בנט על האקטביזם השיפוטי: אחד מהכלים זו פסקת ההתגברות

למרות הצהרתה של שרת המשפטים אילת שקד שלא תקדם את פסקת ההתגברות השר נפתלי בנט מציג אותו כאחד מהכלים האפשריים כנגד האקטביזם השיפוטי. יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט מתייחס לשלל סוגיות על סדר היום: שיתוף הפעולה עם נתניהו ואופתיית פרישה, מדוק חוק ההסדרה עבר בלי סעיף עמונה, והתבטאות טראמפ לגבי ההתנחלויות

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/02/17 13:55 כ בשבט התשעז

בנט על האקטביזם השיפוטי: אחד מהכלים זו פסקת ההתגברות
הלל מאיר, צילום: הלל מאיר

בראיון לרדיו 'קול ברמה' התייחס שר החינוך ויו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט למספר סוגיות שעומדות בימים אלו על סדר היום הציבורי. בנט אמר כי הוא שבע רצון מהפגישה בארה"ב: "נתניהו קיבל אתמול החלטה נכונה להפסיק לאמץ את קו מדינת פלסטין, קו שממשלת ישראל אימצה 24 שנים".

באשר להתבטאותו של טראמפ על ההתנחלויות, אמר בנט כי "יש הבדל בין דבריו של אובמה 'אפילו לא לבנה אחת', לבין דבריו של טראמפ שדיברו על ריסון מסויים. אנחנו נצטרך להבין בדיוק במה מדובר. אין סיבה שמדינת ישראל לא תוכל לבנות בהר חומה, אפרת ועוד". לפני שנתניהו יצא לוושינגטון, הגדרנו יחד פרמטרים ברורים מאוד לגבי בנייה חופשית. אנחנו נצטרך לראות היכן הדברים עומדים. אני לא רוצה לדון במה שאני עוד לא יודע. רה"מ ינחת ונשמע בדיוק מה נידון".

יו"ר הבית היהודי התיחס ליוזמות החקיקה הרבות העומדות היום על סדר יומה של הכנסת והממשלה להגבלת כוחו של בג"ץ: "יש הרבה מאוד אפשרויות אפקטיביות לרסן את עודף אקטיביזם של בג"ץ ויש עודף אקטיביזם. הצעד הראשון זה מינוי שופטים יותר שמרניים ואת זה אנחנו הולכים לעשות בזמן הקרוב. יש עוד סל כלים, אחד מהם זו גם פסקת ההתגברות. נצטרך לבחון כלים במקביל בגלל הווטו של כחלון".

נזכיר כי לפני שבוע פירסם זאב קם במקור ראשון כי למרות איומיו של בצלאל סמוטריץ' לחוקק את פסקת ההתגברות המאפשרת לחוקק חוק שנפסל בבג"ץ, שרת המשפטים איילת שקד אמרה בשיחות סגורות:"נסתפק בגיבוי שהכנו מראש לחוק ההסדרה באמצעות סעיף 'תקנת השוק' ועל ידי המתווה הקפריסאי" אמרה שקד לאנשים איתם שוחחה.

בנט לא הציב בראיון קווים אדומים וטעם כי הוא עובד בשיתוף פעולה מלא עם ראש הממשלה: "הצלחנו בשנים האחרונות לקדם כל כך הרבה דברים, מבלימת שחרור מחבלים וחוק הסדרה, ועכשיו המהלך הגדול של ירידה ממדינה פלסטינית, אני עושה זאת בלי אולטימטומים ובלי איומים, אני מכבד מאד את רה"מ אנחנו עובדים יחד בנושאים הרי גורל. לכן אני לא רוצה להצהיר שום דבר. הדרך שלנו ידועה ומצליחה מאוד בשנים האחרונות. אנו רואים שינויים שמעולם לא דמיינו במדינת ישראל".

בראיון הסביר בנט מה הייתה הסיבה האמיתית שלא הוכנס סעיף 7 המכליל את עמונה ותשעת הבתים בעפרה במסגרת חקיקת חוק ההסדרה: "הבעיה לא הייתה כחלון בסעיף 7 אלא מועצת הבטחון של האו"ם. אם היינו מתעקשים ההחלטה הייתה הרבה יותר קשה אולי אפילו מחייבת ולא רק סמלית. כחלון היה חלק מהענין אבל לא הוא היה הבעיה. פוליטית, ייתכן שאפשר היה להעביר גם את סעיף 7, חשבתי שלא נכון לעשות זאת בשלהי ממשל אובמה ולגרום נזקים למדינת ישראל כשלפנינו ממשל אוהד בפתח".