'בלבבי' משיבים: גדולי ישראל תומכים בנו, אין שום חשש הלכתי

הרב ארלה הראל, מיוזמי כרטיס תרומת האיברים ההלכתי 'בלבבי', מתייחס לפסיקתו של הרב אברהם יוסף שאסר חתימה על הכרטיס. "'בלבבי' הוא הכרטיס היחיד שאושר על ידי גדולי ישראל", הוא טוען

חדשות כיפה אורי פולק 25/01/12 09:11 א בשבט התשעב

'בלבבי' משיבים: גדולי ישראל תומכים בנו, אין שום חשש הלכתי
crucially-cc-by-sa, צילום: crucially-cc-by-sa

הרב ארלה הראל, חבר וועד הרבנים והרופאים לענייני השתלת איברים, מגיב היום (ד') לפסיקתו של הרב אברהם יוסף, רב העיר חולון, המתנגד לחתימה על כרטיסי "בלבבי" ו"אדי" בטענה כי "גדולי ישראל לא הסכימו עליו" ומפני ש"אין לנו אמון ברופאים המנותקים מהתורה".

לטענת הרב הראל, השותף לעשייה ולליווי ההלכתי של הקמת "בלבבי", השאלות ההלכתיות העקרוניות העומדות מאחורי הכרטיס הן "קביעת רגע המוות (ויכולתנו לבודקה), והיישום המעשי שלה על ידי המערכת".

"הקביעה ההלכתית עליה מתבסס ועד הרבנים והרופאים 'ערבים', העומד מאחורי 'בלבבי', היא כי מוות מוחי-נשימתי הינו המדד היחד והברור לקביעת מותו של אדם, וזאת על סמך פסיקותיהם של גדולי הדור האחרון, החל בגאון הרב משה פיינשטיין, הגאון הרב שלמה גורן ורבותינו הרב אברהם שפירא, הרב מרדכי אליהו, הרב שאול ישראלי ורבנים נוספים", מסביר הרב הראל, שטוען כי "המעניין הוא שגם אביו של הרב אברהם יוסף, הרב עובדיה יוסף, הצטרף לעמדה זו, כך שעל עצם קביעה גורלית זו, אין עוררין כאן, ולמיטב הבנתי גם הרב יוסף שותף לה".

הרב הראל טוען כי "גדולי רבותינו שבארץ ישראל חתמו על הקריאה להצטרף לכרטיס 'בלבבי'". הוא מציין, בין השאר, את תמיכתם של הרבנים יעקב אריאל, דב ליאור, חיים דרוקמן, נחום רבינוביץ', צפניה דרורי וכ-170 רבנים נוספים. "וודאי שאין לחתום על כרטיס שלא הסכימו עליו גדולי ישראל, כדברי הרב יוסף, אך כרטיס 'בלבבי' הוא הכרטיס היחיד עליו קראו גדולי ישראל", הוא קובע.

הרב הראל מסביר בתשובתו כי דווקא על ידי החתימה על הכרטיס, "יוסר החשש ממנו מוטרד הרב יוסף, שכן מי שחתום על כרטיס זה, יודע בוודאות שרק קביעת מוות מוחי-נשימתי, שתעשה על ידי רופא בשיתוף רב מטעם הוועד, רק היא תקבע את מותו ותאפשר לו להיות שותף במצוות הצלת חיים. דווקא לאור הבעיה שהוא מעלה, יש לעודד אנשים לחתום על כרטיס זה, ובכך למנוע חשש שמא ייקבע מוות באופן שאינו מקובל על פוסקי ההלכה".

"על פי פסיקת רבים מגדולי הפוסקים, מוות מוחי-נשימתי הינו מוות מלא ובלתי הפיך, ועל כן מותר ואף מצווה ליטול את איבריו של מי שנמצא במצב זה", קובע הרב הראל, שקורא "לעודד את כל המעוניינים לזכות במצווה זו לחתום בהקדם על הכרטיס".