בנט, אל תכניס את ”תקומה“

”הבית היהודי“ לא צריך את אנשי ”תקומה“ שיבואו על חשבונם של המתמודדים שנבחרו כדת וכדין בפריימריז. אם לא יהיה איחוד, רוב מצביעי ”תקומה“ יצביעו ל“בית היהודי“ בכל מקרה

חדשות כיפה יעקב דוד פישר 20/11/12 17:24 ו בכסלו התשעג

בנט, אל תכניס את ”תקומה“
תקומה, צילום: תקומה

כדי להשלים את המהפך שחולל נפתלי בנט בבית היהודי, הוא צריך למנוע מתקומה להיכנס לבית היהודי וכך להביא לנפילתה בבחירות.

מדוע אני מאמין כי תקומה איננה צריכה להיכנס לבית היהודי? קודם כל ניתן לטעון כי תהיה בכך פגיעה במתפקדי הפריימריס ובמתמודדים עצמם. כל אלו השקיעו משאבים ומאמץ להשתתף בפריימריס ויש עניין לא הוגן שבו מכניסים קבוצת אנשים שלא טרחה ולא השקיעה על חשבון אלו שכן השקיעו וטרחו. אולם טיעון זה איננו מכריע בעיני, שאני כן מאמין שיש מקום לשלב גורמים אחרים בבית היהודי דוגמת הרב חיים אמסלם שגם הוא לא השתתף בפריימריז.

הסיבה לכך שאני מאמין שמפלגת תקומה לא צריכה להשתלב, איננה טיעון הפריימריז, אלא הגורם הנלווה למפלגה - רבני תקומה. איני בר הכי להתמודד עם רבני תקומה במישור ההלכתי אך אני מאמין שבמישור הציבורי, רבני תקומה גורמים נזק להתנהלות הפוליטית וזאת בגלל מערבותם המתמדת בפרטים הקטנים והשימוש הקבוע שלהם בנשק החביב עליהם - האיום בפרישה. מעורבות זו יחד עם האיום הקבוע לפרוש, פוגעות בהתנהלות הפוליטית בשני מישורים - קודם כל הוא מוסיף עלות לניהול המערכת הפוליטית בדמות התחשבות בקבוצה קטנה המנסה לנהל את הכלל, ובנוסף הוא פוגע במה שכן ניתן היה להשיג אלמלא מעורבות זו.

מי שהבין זאת היטב היה המעביד הקודם של בנט, רה"מ נתניהו, שבמשך 4 שנות קדנציה נמנע מלהכניס את האיחוד הלאומי לקואליציה וכך זכה ל4 שנות שקט ללא לחצים ואיומים. ניהול מפלגה אמנם פחות סבוך מניהול מדינה אך גם הוא דורש מידה מסוימת של קבלת מרות של חברי המפלגה ללא איומים בפרישה והצבת תנאים, ואת זה בנט יוכל להשיג רק על ידי הרחקת מפלגת תקומה מהמפלגה.

עולה הטענה שבנט חושש מאיבוד קולות של תומכי מפלגת תקומה. אין ספק שהבית היהודי ייכנס לכנסת (גם בגלל בנט, אך גם בגלל אנשים כסומליאנסקי שנתפסים כמי שמסוגלים לדאוג לאינטרסים הדתיים לאומיים).

במקרה של מפלגת תקומה הדברים הרבה פחות ברורים. נתבונן ב-4 מנדטים של האיחוד הלאומי: מנדט אחד מהם הלך בבירור עם מיכאל בן ארי ולא יעבור לבית היהודי. נשארו 3 מנדטים נוספים וכאן עולה השאלה כמה מתוכם הם מצביעי תקומה, וכמה היו מאוכזבי הגווארדיה הישנה של המפד"ל, שעכשיו עם מפלתה יחזרו לבית היהודי. אני מעריך שמתוך השלושה 2 מנדטים לפחות היו מאוכזבי המפד"ל, ורק מנדט אחד מצביעי תקומה, אולם גם אם ניקח מדד מחמיר יותר, ונקבע את מצביעי תקומה על 2 מנדטים, עדיין 2 מנדטים לא מספיקים להיכנס לכנסת. לכניסה לכנסת נדרשים 3 מנדטים לפחות. ואת הקולות הללו בנט חושש לאבד.

עם זאת, סביר להניח שמצב כזה בוחרי תקומה יבחרו במעומד ריאלי יותר הבית היהודי ולא יאבדו את קולם. במילים אחרות האיום באובדן קולות הוא איום סרק שלא צריך למנוע מבנט לדחות את תקומה (כאן ניתן לעשות שימוש יעיל בתקדים של התחייה מהבחירות ב-1992).

אין ספק שאורי אריאל הוא אדם שראוי להיות בפוליטיקה, אך שהותו בפוליטיקה צריכה לעבור בשער המלך של הפריימריז, ולא בדרך האחורית של מפלגה מפוקפקת. התקומה הייתה מפלגת התשליל של המפד"ל הישנה. עכשיו עם פתיחת הדף החדש על ידי בנט, ראוי שגם מפלגת תשליל זו תושלך אל מקומה הראוי בהיסטוריה ולא תמשיך להיגרר אל העתיד.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן