בנט בעד, הח"כים נגד: הרבנים ביצעו צעד מיותר והרסני

פיצול בבית היהודי: יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט בירך על הקמת בתי הדין העצמאיים לגיור, חברי הכנסת יוגב, סמוטריץ ובן דהן תקפו. סמוטריץ: עצוב לי על הפרובוקציה של הרבנים החשובים והנכבדים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 11/08/15 10:34 כו באב התשעה

בנט בעד, הח"כים נגד: הרבנים ביצעו צעד מיותר והרסני
Nati Shohat, פלאש 90, צילום: Nati Shohat, פלאש 90

על רקע הקמת בתי הדין העצמאיים לגיור בהובלת רבנים בכירים בציונות הדתית, נרשם פיצול בין יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט וחברי הכנסת של המפלגה, בשאלה האם מדובר במהלך לגיטימי. בעוד בנט בירך על המהלך והבהיר כי הרבנות אינה מתפקדת ועל כן הדבר מבורך, חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ, מוטי יוגב והרב אלי בן דהן יוצאים נגד הקמת בתי הדין החדשים.

אתמול בערב התייחס בנט להקמת בתי הדין החדשים, ואמר "במצב בריא כל שירותי הדת של מדינת ישראל, לרבות גיור, צריכים להינתן על ידי הגוף הרשמי מטעם המדינה, קרי הרבנות הראשית לישראל. לצערי, הרבנות אינה מתפקדת כראוי ולכן קמו גופים אחרים לגיור. זו ההזדמנות של הרבנות, אולי האחרונה, להתעשת ולתקן בנחישות את הליקויים על מנת לייתר את הצורך בגופים חדשים".

מנגד, תקפו חברי הכנסת של הבית היהודי את המהלך. "עצוב לי על הפרובוקציה של הרבנים החשובים והנכבדים. לא כי אני חושב שהם לא צודקים ברמה העקרונית, ולא כי אני חושב שהרבנות הראשית בהכרח צודקת, אלא כי לא שופכים את התינוק עם המים", אמר ח"כ בצלאל סמוטריץ' ל'כיפה' והבהיר: "אני אומר את הדברים כשאני נתלה באילנות גבוהים, מכיוון שגם הרב דרוקמן אמר את הדברים".

"כרגע חשוב מאוד להשאיר את סמכויות הגיור באופן בלעדי אצל הרבנות הראשית. זו ערובה להמשך שמירת הצביון היהודי של מדינת ישראל. זה מוסד שאסור לפגוע בו, וברור שמדובר בפרובוקציה. זה צעד מיותר והרסני וחמור וצריך לבטל כמה שיותר מהר. חבל שהרבנים מתנהגים בחוסר אחריות משווע. צריך לתקן את הרבנות הראשית מבפנים. לא לשפוך את התינוק עם המים", הוסיף סמוטריץ'.

בדבריו תקף גם את החרדים, לאחר שאתמול סירב השדרן הבכיר של רדיו קול חי, אבי מימרן, לכנות את הרב סתיו רב. "עצוב לי על הסגנון הבהמי של החרדים. הרגשתי שאין לי איפה להיות. אני לא מוכן להיות בשום פנים ואופן עם החרדים, ולא עם חלק מהציונות הדתית שעשו פרובוקציה. אני עם השפויים. אני עם הרבנים הבכירים בצינות הדתית, הרב דרוקמן והרב אריאל. המילה גינוי כבר הפכה בימים האחרונים לזולה, אך חייבים להתנער מהחוצפה והזלזול של חלק מהמגזר החרדי".

גם חבר הכנסת מוטי יוגב הבהיר כי בתי הדין העצמאיים אינם הדרך הנכונה, אך התבטא בממלכתיות בנושא. "זה יכול להוות מדרון חלקלק בו יוקמו בתי דין רפורמיים. אסור לנו לייצר חברה בה יש ספרי יוחסין, ועלינו להמשיך בהידברות משמעותית ולא לפנות למהלכים כאלו. כפי שלא לא יוצאים למלחמות בלי רמטכ"ל ולא מנהלים כלכלה מדינית בלי שר אוצר, כך לא מגיירים בלי הרבנות הראשית".

"הרב דרוקמן הוא שצריך להמשיך להוביל את המשא ומתן, ואת המאמצים לשיפור מהלך הגיור ונגישותו. אני סבור שבסופו של דבר צריכה להינתן האפשרות לגייר לכל רב שהוסמך לכך, כפי שנעשה על פי החוק הממשלתי, אבל הכל צריך להיות על דעתה של הרבנות הראשית לישראל. זו סוגיה שצריכה להישאר בתוך המרחב התורני, גם אם הדבר דורש סבלנות והידברות אין סופית".

יוגב הוסיף ואמר כי "המהלך יכול להיות קטליזטור לתהליך אבל לא התהליך עצמו. את התהליך הייתי משאיר לרב דרוקמן. אני לא תמים. אני יודע שיש קשיים. גם הרבנות הראשית מעורבים פוליטיים. אבל אם לא נפעל עם אחדות כוחות יהיה מצב חס ושלום של ספרי יוחסין".

בגלי צה"ל הבוקר יצא גם סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן נגד המהלך והבהיר גם הוא: "צריך להיפגש עם הרבנים הראשיים. לתבוע מהם להיכנס לעניין ולמצוא פתרונות. אפשר למצוא פתרונות, ובלבד שהמסגרת תישאר בידי הרבנות".