במרצ חוגגים את החלטת בג"צ להקפיא את מינוי הרבצ"ר

תנועת מרצ חוגגת את החלטת בג"ץ וטוענת כי עצם דחיית מינויו של הרב הצבאי הראשי היא "אמירה ערכית ומסר מוסרי חשוב לצה"ל"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 21/11/16 13:28 כ בחשון התשעז

במרצ חוגגים את החלטת בג"צ להקפיא את מינוי הרבצ"ר
Hadas Parush/Flash90, צילום: Hadas Parush/Flash90

בתנועת מרצ חוגגים את החלטת בג"ץ לדחות את מינויו של הרב אל"מ אייל קרים לרב הצבאי הראשי. "ניצחון! שופטי בג"צ קיבלו את העתירה שהגשנו והורו לדחות את מינוי הרב אייל קרים לתפקיד הרב הצבאי הראשי" כתבה יו"ר מרצ, זהבה גלאון בעמוד הפייסבוק שלה. "קרים יצטרך להבהיר בתוך יומיים לבג"ץ את האמירות הגזעניות והפוגעניות שלו כלפי נשים, מיעוטים ולהט"בים. המינוי אמור היה לצאת לפועל עוד שלושה ימים, אבל כמו שהסבירו השופטים למדינה - התאריך הזה לא קדוש".

ח"כ גלאון כתבה כי הרב קרים "הסביר לגולשים מדוע ההלכה מתירה אונס של שבויות מלחמה אם הן לא יהודיות". עוד כתבה גלאון כי קרים התנגד לגיוס נשים ואמר כי "אופייה הסנטימנטלי של האישה אינו מאפשר לה לעמוד בחקירות שתי וערב".

גלאון ציינה שהרב קרים לא נכח בדיון בבג"ץ הבוקר "לא עניין אותו מספיק. אבל השופטים אמרו היום את מה שאמור היה להיות ברור גם לרמטכ"ל: אדם כזה לא יכול להיות ממונה לתפקיד הרבצ"ר. השופטים הבהירו פה אחד שהרב קרים חייב להבהיר איפה הוא עומד ובמה הוא מאמין היום". גלאון אמרה כי השופט ניל הנדל אמר בדיון בבג"ץ כי ״הרב צריך להגיד טעיתי, זה לא בושה, זו גדולה״.

גלאון טוענת כי הדרישה מהרב קרים להתנצל הינה "דרישה מינימלית" וכי "עכשיו זה תלוי ברב קרים. האם הוא ימשיך להסתתר מאחורי חצאי הסברים מגומגמים או שהוא יחזור בו מהדברים. עשרות אלפי נשים מגויסות לצבא בגיוס חובה. לא יכול להיות שלרב הצבאי הראשי יש בעיה איתן. לא יכול להיות גם שהרבצ"ר המיועד שונא מיעוטים ולהט"בים. אין כאן שום מקום להתפלפלות ולתירוצים. חבל רק שהיה צריך את בג"צ כדי להסביר לצבא את זה".

"עוד ניצחון קטן בדרך. בג"ץ קיבל את העמדה שלנו -אדם שמטיף לאונס לא יכול להיות הרב הצבאי הראשי" כתבה ח"כ תמר זנדברג בעמוד הפייסבוק שלה "יום לפני היום הבינלאומי למניעת אלימות כלפי נשים בג"ץ שלח מסר חשוב לנשים בישראל ולחברה הישראלית כולה!".

גם ח"כ מיכל רוזין מסיעת מרצ הגיבה בנושא "ניצחנו הבוקר את קולות ‏השוביניזם והגזענות. בג"צ בהחלטה תקדימית הורה לעצור את מינויו של הרבצ״ר בעקבות העתירה שהגשנו. זו אמירה ערכית ומסר מוסרי חשוב לצה"ל ולחיילות והחיילים המשרתים בו".

רוזין הוסיפה כי "רב ראשי צבאי הוא דמות שמסמלת ערכיות ומוסר ולא יכול להחזיק בדעות גזעניות שוביניסטיות ופוגעניות. אנחנו נמשיך להיאבק כנגד כל אדם או מוסד שמבקש להדיר או לפגוע במאבק לחברה צודקת, שוויונית והוגנת".

החלטת בג"ץ היא תוצר של עתירה שהגישה תנועת מר"צ, בראשות ח"כ זהבה גלאון, בה נכתב כי הרב קרים אינו ראוי לתפקיד משום שעמדותיו בנושאים מסויימים מבטאות הומופוביה ושנאת זרים".

היום הוציאו שופטי בג"ץ צו ביניים המונע את המינוי. נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, דנה בעתירה יחד עם השופטים סלים ג'ובראן וניל הנדל, השלושה קבעו כי הרב קרים ייאלץ להגיש תצהיר המפרט את עמדותיו בנושאים שצויינו בעתירת מר"צ.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן