בלעדי לכיפה: פורום תקנה מייעץ לישוב בשומרון כיצד לנהוג בעבריין מין מורשע שחוזר ליישוב

תושב בשומרון יסיים בימים אלו ריצוי עונש של שנתיים על עבירות מין כלפי נערים ביישוב, ובהנהגת היישוב פנו לפורום תקנה כדי לקבל הנחיות כיצד למנוע פגיעה נוספת בבני נוער ובמקביל לשמור על כבודה של משפחת הפוגע

חדשות כיפה משה מאירסדורף 07/08/16 20:12 ג באב התשעו

בלעדי לכיפה: פורום תקנה מייעץ לישוב בשומרון כיצד לנהוג בעבריין מין מורשע שחוזר ליישוב
אילוסטרציה shutterstock, למצולם אין קשר לכתבה, צילום: אילוסטרציה shutterstock, למצולם אין קשר לכתבה

באחד מיישובי מועצה אזורית שומרון נערכים בימים אלו לטיפול והתמודדות עם סוגיה קשה מאוד מבחינה חינוכית, מוסרית וקהילתית.

לפני למעלה משנתיים הואשם והורשע בבית המשפט יו"ר וועדת הנוער ביישוב בשורה של פגיעות מיניות בבני נוער בין הגילאים 13- 18. האיש כפר בהאשמות נגדו ובוועדה לקיצור מאסרו הוחלט לא לקצר את עונשו כיון שבגלל סירובו להודות, גם לא עבר טיפול כמתבקש מעברייני מין מסוגו. בימים הקרובים צפוי האסיר להשתחרר ולשוב למשפחתו שעדיין מתגוררת ביישוב, וכמובן שגם המפגש עם הקורבנות שהורשע בתקיפתן יהיה בלתי נמנע.

כיוון שמבחינה חוקית, האיש ריצה את עונשו ואין דרך למנוע ממנו חזרה למקום מגוריו פנה היישוב ל'פורום תקנה' בבקשה לקבוע כללים ליישוב להתמודד עם הבעיה.

במסמך של פורום 'תקנה' שהגיע לידי 'כיפה' נכתב, מעבר לרקע של הדברים, מספר עצות שנועדו למנוע פגיעות נוספות ומאידך למנוע פגיעה במשפחתו של האסיר שמשתחרר שלא פגעה באף אחד. על המכתב חתומים חברי הפורום: הרב יעקב אריאל, הרב איתן אייזנמן, הרב אליקים לבנון, וכן מנהלת מרכז תהל, דבי גרוס, עובדת סוציאלית ד"ר שלומית להמן ויהודית שילת מנהלת פורום תקנה.

כרקע לתשובה מציינים בפורום תקנה כי פרקליטות המדינה התנגדה לשחרורו המוקדם כיון שהאיש לא קיבל טיפול מונע ו"מסוכנתו המינית מוערכת כ'בינונית עד גבוהה'". עוד ציינו כותבי המסמך כי פגיעה מינית הינה פגיעה קשה בנפש אשר מותיר נזר לאורך ימים ודורשת תהליך ארוך לריפוי. אי לכך קובעים בפורום כי היות ורמת מסוכנתו מוגדרת כבינונית עד גבוהה וכן, לא שיתף פעולה עם טיפול, הרי שיש לקבוע שהינו "גורם מסוכן לנערים בישוב וגם במקומות אחרים".

"על כן", כותבים בפורום, "מדין 'לא תעמוד על דם רעך' ומדין 'לא תשים דמים בביתך' ומצוות עשה לסלק מכשול מחויבים אנשי היישוב לדאוג לשלומם של הצעירים העלולים להיות קרבנות פגיעה על ידי אדם זה". בפורום גם מבטלים את הטיעון כי 'ריצה את עונשו' כיון שעם שחרורו עדין הוגדר כבעל רמת מסוכנות בינונית- גבוהה.

בהנחיות לתושבי היישוב ומנהיגות היישוב נכתב: "מאחר ואין דרך חוקית למנוע את חזרתו ליישוב יש לחתור למצב שהוא יגיע לטיפול מתוך הסכמה. עד אז יש להבהיר לו כי היחס אליו ביישוב יהיה כאל גורם המהווה סכנה לציבור. במשך זמן הטיפול ייאסר על האיש לבוא במגע עם ילדים ונערים ביישוב ויש לפרסם אזהרה זו לנוער עם הדגשה לסכנה. הוא יוכל לשוב להיות תושב מן המניין רק אחרי שמומחה בתחום של התמכרויות ופגיעות מיניות ימסור חוות דעת כתובה על כך שהטיפול הועיל והוא אינו מוגדר יותר כבעל רמת מסוכנות".

בפורום ציינו כי המטפל ימסור לגורם אחראי את פרטי התוכנית הטיפולית שצריכה לכלול בין השאר: איסור לשבת על יד ילדים ונערים בבית הכנסת או באוטובוס אי הזמנת ילדים לבית, לא ישמש בשם תפקיד הקשור לילדים ונוער, לא ייקח טרמפיסטים, ואסור לפוגע להשתמש באלכוהול פורנוגרפיה או סמים.

בפורום גם מתייחסים לאפשרות שהפוגע לא יהיה מוכן לקבל על עצמו טיפול שכזה, ובמצב זה כותבים בפורום: "מומלץ לו שלא לבוא לתפילות בבית הכנסת ולא להשתתף באירועים ציבוריים שבהם מתכנסים הרבדים השונים של הציבור. במקומות ובמצבים אלה מתגבר החשש ליצירת קשר פוגענית".

יחד עם ההגבלות הרבות, מדגישים בפורום תקנה במסמך: "אין להשתמש בכוח, איומים, או בכל דרך פסולה. שימוש באמצעים פסולים הן על פי ההלכה והן על פי החוק. יש לנקוט רק באמצעים חוקיים העומדים לרשות הציבור על מנת למנוע פגיעה".

כמו כן מדגישים בפורום את החובה לשמור על כבוד המשפחה שלא עשתה דבר: "על אנשי היישוב לשמור על כבודם של בני משפחתו אשתו וילדיו של הפוגע שלא חטאו, ושעוברת עליהם תקופה קשה בימים אלה ולהשתדל לתמוך בהם בכל דרך".

מטעם היישוב ביקשו למסור: "היישוב נערך להתמודד עם האתגר הזה. בחודשים האחרונים נערכו מספר ישיבות ארוכות של צוות מיוחד עם אנשי מקצוע בעניין, ונעשתה פנייה לפורום תקנה שמבין בנושא כדי לקבל הנחיות כיצד להתמודד בצורה נכונה. קיבלנו את התקנות, ואנחנו נצטרך ליישם אותן. היישוב רואה חשיבות גדולה בשמירה על בני הנוער יחד עם רגישות לכבודה של המשפחה שעדיין חיה ביישוב".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן