בן דהן לכיפה: אף אחד לא מדבר איתנו על הנושאים העקרוניים

בראיון ל"כיפה" מתייחס הרב אלי בן דהן למו"מ הקואליציוני ומאשים את הליכוד בהתמהמהות. "חושש שרה"מ לוקח את הבית היהודי כמובנת מאליה. יש סיכוי שמשרד הדתות לא יהיה בידנו"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 02/04/15 13:30 יג בניסן התשעה

בן דהן לכיפה: אף אחד לא מדבר איתנו על הנושאים העקרוניים
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"לו הליכוד היה מעוניין להקים ממשלה במהירות היה אפשר לעשות ישיבות אינטנסיביות. הליכוד לוקח את הבית היהודי כמובנת מאליה, והציונות הדתית בהחלט עלולה להיפגע מכך. היו כמה ישיבות של צוות המו"מ של הבית היהודי עם אנשי הליכוד, ושתי פגישות של בנט עם נתניהו, אך עדיין אין התקדמות", אומר ח"כ הרב אלי בן דהן בראיון ל'כיפה' ערב פסח תשע"ה, בעוד המו"מ הקואליציוני מתמשך ללא התקדמות ניכרת.

"יש הבנה בליכוד שאנשי הבית היהודי הם אנשים טובים שמוכנים לקבל כל דבר, מבינים שאנחנו אנשים שהערכים והאידיאליים עומדים לפנינו, ואני חושש מאוד שרה"מ לוקח את הבית היהודי כמובנת מאליה", הוא אומר ומבהיר כי הציונות הדתית תיפגע מכך".

"בליכוד יודעים מה אנחנו מבקשים", עונה הרב בן דהן לשאלה מדוע הבית היהודי לא מבהירה מה היא רוצה במו"מ לעומת המפלגות האחרות שהצהירו על הדרישות שלהן באופן פומבי. "עכשיו הם צריכים להחליט מה הם מציעים לנו. זה לא דבר בלתי ניתן לפתרון, אין פערים עד כדי כן משמעותיים וחבל מאוד שאנחנו לא מתקדמים. אנחנו יודעים מה אנחנו רוצים, אבל בשביל שזה יעבור צריך לדבר איתנו. אף אחד לא דיבר עם בנט עד עכשיו ברצינות על הנושאים העקרוניים".

הרב בן דהן מציין כי הליכוד חייבת לענות על השאלות הקשות באשר לבנייה ביו"ש ובירושלים, וכי לבין היהודי ישנם קווים אדומים, אשר אם הליכוד תעבור אותם הם ילכו לאופוזיציה. "תראה מה קורה בימים האחרונים. ישיבה שהייתה אמורה להחליט על בניית אלפי בניינים בהר חומה בוטלה, ובמקביל אישרו בניית מאות יחידות דיור במזרח ירושלים לערבים. אני כמובן לא מתנגד לבניה במגזר הערבי אם יש צורך, אבל לא יכול להיות שמונעים מנגד בניה של בניינים לציבור היהודי".

"הליכוד חייב לענות על השאלות הקשות: האם תהיה בניה ביו"ש ובירושלים, האם פסקי הדין נגד עמונה, נגד מצפה כרמים וישובים נוספים יבוטלו או שהיישובים יפונו. אנחנו עומדים בסכנה של פינוי של מאות משפחות ועדיין לא קיבלנו תשובות לשאלות העקרוניות. יש קווים אדומים שבעקבותיהם נלך לאופוזיציה. אם נקבל תשובה לפיה לא יוסדרו ישובים, לא תהיה בניה ביהודה ושומרון, לא נסכים לשבת בממשלה".

"יש לנו כמובן עוד נושאים נוספים שאנחנו רוצים לחזק", מוסיף הרב בן דהן. "חיזוק הפריפריה, חיזוק ישובי הצפון, המשך פעילותו של אורי אורבך ז"ל בנושא הקשישים. יש הרבה תחומים אשר צריך לחזק".

הרב בן דהן מתייחס לניסיון פשרה בתיק הדתות אשר הוצע בימים האחרונים, אך נבלם בידי המפלגות החרדיות, לפיו ימונה זאב אלקין לתפקיד שר הדתות, ומתחתיו שני סגני שרים - מהבית היהודי ואחת המפלגות החרדיות, ומבהיר כי הדבר אפשרי בהסתייגות קלה. "לא שמעתי על הרעיון. זה אפשרי אבל זה מאוד תלוי מה מידת המעורבות של השר במשרד, או יותר נכון, מהי מידת אי המעורבות שלו, וההסכמות על חלוקה עניינית והתפקוד השוטף במשרד".

"אנחנו מבינים שיש סיכוי שמשרד הדתות לא יהיה בידינו", מודה הרב בן דהן. "ירדנו בכוח. אם היינו 12 מנדטים היה ברור שהתיק ישאר בידנו, אבל לצערי נאלץ לעבוד בשיתוף פעולה". בנוגע לשאלה האם הוא רואה עצמו במשרד הדתות או במשרד אחר, הוא עונה, "המעמד שלי פחות חשוב. יותר חשוב שמשרד הדתות יהיה בידנו. אני אמתין בסבלנות ואראה מה אקבל".

לפני מספר ימים הוציא הרב בן דהן הצעת חוק המבקשת להסדיר את כל נושא הקבורה בישראל. ”הנושא של הקבורה הוא נושא שלצערי לא נגעו בו כבר שנים רבות", הוא מספר על הצעת החוק. "ההצעה מחייבת הבהרה וכללים ברורים. יש הרה תחומים היום שאינם בהירים דיים ובני משפחה של נפטרים נדרשים לשלם סכומים גבוהים על דברים שלפעמים הם זכאים להם אפילו בחינם".

"הצעת החוק באה לקבוע כללים ברורים - מה האזרח זכאי לקבל, מה הוא יקבל בחינם, מה בתשלום, מהו התשלום המינימלי והמקסימלי. ההצעה עוסקת גם בנושא הספסרות בקרקעות, בהקצאת קרקעות לטובת בתי עלמין וכו'. לא יהיה מצב בו חברות קדישא יעשו ככל העולה על רוחם".

מכיוון שזוהי הצעת חוק הקשורה בהחלט למשרד הדתות, ישנו חשש גדול שהממשיך של הרב אלי בן דהן בתפקיד, אם הוא לא יהיה בתפקיד, יעצור את הצעת החוק, אך הרב בן דהן מצידו נשמע אופטימי. "אני מקווה מאוד שמי שלא יהיה במשרד יקדם את הצעת החוק. זו הצעת חוק טוב, מקצועית ובעלת חשיבות צרכנית גדולה. זו הצעת חוק שעמלנו עליה יותר מחצי שנה, מקימה ואיכותית, ואני מקווה שהיא תקודם כהצעת חוק ממשלתית".

באשר לשאלה האם הוא חושש מכך שממשיכו במשרד, בעיקר אם הוא יבוא מהמפלגות החרדיות, יעצור רפורמות שנעשו, עונה הרב בן דהן, "אני מקווה שלא יהרסו. רוב הדברים לא ניתנים לשיקול דעת בלעדי של מי שיעמוד בראש המשרד, ואני מקווה שלא יעצרו הרפורמות החשובות שעברו".

בסיכום הריאיון, מברך הרב אלי בן דהן את עם ישראל בחג פסח כשר ושמח ואומר, "אני רוצה לברך את כל עם ישראל. חז"ל אמרו שבניסן נגאלו ובניסן עתידים להיגאל, ואני מאחל לכולנו שנזכר לראות בגאולת ישראל".