בנט נגד "הארץ": תת עיתונאות

המאבק על ניסוחי ספר האזרחות אותו מוביל עיתון הארץ מרגיז את שר החינוך שמאשים את העיתון בחוסר מקצועיות ובציטוטים שאינם קיימים בספר המקורי

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 26/01/16 09:59 טז בשבט התשעו

שר החינוך, נפתלי בנט, תוקף הבוקר (ג') את עיתון הארץ וערוץ 2 והגדיר אותם "תת עיתונאות". הרקע לדברים הן הטענות שהובאו בעיתון נגד הספר החדש של מקצוע האזרחות ובהן נאמר כי בספר נכתב מרבית פיגועי הטרור בוצעו על ידי ערבים אזרחי ישראל.

מדובר בציטוטים לכאורה מתוך ספר האזרחות החדש - "להיות אזרחים בישראל", שכבר עורר כמה וכמה מהומות בנוגע לניסוח שלו. במכתב ששלח היועץ הלשוני של הספר לאחראים על כתיבתו ותוכנו פורסם אתמול בערוץ 2 טען כי בין היתר, משווה הספר בין רצח ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין להטבעת האנייה אלטלנה ומביא ציטוט של היועץ המשפטי לשעבר מני מזוז שאמר כי רצח רבין אינו תוצאה של הסתה.

הטענה שהצליחה כאמור להרגיז את בנט הייתה שהספר מתייחס גם לגל הטרור הנוכחי ונטען בו כי "בסתיו 2015 התבצעה סדרת פיגועי דקירה ברחבי המדינה. מרביתם בוצעו בידי ערבים אזרחי ישראל", זאת על אף שרוב הפיגועים בוצעו על ידי תושבי השטחים שאינם אזרחי ישראל.

"אמש, בערוץ 2 זה פורסם. עכשיו בהארץ. היה נראה לי מוזר. ביקשתי שיבדקו. אין ציטוט כזה בספר. בכלל. שמעו, זו תת-עיתונאות", תקף בנט בחשבון הטוויטר שלו וגרם לגל תגובות של עיתונאים בכירים, שטענו כי מדובר ככל הנראה בגרסאות קודמות יותר של הספר שהגיעו לידי היועץ הלשוני.

מדובר בספר שההוראה לכתוב אותו מחדש הגיעה כבר בימיו של גדעון סער כשר החינוך בשל הטענות כי הספר הקודם ביקורתי מידיי כלפי המדינה, אך מאז מתחוללת מלחמה של ממש על הניסוחים בספר כשלטענת השמאל הוא מדגיש יתר על המידה את היהודיות של המדינה על פני הדמוקרטיות.

בנט הצליח השבוע להרגיז גם את אנשי האקדמיה שיצאו בהחתמת עצומה של מאות אקדמאים נגד החלפת סגנית יו"ר המל"ג (היו"ר הוא בנט), פרופ׳ חגית מסר־ירון, בד"ר רבקה ודמני שאומן. על פי הנהוג בתפקיד בדרך כלל מכהן פרופסור ומינוי ד"ר הוא בעיני רבים באקדמיה אינו ראוי ואינו מכבד מספיק את התפקיד. במל"ג בינתיים לא מתרגשים מהדברים, ״אנו מברכים על שיח פלורליסטי וחשוב זה. כמובן שההחלטות התקבלו באופן דמוקרטי, על פי כל דין ובתמיכת ראשי המוסדות האקדמיים״, נאמר בתגובה.

המאבקים נגד ספר האזרחות ונגד השינויים במל"ג הם חלק בלתי נפרד מהמאבק של השמאל נגד שלטון הימין שניצח בבחירות אך מתקשה לקבוע עובדות בשטח ולהכניס את אנשיו לעמדות מפתח ולבצע שינויים משמעותיים מול עמדת השמאל שמצליח למרות כישלונו בבחירות בשנים האחרונות לשמור על כוח משמעותי מאד במקומות המשפיעים.