלילה כתוצאה מההסתה שלוחת הרסן והמתמשכת של שרים וחברי כנסת החרדיים כלפי היהדות הרפורמית, הקונסרבטיבית ונשות הכותל. המכתב מתריע מפני פירוק מרקם הקשרים בין מדינת ישראל ליהודי העולם.