בכירי רבני הציונות הדתית: הרבנות הראשית היא המוסמכת היחידה המחליטה בנושא הגיור

30 רבנים בראשות הרבנים הראשיים חתמו על החלטה הקובעת שהרבנות הראשית היא המוסמכת היחידה המחליטה על ענייני הגיור. הרב אבינר: "חוק יותר גרוע מהירי של החמאס"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 17/07/14 20:22 יט בתמוז התשעד

בכירי רבני הציונות הדתית: הרבנות הראשית היא המוסמכת היחידה המחליטה בנושא הגיור
דוברות הרב לאו, צילום: דוברות הרב לאו

שלושים רבנים, ביניהם רבנים בכירים בציונות הדתית, בראשות הרבנים הראשיים לישראל, חתמו הערב (ה') על החלטה הקובעת כי הרבנות הראשית היא המוסמכת היחידה המחליטה בענייני הגיור. מדובר ביציאה פומבית משמעותית על רקע אישור החלטת הממשלה בנושא הצפוי ביום ראשון הקרוב.

כזכור, היום (ה') נודע כי אושרה טיוטת ההסכם אשר תהפוך את חוק הגיור להחלטת ממשלה ובכל תאפשר אישור חלק מהדרישות ללא נגיעה בדרישות בעייתיות כגון הכרה ברפורמים. לפגישת הרבנים הגיעו בכירי רבני הציונות הדתית ביניהם ראש ישיבת עטרת כהנים הרב שלמה אבינר, רב העיר רחובות הרב שמחה הכהן קוק, ראש ישיבת הר המור הרב מרדכי שטרנברג, רב העיר קרית אונו הרב רצון ערוסי, רב המועצה האזורית גוש עציון הרב גדעון פרל, רב העיר פתח תקווה הרב מיכה הלוי, ראש ישיבת בית אל הרב זלמן מלמד, רב השומרון וישיבת אלון מורה הרב אליקים לבנון, וכן הרבנים הראשיים הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו.

בין היתר השתתפו ראש ישיבת הר המור הרב מרדכי שטרנברג, נשיא ישיבת הר המור הרב צבי ישראל טאו, ראש ישיבת בית אל הרב זלמן מלמד, יו"ר 'דרך אמונה' הרב ברוך אפרתי, רבה של רחובות הרב שמחה קוק, הרב אריאל בראלי, רבה של אלון שבות הרב גדעון פרל, הרב דרור אריה מפורום רבני שדרות, ראש מכון צמת הרב ישראל רוזן, רב העיר העתיקה הרב אביגדרו נבנצל, רב השומרון הרב אליקים לבנון, הדיין הרב אליעזר אגרא, רב הישוב בית אל הרב שלמה אבינר, רב העיר פ"ת הרב מיכה הלוי, רב העיר קרית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל הרב רצון ערוסי, הדיין הרב זלמן נחמיה גולדברג ועוד. רבה של קרית ארבע הרב דב ליאור לא הגיע אך שלח מכתב תמיכה.

הרב יצחק יוסף דיבר בתקיפות כנגד הצעת החוק, על רקע ההחלטה להפוך אותה להחלטת ממשלה ולאשר אותה כבר ביום ראשון הקרוב. "כל שני וחמישי אנו מופתעים בחוקים חדשים נגד היהדות והדת, ביום ראשון הקרוב הממשלה מתכננת לאשר את חוק הגיור במתכונת של החלטת ממשלה. מי שקורא את נוסח החלטת הממשלה רואה בבירור כיצד מרוקנים מכל תוכן את הרבנות הראשית לישראל בכל הנושא החשוב והמהותי בעם היהודי של הגיור. גם היום מאירים פנים למגיירים וכל ההתקפה על נושא הגיור הוא חלק מניסיון כולל לקעקע את חומות הדת, הרבנות והיהדות במדינת ישראל". עוד אמר כי ערך סיור בבתי הדין לגיור וקבע כי המערך הקיים טוב ואין צורך בשינוי משמעותי. לדבריו, בחלק מעונות השנה המסדרונות אינם מלאים כלל ואין צורך בעוד גיורים.

הרב הראשי האשכנזי דוד לאו קבע בדבריו כי "אי אפשר לתת את סמכות הגיור לרבני ערים. לא כל מי שראוי להיות רב עיר ראוי להיות מוסמך לגיור".

הרב שמחה קוק: "מדובר במלחמה על קיום האומה. כמו שלא כל חבר כנסת יכול להיות מנתח מוח כך הוא לא יכול לקבוע את כללי הגיור".

הרב שטרנברג: "הדיון הוא לא על פרט כזה או אחר אלא שבאים למחוק את הרבנות הראשית. זה לא יעזור. הגיור לא יוכר על ידי הרבנות הראשית או על ידי האומה".

"עכשיו אנחנו במלחמה מול עזה”, אמר הרב אבינר. "עזה היא סכנה אבל יש סכנה גדולה יותר שהיא לבנון, יש סכנה גדולה יותר שהיא פצצה גרעינית וסכנה עוד יותר גדולה היא חוק הגיור כי היא עלולה לרוקן את עם ישראל על יהדותו ולהביא שואה ליהדות. העיקרון הוא יהודי או לא יהודי. אי אפשר למצוא פשרות ואין צורך לדון בפרטי החוק אלא צריך לומר לא באופן מוחלט".

צפו בדברי הרב אבינר (צילום: שלמי כהן):

[embed]http://upload-community.kipa.co.il/magazine/717201436605.mp4[/embed]

בסיום הישיבה ניסח הרב דוד לאו החלטה עליה חתומים הרבנים. על פי ההחלטה הרבנות הראשית היא המוסמכת היחידה להחליט בנידון בענייני גיור ולא גוף אחר במדינה.

בראיון ל'כיפה' הסביר הרב אבינר את עמדתו ביחס לחוק הגיור. "פצצה גרעינית הורגת את הגופות וכאן הורגים את הנשמה. בסוף לא נדע מי לא יהודי ומי כן יהודי. יהיה פילוג באומה ולא נוכל לדעת עם מי להתחתן. לכן זה עקירת נשמה בגוף קיים. לא די שיישאר בארץ עם שיקרא עם ישראל אם בפועל הם לא יהודים".

בנוגע לשאלה כיצד יש לפתור את כמות העולים הלא יהודיים מברית המועצות לשעבר אמר הרב אבינר כי לפעמים צריך להודות שיש בעיה ולא למצוא פיתרון. "לפעמים יש בעיות בלתי פתירות. אין פתרונות ואין מה לחפש פתרונות”.

"יש בעיות שאין להם פתרונות ואז מתאזרים בסבלנות. יש הרבה בעיות בלתי פתירות במדינה. אנחנו לא יודעים מה לעשות עם יהודים שלא שומרים תורה ומצוות, אנחנו לא יודעים מה לעושת עם ערבים עויינים. הבגרות מסתכמת בנכונות לא להביא פתרונות לא נכונים ולהתאזר בסבלנות".