בלעדי לכיפה: ארז ביטון בכתב אישום חמור נגד ההגמוניה האשכנזית

המשורר ויו"ר הוועדה לייצוג מורשת יהדות המזרח בתכני הלימוד במערכת החינוך, ארז ביטון קבל בכנס יוצאי מרוקו על זלזול ויחס מתנשא: "יוצאי מדינות אשכנז חייבים להבין שהם לא שווים יותר מיוצאי ארצות המזרח"

חדשות כיפה משה מאירסדורף 27/09/16 17:05 כד באלול התשעו

'האם לתימנים, גרוזינים ולמרוקאים אין זכות שילמדו את מורשתם בתכניות הלימוד?' המשורר חתן פרס ישראל ויו"ר הועדה להכנסת תכנים הקשורים ליהדות המזרח ביטא אמש בהרמת כוסית של ארגון ברית יוצאי מרוקו בישראל תסכול גדול מהיחס של האשכנזים כלפי תרבות ויהדות המזרח.

האירוע התקיים אמש בבית ציוני אמריקה בת"אב מעמד שר הפנים אריה דרעי, יו"ר ארגון ברית יוצאי מרוקו ד"ר שמעון אוחיון וכ-150 פעילים וראשי סניפים.

במהלך הערב, וברוח עשרת ימי תשובה הועלו טענות קשות מצד הנוכחים ובראשם יו"ר ועדת ביטון, ארז ביטון על "הצורה המחפירה שבה התייחס הממסד האקדמי הגמוני, למסקנות ועדת ביטון וישנם שראוי שיעשו בימים אלה תשובה", ציין בדבריו.

"הרעש והזלזול שנשמעו מצד קהלים הגמוניים שונים ואנשי אקדמיה על מסקנות הוועדה המשקפות ניכור ופירוד גרמו לי בחודשים האחרונים לכאב לב גדול. אנו עומדים היום גאים ושמחים שלא נעקרנו מהמורשת וההוויה של ההורים גם אחרי 70 שנה של מציאות בעייתית בעלת נרטיב אחד, ולא ויתרנו על הקדושה, הניצוץ והכבוד היהודי של היהודי הצפון אפריקאי'.

עוד הדגיש ביטון בדבריו כי "לצערי ישנם גורמים רבים שלא לומדים ממה שההיסטוריה היהודית מעידה כי שנאה וגבהות לב יש בהן כוח הרס ופירוד בחיק עם ישראל. בתור ארז ביטון רציתי שיהדות המזרח תהיה שווה בתוך ישראל ושיש בה תכונות יסוד אדירות. אנחנו באים בלב טהור, אני מתבונן במשפחות האלה בלוד וברמלה שלא זכו לנקודת התחלה שווה, אבל מגדלות את ילדיהן לקידוש, בר מצווה לתורה ולא לניכור או שנאה. דו"ח הוועדה כולל המלצות מפוארות ואני שואל: 'האם לתימנים, גרוזינים ולמרוקאים אין זכות שילמדו את מורשתם בתכניות הלימוד?'

ביטון, הזכיר את המהומה שפרצה מחלק מאוד צצדי בהמלצות שהמליץ על ביקור בקברי צדיקים: "ואז עם יציאת מסקנות הדו"ח ישר תקפו אותנו בהתנשאות ובזלזול: 'מה, רוצים ללמד אותנו על קברי צדיקים? אז אני שואל, עלייה לקבר של רחל המשוררת וקברה של נעמי שמר זה בסדר, אבל רחל אשת רבי עקיבא לא?? הפכו את מסקנות הוועדה למאבק עדתי בזוי של הכפשה ופגיעה ביהדות המזרח כאילו אין בה כל ערך. זה שישנם אנשים יוצאי מזרח אירופה שבחרו לוותר על המסורת זה רע אבל לוותר על ההיסטוריה שלנו זה דבר שלא ייסלח. האשכנזים חייבים לדעת שהם לא שווים יותר מיוצאי עדות המזרח, ואין ישראל אחת ושנייה אלא כולנו ישראל אחת. אין בעיה, תהיו 'אירופאים' אבל למה נער בירוחם מקבל שישית מנער בתל אביב. למרות הזלזול והקשיים היהדות החמה והאצילת נפש שלנו תביא את הישועה לעם ישראל".

יו"ר ברית יוצאי מרוקו ד"ר שמעון אוחיון ציין כי "עברה עלינו שנה מאתגרת ביותר, בעיקר בהיבט הביטחוני, כאשר הטרור השתלט בכל מקום ופגע באזרחים שקטים ושלווים, בנערים ונערות, חיילים וחיילות, שוטרים ושוטרות, אך אנו כיוצאי מרוקו אינם יכולים להתעלם מהשפעותיה של ועדת ביטון על השיח הישראלי ההגמוני. אנחנו נמצאים בעשרת ימי תשובה, אבל לצערי ישנם עדיין חלקים נרחבים בעם ישראל שאינם מתחרטים על העוולות שנעשו למגזרים נרחבים בעם, ולצערי לא מכבדים ולא מביעים חרטה. המאבק עוד קיים ועד שלא נראה שינויים אמיתיים ומימוש המלצות ועדת ביטון לא נשקוט".

וועדת ביטון הוקמה בהוראת שר החינוך, לאחר במשך שנים הופנו ביקורות על כך שאין ייצוג הולם ליהדות המזרח בתכני הלימוד של מערכת החינוך. הוועדה נוסדה במטרה לבחון את כל תכניות הלימוד במערכת החינוך ולתת היבטים שונים לנושא בהשכלה הגבוהה.


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368