בנט על דו"ח צוק איתן: "רעידת אדמה" יעלון משיב: "מקושש לייקים"

שר החינוך בעד פרסום דו"ח מבקר המדינה על המבצע בעזה. בכנס למחקרי ביטחון לאומי אמר בנט כי ממצאי המבקר מעידים "על קבעון מחשבתי". שר הביטחון לשעבר תקף וטען שמי שהדליף את הדו"ח "לא ראוי להנהגה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 24/01/17 12:02 כו בטבת התשעז

בנט על דו"ח צוק איתן: "רעידת אדמה" יעלון משיב: "מקושש לייקים"
Yonatan Sindel/Flash90, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, בירך היום (ג') על הפרסום הצפוי של דו"ח מבקר המדינה בנושא צוק איתן. בנט טען שי יש לשנות לשנות תפיסת הביטחון המקובעת של ישראל. שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון, תקף את בנט על דבריו ואמר כי מאז המבצע ב-2014, בדרום ישנו שקט חסר תקדים. השניים נאמו בכנס למחקרי ביטחון לאומי של מכון INSS.

חלקו הראשון של דוח המבקר על צוק איתן צפוי להגיע היום לדיון והצבעה בוועדה לביקורת המדינה לקראת פרסומו בשבועות הקרובים. מי שבעיקר סופגים את חצי הביקורת מכיוונו של השופט בדימוס משה שפירא, הם ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל בזמן צוק איתן, בני גנץ ושורת קצינים בכירים נוספים. הביקורת המרכזית מתייחסת לכך שבפני הקבינט המדיני-בטחוני לא הוצגה תמונת איום המנהרות באופן מלא וכן שלא נהגו תכניות מבצעיות למיגור האיום.

יו"ר הבית היהודי אמר כי "הדוח הוא רעידת אדמה ביטחונית שלצדה הזדמנות". לטענתו, "מהדוח עולה תמונה ברורה של הקיבעון המחשבתי של קברניטי המדינה הוא שורש הכשלים". בנט שהיה בזמן המבצע שר הכלכלה וחבר הקבינט מדיני-בטחוני, הוסיף ואמר ש-"צריך לומר ביושר. קונספציית הקיבעון הביטחוני קרסה, ואנחנו צריכים לעבור לתפיסת ביטחון חדשה: לא עוד קיבעון ודשדוש, אלא ניצחון ברור ומוחלט, שאינו מצריך הסברים ותירוצים. לא עוד מלחמה של 50 יום שנגמרת בתיקו.

בנט קרא לראש הממשלה לכנס את הקבינט ולדון בו על לקחי המבצע והוסיף כי "עלינו לעבור מקיבעון מחשבתי לחדשנות יוזמת. להציב לצה"ל יעד בהיר של ניצחון. ניצחון היא לא מילה גסה, ניצחון הוא המטרה היחידה של צבא היוצא למלחמה. ביטחון אזרחי ישראל תלוי בכך שישראל תחזור שוב לנצח".

(צילום: דובר צהל)

הבוקר פורסמו ב-"ידיעות אחרונות" תמלולים מתוך ישיבות הקבינט המדיני-ביטחוני. על פי מה שפורסם נראה שבניגוד לעמדת מערכת הביטחון, השר בנט קרא ודחף לפעולה קרקעית, עוד לפני צוק איתן, במטרה לחשוף ולהרוס את המנהרות. עוד עולה מהתמלולים שי זמן קצר לאחר שהמבצע יצא לדרך ביולי 2014,שר הביטחון לשעבר יעלון, טען ש-"אפשר להגיע להפסקת אש" ו-"לא נכון להגיע למצב שנפשיט אותם מהמנהרות. צריך למצות את התיווך המצרי". בנט התנגד לעמדה זו ןאמר כי הוא "ממליץ לפעול לנטרול המנהרות".

לאחר נאומו של שר החינוך היום בכנס, על משה יעלון לבמה והתייחס לדו"ח המדובר: "אני עוקב בימים האחרונים אחר הדיון הציבורי על פרסום דו"ח המבקר. מנהיגות לא חוששת מפרסום דו"ח, גם אם הוא ביקורתי כלפיה וגם אם היא חלוקה עליו".

בהמשך כיוון שר הביטחון בזמן צוק איתן, את ביקורתו במרומז כלפי נפתלי בנט: "לצערי, אני רואה היום בבוקר פוליטיקאים המדליפים מהדוח כדי לקושש עוד לייקים בטוויטר ובפייסבוק מי שעושה זאת לא ראוי למנהיגות". הוא הוסיף כי "אם היינו פועלים בצוק איתן לפי סקרים היינו שקועים בביצה העזתית. צוק איתן היה מערכה קשה כמו כל מלחמה, רבים איבדו את חייהם. הגדרנו במדויק, טרם המערכה, את יעדיה והשגנו אותם. מאז חמאס חלש ומורתע והדרום נהנה משקט חסר תקדים. זו דוגמה למנהיגות אחראית ושקולה שמחזיקה ידיים על ההגה, גם כשיש פוליטיקאים שיורים בתוך הנגמ"ש ומפיחים רוחות בציבור".

(צילום: Hadas Parush, פלאש 90)

ח"כ מוטי יוגב מהבית היהודי ומ"מ יו"ר ועדת חוץ וביטחון הגיב על פרסומו הצפוי של הדו"ח ואמר: "כמי שישב בועדת המשנה ונפגש עם ראש הממשלה במהלך 'צוק איתן' פעמים רבות. כמי ששימש כראש מטה אוגדת עזה, אני יכול לומר שהטיפול במנהרות משך 15 שנה לקה בחסר. לאחר ההתנתקות הוא קיבל סדר עדיפות נמוך מהאיומים שסביבנו, במקביל לאבדן המודיעין שלנו בעזה, גם זה תוצאה של ההתנתקות".

"יחד עם זאת", הוא הוסיף, "כבר בפברואר 2014, כחצי שנה לפני צוק איתן, היה זה ראש הממשלה שהאיץ במערכת הביטחון ובצה"ל ודיווח לנו, למקד מאמצים להתמודדות עם איום המנהרות שנחשף כמשמעותי הרבה יותר.

במהלך המבצע דווחנו מראש הממשלה בתדירות של אחת לכעשרה ימים, על מטרות המבצע, על הלבטים ועל אופן סיומו. הדיונים היו פתוחים ועניניים מאד. ראש הממשלה אף אמר לנו שקיים קושי בדיוני הקבינט משום שמה שנידון שם מודלף ומסכן את החיילים ואת המערכה".

ח"כ יוגב גיבה את השר בנט ואמר כי יש לו "ביקורת, על חוסר טיפול הגורמים שהיו צריכים לתת פתרונות משך השנים במערכת הביטחון, מפא"ת וגורמים אחרים. בנקודה זו, צדק השר בנט שהיה מאלה שהתעקשו על הטיפול במנהרות".

לסיום אמר: "לצערי גם כיום לא ממצה מערכת הביטחון את כל האפשרויות העומדות להתמודדות עם איום המנהרות.

יחד עם זאת, ניהולה של המערכה, עם כל המגבלות ואי הודאות, היה באופן מאורגן, שקול ומכוון להסרת האיום והרתעת החמאס ככל שניתן היה."

גם אלוף במיל' ח"כ אלעזר שטרן התייחס לדו"ח המדובר ואמר: "דיוני הקבינט הנחשפים מאששים את תחושתי בפוליטיקה מזה ארבע שנים: פוליטיקאים הפכו את המוסדות החשובים ביותר במדינה לזירת פעילות פוליטית ברמה הנמוכה ביותר. שרים נכנסים לקבינט בידיעה שהכל פרוץ ויודלף ולכן חלקם מתנהגים שם כאילו מדובר בתדרוך כתבים. ההדלפות מהקבינט מוכיחות שיותר משהובילו את חברי הקבינט שיקולים אסטרטגיים הובילו אותם שיקולים תקשורתיים, ובמידה מסוימת - אלקטוראליים גרידא".

"הממשלה הזאת עובדת רק בשביל לתחזק את עצמה", תקף שטרן והוסיף: "היא שכחה מהציבור שהיא צריכה לשרת. לכן אין פלא שדיוני הקבינט שאנו נחשפים אליהם דנים בטקטיקה בשדה הקרב ופחות באסטרטגיה כמכשיר למימוש מדיניות באמצעים צבאיים. ואין מבוגר אחראי שיאמר "עד כאן". שיזכיר שיש דברים יותר חשובים משרידותם של פוליטיקאים".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן