במקום לאחד הנשיא ריבלין יוצר גדרות מיותרים בחברה הישראלית

על נאום 'ארבעת השבטים' של הנשיא ריבלין כבר דובר לא מעט. הרב אלי קפלן בטוח שיש שבט משמעותי אחד שנשכח והמגמה בחברה הישראלית היא בדיוק הפוכה: לטשטש את המחנות וההבדלים

חדשות כיפה הרב אלי קפלן 01/12/16 15:52 א בכסלו התשעז

במקום לאחד הנשיא ריבלין יוצר גדרות מיותרים בחברה הישראלית
Mark Neyman, פלאש 90, צילום: Mark Neyman, פלאש 90

ריבלין ,אתה טועה

לפני למעלה משנה נשא הנשיא ריבלין נאום על מצבה של החברה הישראלית בו טען שיש היום במדינה ארבעה שבטים: חילוניים, דתיים, חרדים וערבים. שבטים שווים בגודלם, פחות או יותר. זאת, בניגוד לעבר, כאשר היה רוב חילוני ועוד שלושה שבטים קטנים.
לטענתו, מצב חברתי חדש זה מצריך חשיבה מחודשת, כיצד לנהל את החיים הציבוריים במדינה. נאום זה זכה לכינוי "נאום השבטים" ,בעקבותו ממקיים הנשיא דיונים שונים בפורומים שונים סביב משמעותו של הנאום.


ישנו גם סרטון מיוחד שהפיק בית הנשיא ומי שמגיע לביקור בבית הנשיא יכול לצפות בסרטון, מעין קריאת כיוון חברתית שרוצה ריבלין להוביל.
לדעתי, הנשיא טועה בגדול. ישנו שבט גדול, אולי הגדול ביותר במדינה והוא 'השבט המסורתי'. על פי כל הסקרים ישנם כ-30 עד 40 אחוז המגדירים את עצמם מסורתי או מסורתי -דתי. גם בתוך החברה הדתית והחרדית ישנם תתי שבטים של דתי-לייט,חרדי חדש ועוד ועוד.

המכנה המשותף לכל אותן הגדרות הוא תהליך של שבירת מחיצות המתפתח בתוך החברה הישראלית. תהליך שיש לו משמעויות חברתיות וחינוכיות רבות. בניגוד לתהליך של הקצנה, הקיימת בכל ארבעת השבטים, שעליהם דיבר הנשיא, ישנו גם תהליך הפוך של התמרכזות-הליכה אל האמצע, אל המכנה המשותף הרחב.


חבל שהנשיא איננו מחפש את המכנים המשותפים,אלא מנסה להפריד בצורה מלאכותית ולתת את הבמה לכוחחת המפלגים,במקום לחפש את המאחד ולחזק כוחות אלו. האם זה נכון ליצור מקומות שבהם מותר למכור חמץ בפסח או להפעיל תחבורה ציבורית בשבת בכדי להכריז האזור הזה הוא חילוני? יש כאלה שרוצים זאת,אבל הרוב הגדול ,הוא הציבור המסורתי איננו רוצה לגור בסביבה 'נקיה' מדתיים.


חבל שהנשיא ריבלין טועה ומטע, הן בעובדות בשטח והן בהבנת תהליכי העומק שעוברים על החברה הישראלית ועל ידי כך הוא מעודד את הקיטוב והפילוג על פני מציאת המכנה המשותף המאחד.

כי זהו תפקידו העיקרי של נשיא במדינת ישראל-לייצג את כלל הציבור ולעודד את הקולות המאחדים ולא המפלגים.
אני מזמין אותך לבקר בעיר מעלה אדומים(נכון הדבר בעוד ערים רבות אחרות) בה בקרת לא מעט ולראות את הדברים בשטח.לראות את המאחד ולא לחפש את המפריד.

הכותב הוא רב גרעין קרן קהילות מעלה אדומים